Com s’ha d’acabar el curs escolar?

  • La comunitat educativa pressiona perquè no s'avaluï el tercer trimestre, demana concreció als governs i critica els pedaços a l'escletxa digital i les condicions dels docents

VilaWeb
Roger Graells Font
12.04.2020 - 21:50
Actualització: 13.04.2020 - 12:13

Una de les incògnites que preocupa moltes famílies arran del confinament i la crisi del coronavirus 2019 és com s’acabarà el curs escolar. El tancament de les escoles ha originat una situació inèdita, amb el professorat fent classes en línia i seguiment telefònic o per vies telemàtiques, tot i les dificultats d’accés que tenen alguns alumnes. L’escletxa digital és un dels factors que més inquieta la comunitat educativa perquè pot accentuar les desigualtats socioeconòmiques dels estudiants, i en general reclama als governs que el tercer trimestre no s’avaluï amb els paràmetres habituals. Les fonts consultades per VilaWeb asseguren que els anuncis de compra i repartiment d’ordinadors o tauletes no solucionen la desigualtat que agreuja l’ensenyament a distància.

A més, en molts casos la clausura de les escoles va paralitzar el nomenament de substituts a mitjan març, fet que afegeix dificultats a la tasca a distància que fan els professors aquestes setmanes perquè no es cobreixen les baixes. Demanen també formació i instruccions clares per als docents, un pla per a començar el curs vinent que inclogui la recuperació de la matèria del tercer trimestre i recursos destinats a reduir les ràtios d’alumne per mestre.

Respecte de la selectivitat, la titulació de quart de l’ESO i la formació professional, creuen que cal articular respostes concretes a cada situació. No és igual assolir un curs acadèmic corrent que obtenir una titulació o l’accés a la universitat, i per això reclamen solucions per a aquests casos i comprensió per la dificultat afegida que implica el distanciament en l’escola inclusiva.

Un tercer trimestre no avaluable

Demà havia de començar el tercer trimestre del curs, una volta acabades les vacances de la Setmana Santa. La comunitat educativa coincideix majoritàriament a demanar als governs que no s’avaluï aquest tercer trimestre perquè perjudicaria els alumnes de pitjors condicions socioeconòmiques en un context de confinament i d’accés desigual a internet i la formació en línia. La solució, diuen, és reforçar els continguts curriculars que no puguin ensenyar-se el curs vinent.

‘Hem demanat que el tercer trimestre no sigui avaluable perquè no tenim previst de tornar abans del juny. Hi ha bastant de consens entre tots els sindicats. Un dels principals problemes és la segregació, i si més no l’espai escolar iguala els nens. Tots sabem que cadascú porta una motxilla diferent de casa’, reflexiona Ramon Font, portaveu de l’USTEC-STEs. També critica que el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya no negociï el final de curs amb els sindicats perquè la decisió que es prengui també té implicacions laborals per als docents.

Ramon Font, portaveu de la USTEC-STEs.

Hi coincideix Biel Caldentey, de la comissió executiva de l’STEI Intersindical i representant dels professors al Consell Escolar de les Illes Balears: ‘Atesa l’excepcionalitat del moment, estam d’acord que no s’haurien d’avançar matèries avaluables del currículum, hauria de ser un tercer trimestre de reforç.’ També denuncia la subordinació del sistema educatiu a les diferències socials d’origen i defensa una alternativa fonamentada en l’avaluació continua: ‘Les notes i qualificacions reprodueixen les diferències socials en suposades diferències de rendiment educatiu, com si fos una meritocràcia.’

‘Donem per fet que aquest curs la represa presencial de les classes s’ha descartat amb el desconfinament esglaonat. Tenim la preocupació de com hem d’avaluar l’alumnat i hi ha un debat sobre si es fa una promoció general com a Itàlia o no’, diu Marc Candela, coordinador d’acció sindical de l’STEPV i membre del secretariat nacional d’Intersindical Valenciana. El sindicat opta per l’avaluació contínua i perquè no s’avancin continguts durant el tercer trimestre. ‘Es podria reforçar allò que ja s’ha impartit presencialment i jugar amb l’avaluació continua. L’escletxa digital i el fet que les famílies facen teletreball i hagen d’atendre els fills fa difícil de fer un seguiment a distància’, comenta.

