Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dijous  06.06.2013  10:34

L'Assemblea francesa reconeix les 'llengües regionals' en un ensenyament bilingüe

S'aprova l'article 27 bis del projecte de llei de reforma de l'escola, sense cap esment a la immersió lingüística

Men?ame
 

L’Assemblea Nacional francesa ha aprovat en segona lectura l'article 27 bis del projecte de llei de reforma de l'escola, que consagra el reconeixement de les anomenades 'llengües regionals' --com l'alsacià, el basc, el bretó, el català, el cors i l'occità-- dins el sistema educatiu estatal. És la primera vegada que una llei parla clarament d'ensenyament bilingüe, amb el francès i la llengua pròpia de cada territori. La del 2005 tan sols contenia un esment sobre la possibilitat d'ensenyar-les a partir de convenis signats amb les regions.

El nou text legislatiu també diu que s'ha d'afavorir aquest ensenyament i que les famílies rebran informació de les ofertes d'aprenentatge.

L'article, que va ésser adoptat en primera lectura per l'Assemblea, ha rebut nombroses modificacions dels senadors en la segona. Amb tot, introdueix a la llei l'ensenyament bilingüe, i al codi de l'educació el reconeixement d'aquestes llengües com a elements del 'patrimoni de França'. També s'hi expliquen les úniques dues maneres com es pot fer efectiu l'ensenyament de les llengües i les cultures i en aquestes mateixes llengües, obert a totes les matèries de primer i segon grau.

Alà Baylac Ferrer, vice-president de l'APLEC, ha explicat a VilaWeb que l'aprovació de l'article és positiu perquè integra per primera vegada a la llei d'educació la idea de l'ensenyament bilingüe. Amb tot, en aquesta opinió contundent expressa dubtes sobre com es desenvoluparà i s'aplicarà.

Marc Le Fur, diputat bretó de la UMP, ha criticat que no hi hagi cap referència explícita al mètode de la immersió lingüística, aplicat per xarxes d'escoles associatives com la Bressola a Catalunya Nord, les Calandretas a Occitània, les Diwan a la Bretanya i Seaska a Euskadi Nord. Per això considera que l'article aprovat no acabarà aportant cap 'progrés concret'.

I el conseller regional occità David Grosclaude ha preferit parlar de vot històric i ha volgut destacar que la llei és 'important per les llengües', tot i que 'queden uns quants drets a conquerir': 'Votant la llei sobre la reforma de l'escola els diputats han adoptat un text que legalitza per fi l'ensenyament bilingüe i que permet a les llengües regionals d'entrar de manera clara en la llei. És una victòria col·lectiva. Ha calgut la pressió del món associatiu, dels càrrecs electes locals i regionals i dels diputats i senadors per fer entendre al ministre d'Educació que la llei no podia ignorar totes aquestes llengües.'

Opinió contundent:

Alà Baylac Ferrer: 'Per primera vegada s'integra a la llei educativa la idea de l'ensenyament bilingüe'

Men?ame