Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dijous  16.01.2014  09:00

Autor/s: Luis Magallanes, Toni Magaña

I després de Nadal, què?

La solidaritat s’incrementa de manera significativa durant les festes.

Men?ame
 

Ai dolces festes com són aquestes, les de Nadal, les de Nadal”, així és com comença una de les nadales catalanes més famoses, Les Dolces Festes. I realment sembla que té part de raó. Tot el que veiem, tastem i fem per Nadal, treu el millor de nosaltres, el més dolç. Les llums de colors envaeixen els carrers de totes les ciutats i pobles. La crisi sembla que marxa de vacances durant uns dies. Cues quilomètriques es formen a l'entrada de mercats, centres comercials i botigues. Les nadales i els torrons fan que les preocupacions quotidianes s'allunyin durant uns dies. És temps per estar en família i també per gaudir dels amics. Podem donar-nos algun capritx que durant la resta de l’any hem d'estalviar-nos. En definitiva, sembla que aquesta època de l’any aconsegueix transformar-nos en millors persones i ciutadans.

I la solidaritat es veu altament afectada per aquesta bondat i felicitat. Les campanyes solidàries es multipliquen de manera exponencial. Es pot col·laborar per a qualsevol fi social. Els ingressos de les associacions i organitzacions es disparen, en comparació a la resta de l'any. Durant el Nadal tots participem en algun acte de solidaritat, perquè sembla que aquestes dues paraules van de la mà. Les organitzacions es veuen obligades a aprofitar aquesta solidaritat “puntual” perquè recorden que “a partir del dia 6 de gener moltes persones segueixen tenint els mateixos problemes que al Nadal. I aquest és el problema. Hi ha suficient en ser solidaris durant el Nadal? I després del Nadal, què?

Ingressos que es disparen

Les associacions i organitzacions estan molt atentes al fenomen que suposa la solidaritat nadalenca. Amb el temps s'han adonat que aquesta època és la clau per a recaptar tot allò que no es pot aconseguir la resta de l’any. El mes de desembre s'ha convertit per a moltes organitzacions en el moment més important per a fer actes i campanyes. Moltes organitzacions necessiten organitzar-se amb prou antelació per fer front a la marea solidària que representa el Nadal.

“El 30% dels ingressos de la institució podríem dir que entren al Nadal. La resta de l’any estem parlant d’un 5-6 %” comenta Ferran Casamitjana, encarregat de la captació de recursos de Cáritas Diocesana de Barcelona. Aquesta realitat obliga a organitzacions com aquesta a repartir els recursos que capten al llarg de l'any. Els ingressos que arriben en aquesta època s'aprofiten per finançar molts projectes que es realitzen la resta de l'any. La majoria d’entitats preferiria que els ingressos fossin més equitatius durant tot l'any, però moltes afronten aquest problema de manera positiva, ja que val més això que res.

Una allau de voluntaris

Però no són els comptes i els ingressos l'única cosa en auge durant el Nadal. Moltes organitzacions noten que durant les vacances nadalenques apareixen els “voluntaris puntuals”. La presidenta de la Federació Catalana de Voluntariat Social, Francina Alsina, explica que en aquests moments , així com a l'estiu, moltes persones decideixen participar, ja que durant la resta del any no tenen temps de dedicar-se a fins socials.

A més, Alsina valora aquest fet positivament, ja que per a moltes persones, especialment joves, el Nadal suposa una primera presa de contacte amb el món associatiu. Després, passades les festes, molts d'aquests voluntaris han tingut l'oportunitat de descobrir allò que fan les diverses organitzacions, cosa que provoca que molts d'ells s'acabin tornant en voluntaris estables d'aquestes.

Un Nadal de joguines

Cada any per aquestes dates tan assenyalades per la societat, Creu Roja fa una campanya de recollida de joguines per als infants amb menys recursos. Una campanya que es va presentar el dia 4 de desembre amb l’objectiu d’arribar a 25000 nens i nenes. Un moviment que al principi no va tenir gaire ressò però que a partir de la crida que es va fer, el dia 30 del mateix mes la gent es va centrar-se en aquests infants fins a aconseguir 80000 joguines, superant les expectatives inicials. La Directora de la joventut de Creu Roja, Iolanda Gargallo valora molt positivament aquestes xifres:“ens ha sorprès, inclús sobrepassat”. 

Un recapte que es centralitza de novembre a gener, fent-se durant la resta de l’any campanyes de sensibilització. El problema amb el qual es troben aquest tipus d’organitzacions que treballen amb joguines és el de que durant la resta de l’any no tenen espai on guardar-les. “Existeix un problema de logística, no tenim lloc on emmagatzemar totes les joguines” explica Gargallo. La solució passa per “marcar unes dates per a què tot el material que entra pugui sortir i quedi un petit estoc per  començar l’any vinent” conclou la Directora de la joventut.

Competència solidària

Un dels problemes més freqüents durant el Nadal és que les campanyes solidàries es multipliquen exponencialment respecte a la resta de l'any. Això provoca que sovint el Nadal es converteixi en una època on les diverses associacions han de competir entre elles per intentar realitzar les seves campanyes. Com diu Francina Alsina “ tothom escombra cap a casa i desgraciadament la necessitat és tan gran que els terrenys d'actuació de cada organització s'apropen més”. Al final, sovint, acaba passant que es realitzen moltes iniciatives solidàries força similars que si es realitzessin conjuntament es podrien fer amb més eficiència i eficàcia.

Per evitar aquest problema moltes organitzacions estan canviant la seva forma de treballar. Aquest és el cas de Creu Roja i de la seva campanya de joguines. Iolanda Gargallo diu que després de molt de temps han decidit que quan en algun poble de Catalunya ja es realitza una campanya de recollida de joguines, simplement la Creu Roja ho deixa en les seves mans per tal d'evitar una duplicitat de campanyes. Per la seva banda, Cáritas Barcelona, creu que cada vegada hi ha més sinergies amb altres associacions: “ treballem en xarxa amb diverses organitzacions, però encara hauríem de fer més coses en conjunt”.

Men?ame