A Catalunya Nord, decidir com s’acabarà el curs escolar correspon directament al Ministeri d’Educació francès. ‘La data de tornada a les escoles és incerta. En funció de quan hi tornem es podrà fer un sistema d’avaluació o un altre. Per ara no tenim consignes clares del ministeri, però no avaluarem uns deures numèricament i comptarà el seguiment virtual, explica Eva Bertrana, directora de la Bressola, en nom de la direcció pedagògica del centre.

Eva Bertrana bressola
Eva Bertrana, directora de l’escola la Bressola.

Quant a Andorra, fonts del Sindicat de l’Ensenyament Públic d’Andorra (SEP) expliquen que el Ministeri d’Educació encara no els ha traslladat cap posició sobre el calendari escolar. ‘Entenem que, si fem teletreball i els alumnes segueixen un ritme mínimament constant, no tindria per què allargar-se el curs escolar. Ara, cada centre i cada nivell té una realitat diferent. Hi ha elements que es poden avaluar fàcilment amb el teletreball, per uns altres potser haurem d’esperar a tornar a les aules. La cosa que tenim clara és que els alumnes són víctimes de la situació i que, en cap cas no els ha de penalitzar’, comenten.

Tampoc les famílies no consideren que s’hagi d’avaluar l’últim trimestre. Lidón Gasull, directora de la Fapac, creu que causaria desigualtats entre l’alumnat. ‘No és solament un obstacle tenir ordinador o internet o no tenir-ne, també estem en una situació d’excepcionalitat en què moltes famílies han perdut la feina o fan teletreball a casa. Tenim moltíssimes consultes perquè és difícil que l’alumnat pugui seguir el curs com si no passés res. També hi ha famílies que passen un dol molt diferent del qual estem acostumats. Hi ha situacions molt complexes i no tindria sentit una avaluació com si tot això no passés’, adverteix.

Gasull creu que és el moment de donar més repercussió a les altres competències que normalment s’obliden. ‘Podem treballar més les emocions, l’acompanyament, la importància de les cures, allò que s’aprengui a casa durant el confinament… és el moment de centrar-se en això i oblidar-nos una mica del contingut curricular’, sosté.

Els pedaços a l’escletxa digital són insuficients

Les fonts de la comunitat educativa consultades per VilaWeb també consideren que el repartiment de dispositius electrònics entre l’alumnat per a intentar superar l’escletxa digital són un pedaç insuficient. ‘Posar una pantalla i que tot continuï igual no afavoreix ningú’, resumeix Gasull. ‘A la Fapac no estem gaire d’acord amb el repartiment de tauletes i ordinadors. Ens és una mica estrany que ara de cop s’arribin a acords amb grans empreses per a dotar d’aquest material, ho veiem amb recel. No és tant un problema de quants dispositius electrònics té una llar, el problema és garantir el dret d’educació’, afirma.

Lidón Gasull, directora de la FaPaC.

A Catalunya, segons els càlculs de l’USTEC-STEs, aproximadament un 20% de l’alumnat ni té aparells electrònics i un 10% no disposa de connexió a internet a casa. ‘El conseller Bargalló va anunciar que donarien uns 100.000 dispositius, no creiem que ho cobreixi tot’, diu Font. Alerta del perill de sobrecarregar l’alumnat amb deures: ‘Al cap de la vida acadèmica fem tres cursos més que no pas Finlàndia en hores lectives. Ho dic per transmetre un missatge de calma. Ara l’important és la salut. Si atabales molt l’alumnat amb feines acadèmiques en aquesta situació de confinament pots amargar la vida a la criatura i als pares. Els professors fan moltes videoconferències no per temes acadèmics, sinó per parlar amb els alumnes’.

