El PP tomba al senat els vuit vets de l’oposició a la llei Wert

  • La cambra alta aprovarà la reforma educativa avui, després del debat de les esmenes parcials · Al congrés és on rebrà el vist-i-plau definitiu

VilaWeb
ACN
21.11.2013 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El senat espanyol va tombar ahir, amb la majoria absoluta del PP, les vuit esmenes a la totalitat a la nova llei espanyola d’educació (LOMCE). Foren presentades per CiU, l’Entesa (una del PSC i una d’ICV), ERC, PSOE, PNB, IU i Amaiur. La cambra debatrà avui les més de 900 esmenes parcials presentades pels diferents grups, i després aprovarà la reforma, que tornarà al congrés on rebrà el vist-i-plau definitiu. Els vets presentats pels grups catalans denunciaven el caràcter recentralitzador de la reforma i, especialment, l’atac al model d’immersió lingüística.

Ramon Arturo, senador de Convergència i Unió, considera que l’objectiu de la llei no és millorar la qualitat educativa, sinó que té una finalitat ‘ideològica i recentralitzadora’: homogeneïtzar el sistema educatiu ‘sense consens i excloent les comunitats autònomes’. Durant la defensa del vet de CiU a la reforma, Arturo va dir: ‘La LOMCE ataca el model català d’immersió lingüística, element rellevant del bilingüisme que respira Catalunya.’

La senadora d’ERC, Ester Capella, va que es tractava d’un ‘episodi més del Partit Popular contra el català i contra la cultura catalana’. Va definir la LOMCE com una llei conservadora i centralista, que feia perillar la immersió lingüística i va afegir que la concepció del PP sobre l’educació responia més a ‘una visió polititzada que no pas a una visió objectiva dels canvis que s’haurien de fer’. Va dir que el govern espanyol pretenia ‘imposar una visió centralista i castellana’ i va posar d’exemple la frase del ministre quan va dir que volia espanyolitzar els alumnes catalans. Així mateix, va lamentar que la llengua catalana deixés de ser troncal amb la LOMCE i va acabar la intervenció dient: ‘Voleu que no es cultivin els esperits crítics.’

Joan Saura, senador de l’Entesa Catalana de Progrés, va presentar el vet per ICV-EUiA. Argumentà que una reforma educativa d’aquestes característiques requeria ‘recursos, consens polític, complicitat de la societat i implicació del món de l’ensenyament’. Va retreure al ministre d’Educació que impulsés un text tan sols amb el suport del govern espanyol. ‘Això és impossible. Tenim davant una reforma sense recorregut, que és morta. Una reforma que desvirtua i desestabilitza el sistema educatiu.’ Així mateix va dir que la LOMCE empitjorava el sistema educatiu i que retirar-la no és cap derrota, sinó una victòria per haver escoltat veus diferents veus. Finalment, el senador de l’Entesa va lamentar que la reforma proposada per Wert pretenia fulminar la immersió lingüística, perquè col·locava el català en un segon nivell.

El vet del PSC el va defensar la senadora Maria Jesús Sequera, de l’Entesa, que va començar denunciant que el govern del PP no havia tingut en compte el diàleg per tirar endavant aquesta reforma, sinó que únicament havia fet servir la seva majoria parlamentària. ‘Vostès han escollit la via de la imposició’, va dir. I va afegir que el PP havia aconseguit PP que es forgés un compromís per a derogar de la llei en un futur canvi de govern.

Wert: ‘Crec que no puc ser sospitós de catalanofòbia. Parlo el català i és una llengua que estimo’

Per una altra banda, el ministre d’Educació espanyol, José Ignacio Wert, va negar que la LOMCE tingués per objectiu eliminar el model d’escola catalana. I encara va anar més enllà i va dir que no podia ser titllat de sospitós de catalanofòbia: ‘Parlo el català amb molt de gust i és una llengua que estimo.’ Tanmateix, va afegir que aquesta estima a la llengua cooficial s’havia de fer compatible amb la possibilitat d’atendre ‘els desigs d’aquells qui volen que part de l’ensenyament que rebin els seus fills es faci vehicularment en castellà, com estableix el TC’.

El ministre va acabar el debat lingüístic dient que la LOMCE reconeixia la immersió i es limitava a recollir literalment les sentències del Constitucional: ‘Per tant, no diguin que s’ataca el sistema de l’escola catalana. Tenim davant una llei molt important, una llei que té per objectiu millorar l’educació dels joves espanyols i que ha estat molt debatuda.’

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any