Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Diumenge  21.07.2013  11:51

Autor/s: Josep Casulleras Nualart

Tots els despropòsits de la Marca España

De l'exemple de Pescanova al 'catalans de merda', passant per la pífia Brussel·les

Men?ame
 

La destitució de Juan Carlos Gafo (Twitter i Facebook) com a director adjunt de l'oficina de la 'Marca España' per haver escrit 'catalans de merda, no es mereixen res' és l'últim episodi d'una història farcida de disbarats relacionats amb aquest projecte del govern espanyol per vendre Espanya al món. El naixement de la web, només en espanyol; posar d'exemple Pescanova, empresa que ha estat enxampada fent trampes de comptabilitat i el fracàs de la presentació de Brussel·les en són alguns exemples que repassem tot seguit.

'Catalans de merda'

Juan Carlos Gafo va fer aquest comentari divendres al vespre, quan una bona part del públic present al Palau Sant Jordi de Barcelona en la inauguració dels mundials de natació va xiular fort per rebutjar l'himne espanyol. Gafo va esborrar el piulet en què havia insultat els catalans, i després va escriure aquests altres, en què primer demanava comprensió i després es disculpava i deia que dimitiria:

La relliscada de Pescanova

Fa tan sols una setmana que els responsables de la Marca Espanya ja van desfermar una altra polèmica. El 12 de juliol, quan feia dos dies que s'havia fet públic que la companyia Pescanova –en concurs de creditors– havia ocultat el deute que tenia,  el compte de Twitter oficial de Marca España (@MarcaEspana) va piular: '[Sabies que] La primera companyia pesquera mundial és espanyola, PESCANOVA. També és la 4a en venda de proteïna marina.' El piulet fou esborrat una estona després de ser publicat, arran dels comentaris dels usuaris de Twitter.

La consultora KPMG va fer públic un informe que concloïa que l'equip directiu de Pescanova havia manipulat la comptabilitat de tal manera que es presentés un deute financer inferior al real. Un cas d'empresa en fallida que es va agafar com a exemple per error.

La presentació a Brussel·les fa llufa

Una de les patinades més grans de la Marca España fou a començament del mes de juny, en la presentació en públic del projecte al parlament europeu. El ministre d'Afers Estrangers, José Manuel García-Margallo, va anunciar la presència del president de la cambra, Martin Schultz, que va acabar no assistint-hi. Fou un acte amb flamenc, degustació de tapes i de vins i una desfilada de models, amb prop de mig miler d'assistents. Però la gran majoria, unes tres quartes parts, eren espanyols, i hi va haver molt poca presència de públic internacional, que és a qui en teoria s'adreça una campanya com aquesta.

Polèmica per una model massa prima

I a Brussel·les encara va esclatar una altra polèmica relacionada amb la presentació de la Marca España. Va causar estupor que fos tan extremadament prima la model que va tancar la desfilada de l'espectacle Cook & Fashion, de maridatge entre gastronomia i moda. La noia, de vint-i-cinc anys, amb un vestit de núvia de Victorio y Lucchino, ensenyava l'esquena i els braços, que pràcticament eren pell i os. Això va suscitar crítiques entre els assistents, i els responsables de l'oficina van acabar explicant que no era la model que volien fer desfilar, però que hi van haver de recórrer per una lesió de la titular a última hora.

Vendre Espanya al món… només en espanyol

Quan a final del mes de desembre de l'any passat es va activar la web de la Marca España, que té l'objectiu de difondre la flor i nata d'Espanya en àmbits com la cultura, l'economia, els esports, etc., va sobtar que aquesta web fos solament en espanyol. Passades unes quantes setmanes, es va activar també en anglès, però en cap més idioma.

A la Marca España se li escapa la 'marca'

I, per si encara no n'hi hagués prou, aquest mes de juny es va saber que la Marca España havia estat registrada en l'oficina espanyola de patents i marques per un particular, i no pas per part de l'estat espanyol. I aquest particular és Luis Sans Huescas, director general de línies de negoci del grup Intereconomía. Ara el govern espanyol haurà d'impugnar el registre si no vol que sigui Sans Huescas qui s'aprofiti de l'explotació de la marca.

Men?ame