El SEP d’Andorra considera que el confinament pot aguditzar les diferències entre l’alumnat: ‘Al principi del confinament, el Ministeri d’Educació va facilitar Wi-Fi i material per als alumnes que ho van sol·licitar. S’hauria de procurar que a la tornada de Pasqua tothom continuï ben equipat.’ Bertrana, de la Bressola, incideix en la importància de ‘no estressar les famílies i mainatges per complir un expedient’. ‘La Bressola ha prioritzat les videoconferències, no tant per fer classe, que també, sinó per mantenir la idea de grup i el diàleg. També s’ha creat un canal de YouTube –La Bressola a Casa– amb vídeos dels professionals de la casa per a oferir continguts amens i en català a les famílies’, explica.

Marc Candela, coordinador d’acció sindical de l’STEPV i membre del secretariat nacional d’Intersindical Valenciana.

Caldentey, de l’STEI Intersindical, reclama que es destinin recursos a la formació dels docents per a orientar-los i demana de no afegir-los pressió. ‘Uns tres mil alumnes no disposen d’eines telemàtiques. El govern ha anunciat que comprarà i repartirà tres mil dispositius, però a vegades no hi ha connexió Wi-Fi. De totes maneres, exigim màxima seguretat en el repartiment dels dispositius i que les famílies no s’hagin de desplaçar als centres’, diu. ‘No cal angoixar l’alumnat, que ja ho passa prou malament amb el confinament. No és iguals tampoc qui té dificultats que qui segueix el currículum amb certa normalitat’, adverteix Candela, de l’STEPV i Intersindical Valenciana. Afegeix que les 14.000 tauletes que ha comprat la conselleria es reparteixin en funció del nivell econòmic de cada família. ‘No sabem si donarà cobertura a tothom’, diu.

Les condicions del professorat i la paràlisi dels substituts

Paral·lelament al debat a propòsit de com s’acaba el curs, els sindicats reclamen als governs que no es desatenguin les seves reivindicacions laborals amb l’excusa de l’emergència sanitària. A més, demanen que es compti amb la comunitat educativa per a prendre les decisions i que hi hagi debat i intercanvi d’informació i impressions a les meses sectorials i que els governs no els converteixin en organismes unidireccionals.

Biel Caldentey, membre de la comissió executiva de l’STEI Intersindical i representant del professorat al Consell Escolar de les Illes Balears.

Una de les reclamacions transversals és que es tornin a nomenar els mestres substituts per atendre millor l’alumnat. ‘Està molt bé de repartir ordinadors, i ens diuen que continuem fent atenció a l’alumnat, però llavors s’han de continuar nomenant els substituts, perquè no es fa. D’una altra banda, obrir tot el material de l’IOC ha estat molt positiu per part del departament’, comenta Font, de l’USTEC-STEs.

Caldentey, de l’STEI Intersindical, explica que a les Illes s’han nomenat puntualment substituts aquestes últimes setmanes. ‘S’anuncia que la conselleria obrirà les substitucions per al tercer trimestre, però les han ajornat fins després de Pasqua. Reclamam que, si hi ha un ajornament, aquest termini no penalitzi els docents a l’hora de cobrar les vacances, no volem que es retallin drets dels treballadors’, avisa. Al País Valencià, les substitucions es van congelar el 12 de març. ‘Hi ha un compromís de reprendre les adjudicacions després de Pasqua. Esperem que ens convoque el conseller Marzà per parlar del final de curs, encara no en tenim cap proposta clara’, explica Candela, de l’STEPV.

Amb vista al començament de curs, Caldentey reclama més recursos: ‘Si hi ha una promoció general dels alumnes, quan comenci presencialment el curs vinent hauria d’haver-hi un pla de reforç adreçat a les capes més vulnerables, que necessitarien ràtios més reduïdes, professors de suport i desdoblaments.’ Candela hi coincideix: ‘Ens preocupa més el començament del curs vinent perquè la feina que s’haurà de fer llavors serà procurar de posar al dia una mica l’alumnat, si al final les classes són presencials i no hi ha un segon brot de coronavirus. Cal millorar també les condicions laborals del professorat reduint ràtios per millorar l’atenció i la càrrega lectiva’.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any