29.12.2013 - 06:00
El govern espanyol ha licitat el tram del corredor mediterrani entre Vandellòs i Castelló només amb ample de via europeu, fet que ha despertat les queixes d’empresaris valencians i catalans. També s’alarmen que en aquest tram no s’hagi previst l’anomenat tercer carril, que permetria d’incorporar l’ample de via internacional sense eliminar l’ample ibèric. Això farà que els trens de mercaderies provinents del sud s’hagin de desviar de València cap a Madrid per anar a Europa. Joan Amorós, secretari general de FERRMED –lobby europeu en favor del corredor mediterrani– considera que la decisió és un pegat per a una mala gestió i defensa un tercer carril com a ‘mal menor’. ‘La xarxa transeuropea obliga a canviar d’ample, però no hi ha cap pla ben fet per a aquest canvi. Ens trobarem amb aquest problema durant anys a no ser que posin un tercer carril entre Tarragona i Castelló’, diu en entrevista amb VilaWeb.
—El govern espanyol ha decidit treure la via d’ample ibèric i deixar el tram només amb ample de via europeu. Quina explicació té?
—És molt més econòmic que no pas posar un tercer carril. A més, pretenen que per aquest tram hi passin tota mena de trens, de manera que els AVE que sortiran de Barcelona cap al sud continuaran per aquesta línia fins a València. Les línies amb tercer carril no admeten velocitats altes, perquè de tant en tant hi ha un canvi de fil que ho fa complicat, i en una línia amb tercer carril els trens no poden anar a més de 120 km/h. Com que no fan allò que haurien de fer, que és la nova línia entre Tarragona i Castelló, han decidit canviar l’ample de via, que és més econòmic i segur per a l’alta velocitat. Així, en aquest tram, els trens de passatgers podran anar a 200 km/h.
—Els transports de mercaderies, que són d’ample ibèric, no podran passar-hi i s’hauran de desviar per Madrid?
—Sí, desgraciadament és així mateix. Ho fan per tapar forats, perquè això s’hauria de resoldre fent l’altra línia, que fa anys que l’haurien d’haver feta. A tot arreu dupliquen les línies menys al corredor mediterrani. La Comissió Europea estableix que totes les línies principals de la xarxa transeuropea canviïn d’ample, així que si no tenim una alternativa preparada, que seria una altra via, ens trobarem sempre amb problemes com aquest. Des de FERRMED continuem instistint que posin el tercer carril, però hi ha objeccions perquè els passatgers se’n ressentiran.
—Fer que els trens de mercaderies es desviïn per Madrid pot semblar una decisió un pèl absurda…
—L’han hagut de prendre perquè no han fet els deures. Quin sentit té que hi hagi alta velocitat sense cap estudi econòmic entre Madrid i Astúries, Galícia, Extremadura, i que no n’hi hagi entre Barcelona i València, amb molt més trànsit ferroviari? Cap, simplement no els dóna la gana. Si s’hagués fet, el problema no existiria. I ara es veuen obligats a fer un invent com aquest per sortir del pas.
—És una manera de recuperar el corredor central?
—Com sempre, afavoriran tot allò que impliqui passar per Madrid. Però allà també hauran de canviar l’ample de via: ara a Madrid no tenen cap sortida de mercaderies cap a la resta d’Europa, i si no el canvien Madrid quedarà sempre aïllat a l’ample ibèric. Em fa l’efecte que en aquest cas han pres aquesta decisió per estalviar-se els diners d’una altra via.
—I què passa amb el transport de passatgers?
—S’haurà de fer amb l’ample internacional. De fet, haurem de canviar-ho tot a ample internacional. L’ample ibèric només té sentit a les rodalies, de Barcelona i de València, perquè hi ha molt de material, i no tindran més remei que posar tercer carril. Però els trens de passatgers de mitja i llarga distància, com el Talgo, ja admeten els dos amples de via i canvien sense aturar-se. Entre Castelló i Tarragona, com que no hi rodalies, opten per canviar l’ample de via directament, que és més econòmic i segur. Nosaltres, que defensem les mercaderies, demanen que facin un tercer carril, i després que el treguin, tot i que comprenc que és complicat i que pot afectar els trens de passatgers.