‘Ara toca omplir els trams èpics de la Via Catalana, que Barcelona baixi al sud’

  • Entrevista amb Irene Martín, del Secretariat Nacional de l'ANC i coordinadora d'alguns trams del sud de la cadena humana per la independència

VilaWeb
VilaWeb
Redacció
09.08.2013 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Les inscripcions a la Via Catalana cap a la Independència avancen a un ritme trepidant. Falta un mes per a l’Onze de Setembre i ja hi ha més de 300.000 persones inscrites. Amb tot, mentre Barcelona i la rodalia és plena, hi ha trams on encara falta gent, i per això fa uns quants dies es va fer una crida perquè la gent d’altres comarques es desplacés cap a aquestes zones, sobretot al sud del Principat. Irene Martín, membre del Secretariat Nacional de l’ANC i coordinadora dels trams de la Via que van de l’Hospitalet de l’Infant – Vandellòs a l’Arboç – Castellet i la Gornal, anima a ocupar aquests trams més costosos, que anomena ‘trams èpics’, i recorda que pot ser una bona oportunitat per a ‘descobrir racons preciosos del territori’. A més, en una bona part dels trams hi haurà activitats paral·leles, i és que centenars de voluntaris treballen amb força perquè l’Onze de Setembre no falli res i tots els participants de la Via Catalana s’ho passin bé mentre fan història.

Com van les inscripcions en els trams del sud de Catalunya? 
—Estem moderadament contents, tenint en compte que és una zona complicada. Sobretot estem contents de la gent de les nostres territorials, que treballen moltíssim i s’hi han abocat completament. Cal tenir en compte que Vandellòs o l’Hospitalet tenen molt poca població, però hi passen molts quilòmetres de la Via. Ha estat un repte, no només de logística, sinó perquè ha calgut engrescar la gent, car no hi havia pas assemblees territorials constituïdes a tots els municipis per on passa la Via. Hem trobat complicitat a tot arreu. Però encara no ho tenim ple, i fins que no ho tinguem ple no dormirem!

A què atribuïu que aquestes zones siguin més difícils d’omplir? 
—Catalunya és triangular i nosaltres som la Catalunya nova. Si mires enquestes i resultats electorals, una gran part dels indecisos són a la zona del Baix Camp i el Tarragonès. Tenim un volum de població alt, però tampoc no ho és tant si tenim en compte que són 91 quilòmetres més els 50 de les Terres de l’Ebre. Era previsible i lògic que la zona central s’omplís més ràpidament perquè hi ha més gent. Aquí tenim dos handicaps: un, que hi ha menys població, i dos, que hi ha menys població convençuda. Hem tingut molt bona resposta de la gent autòctona, però no s’ha desplaçat pràcticament ningú de Barcelona. És a dir, que de moment cobrim els trams amb gent de la zona, excepte a Vandellòs i a l’Hospitalet, on arribarà gent d’altres punts, com Manresa o Tàrrega.

Per què creieu que costa tant que la gent de Barcelona i comarques de la rodalia baixi?
—És gent que té tendència natural a estiuejar al nord. També entenc que si tenen l’oportunitat d’anar a un tram a sota de casa ho aprofitin, i que a un mes vista, i a l’agost, encara no hagin pensat què faran aquell dia. Però també penso que s’han d’adonar que serà una diada històrica. La gent del territori estem acostumats a pujar cada any a Barcelona, i per ells també seria molt interessant poder baixar cap aquí. I volem que aquell sentiment que es va viure l’Onze de Setembre a Barcelona, on des de les nou del matí la gent es creuava pel carrer i se somreia, es pugui traslladar al llarg de 400 quilòmetres. 

Què els diríeu per convèncer-los d’apuntar-se en els trams que encara no són plens?
—La gent és intel·ligent i sap que s’ha d’apuntar i anar a aquests trams, que nosaltres anomenem els trams èpics. Els herois de Catalunya saben que han de baixar als trams que tenim de color verd, que a més coincideixen amb zones territorialment molt boniques. Un dels valors que també s’intentarà transmetre amb la Via és el de la sostenibilitat, i per això demanaria a la gent de Barcelona que descobreixi el territori, que hi ha racons preciosos que valen molt la pena. Que marxin a primera hora, facin alguna ruta turística i després vagin a la Via.

Teniu preparats uns quants actes paral·lels per ‘amenitzar’ la cadena humana, oi?
—En molts trams hi haurà activitats, sí. En alguns hi ha previst que hi hagi gegants i grallers, en altres estels voladors… A una zona que era difícil d’omplir, la de Vandellòs i l’Hospitalet, que no passa per la N-340, hi baixaran els companys de Valls i el Pla de Santa Maria amb tot el bestiari popular, disposats a fer la seva festa major allà. A més, tenim la platja, així que poden venir al matí si volen! Els animem a venir, que els tenim aparcaments preparats i activitats. Que s’engresquin! Durant molts anys es recordarà aquesta diada com una festa nacional per tot el territori en què tot el país va estar de festa major. 

Què teniu pensat de fer per poder acabar d’omplir el tram?
—Farem difusió de quins són aquells trams menys plens i dels actes que s’hi faran. Això també permetrà a la gent de decidir on anar. Jordi Pujol ja va dir que aniria al Perelló, i comptem que hi hagi altres personalitats que expliquin a quin tram aniran. Per acabar, m’agradaria demanar a la gent que no perdi l’oportunitat de participar a la Via, perquè se’n penediria tota la vida. Serà un acte de dignitat nacional, festiu i col·laboratiu en què tots junts podrem començar a fer camí.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any