Les pintures de Ferrer Bassa, el Giotto català, restaurades a través del micromecenatge

  • Avui Verkami inicia la campanya, la primera que fa amb l'Ajuntament de Barcelona

VilaWeb
M.S.
24.03.2013 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

L’any 1922, un dels quadres cabdals del pintor Marià Fortuny, ‘La vicaria‘, es va adquirir per una subscripció pública i d’aquesta manera es va evitar que acabés a Madrid. Avui és una de les joies del MNAC. L’adquisició va ser possible gràcies a l’aportació de petites quantitats de molta gent i això també va convertir l’obra en una peça popular i estimada. Amb la mateixa filosofia, avui s’inicia a Verkami el projecte de finançament per micromecenatge de la restauració de les pintures de la capella de Sant Miquel del Monestir de Pedralbes, atribuïdes al taller de Ferrer Bassa, una de les joies del gòtic català.

L’obra artística que el monestir conserva en la petita capella del claustre és de primera magnitud. Són unes pintures murals del 1346, les primeres pintures modernes que es fan després del romànic, i que estan vinculades amb la Itàlia dels grans pintors del Tres-cents, com Giotto, Taddeo Gaddi, Duccio de Buonisegna o els germans Lorenzetti.

Es tracta d’una obra radicalment innovadora perquè introdueix, com no ho fa cap altra obra contemporània seva en tota la península, la nova forma de representació plàstica que neix a Itàlia al voltant del 1300 amb Giotto i els seus seguidors. Una nova forma de representació en la que destaca l’humanisme i l’esperit franciscà imperant al moment.

Durant molt de temps es va pensar que aquestes pintures murals eren obra de mestres italians, però avui ls estudis han demostrat que fou un pintor de la cort catalana, Ferrer Bassa, qui les va pintar. L’enviaren a Itàlia per aprendre de primera mà les tècniques de Giotto i tots els altres, els que feren la gran revolució artística. Perquè cal recordar que el segle XIV per a Catalunya suposa la gran expansió arreu del mediterrani, fou una monarquia que va arribar a constantinoble, i que en art suposa el ple del gòtic català, que en arquitectura donarà Santa Maria del Mar i la capella de Santa Àgata.

L’any 2005 es va encetar un programa integral de gran abast per a recuperar el conjunt, en el que es preveien diverses fases. La primera, ja finalitzada, ha contemplat un seguit d’estudis que ara permeten conèixer a fons els murals i encarar la fase culminant, la seva restauració. Aquests resultats es poden veure en l’exposició ‘Murals sota la lupa‘ que es presenta en tres de les sales d’exposicions del Monestir

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any