El MNAC posa el focus en la fotografia d’entreguerres de Gabriel Casas

  • El museu acull una mostra monogràfica dedicada al fotògraf català

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Redacció
26.04.2015 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El Museu Nacional d’Art de Catalunya exhibeix des de dimecres ‘Gabriel Casas. Fotografia, informació i modernitat, 1929-1939‘. Es tracta de la primera gran mostra monogràfica dedicada a un dels fotògrafs catalans més importants del període d’entreguerres perquè Casas va ser l’introductor al nostre país de l’estil fotogràfic de la ‘nova visió’. La mostra recull cent vint fotografies ordenades a partir de quatre àmbits temàtics: Registres, Nova Visió, Fotografia social i Retrats.

Gabriel Casas és un dels fotògrafs més desconeguts del període d’entreguerres i la finalitat d’aquesta exposició és la de mostrar la seva faceta més experimental i difondre la seva obra. ‘Gabriel Casas. Fotografia, informació i modernitat, 1929-1939’ se centra en un període de deu anys: una dècada que va des del final de la Primera Guerra Mundial fins a l’inici de la Segona. Aquesta elecció es deu a que aquells anys van ser un moment molt clau per la difusió de la fotografia moderna i que Gabriel Casas hi va jugar un paper fonamental.

Les cent vint instantànies seleccionades s’han agrupat en quatre àmbits a l’exposició. ‘Registres’ inclou una sèrie d’imatges de Casas com a fotògraf d’informació, en un context en què la imatge tenia un protagonisme creixent. A ‘Nova Visió’ es poden veure exemples de com va connectar amb l’avantguarda artística europea i com va introduir aquesta corrent al país. La ‘nova visió’ va ser un corrent fotogràfic moli innovador perquè emprava un llenguatge i uns recursos estètics fins aleshores inèdits, com ara els contrapicats, picats, les sobreimpressions…

En tercer lloc, i sota l’epígraf ‘Fotografia social’, la mostra palesa l’interès del fotògraf per documentar la vida de les classes desafavorides de la Barcelona de 1930. Finalment a ‘Retrats’ s’hi troba una selecció d’imatges de celebritats i de persones anònimes que Casas va immortalitzar aproximant-s’hi des de l’estètica documental, el surrealisme o la ‘Nova Visió’.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any