Xarxa Alcover: teatre de tot el país per a tot el país

  • L'entitat ha presentat les cinc produccions seleccionades per al 2013-2014

VilaWeb
VilaWeb
Montserrat Serra
16.02.2013 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Certament, el teatre als Països Catalans és possiblement avui la disciplina artística amb més investigació, risc, talent i qualitat, de tot les arts del país. Tot això ho trobem en les cinc produccions d’arreu dels Països Catalans seleccionades per la Xarxa Alcover, per mirar que girin de dalt a baix del territori. La varietat de formats i els autors d’aquí també són aspectes determinants: del teatre clàssic al teatre experimental, del teatre-denúncia, a la relació del teatre i les noves tecnologies.

La Xarxa Alcover és una associació d’entitats municipals i culturals, associacions, universitats, teatres i persones de tot el territori de parla catalana que té per objectiu relacionar el teatre que es fa a tot el país, amb la voluntat d’ampliar mercat i de reforçar la relació cultural dels diversos territoris. Tres són les fires teatrals que fan de columna vertebral del projecte: Tàrrega, Manacor i Alcoi. Funciona des del 1996, però des del 2011 és xarxa, any que l’Ajuntament de Barcelona hi ha començat a donar suport: possiblement totes les produccions seleccionades es podran veure a Barcelona, a la Seca o al Tantarantana.

I quines són les companyies i produccions proposades? Dues provenen de Catalunya: Teatre de Guerrilla de Quim Masferrer amb ‘Temps’, i ‘Que te vaya bonito‘ de la companyia Teatro de cerca, amb dramatúrgia i direcció de Jorge-Yaman Serrano i interpretació de Jorge Cabrera, Carmen Flores i el mateix Serrano. Dues produccions de les Illes Balears: ‘In the backyard‘, una tragicomèdia dirigida pel dramaturg mallorquí Jaume Miró i representada per la companyia ‘Noctàmbuls Teatre’, i ‘Lucrècia‘ de l’autor clàssic menorquí del XIX Joan Ramis i Ramis, sota la direcció de Sergi Marí. I una producció valenciana: ‘Harket‘, dirigida per Juan Pablo Mendiola de la companyia ‘Panic Map’ i interpretada per Sílvia Fernández.

‘Temps’, de la companyia Teatre de Guerrilla amb de Quim Masferrer (autor, actor i director juntament amb Ramon Fontserè)

‘Què faries si et diguéssin que només et queden noranta minuts de vida?’ es pregunta el protogonista d’aquesta obra estrenada al Festival Temporada Alta de Girona i Salt. L’humor i la crítica formen un maridatge letal per a polítics i banquers, on també hi queda espai per a la compassió, la por, la tristesa i la malenconia, segons ha explicat Quim Masferrer.

‘Que te vaya bonito’ de Jorge-Yaman Serrano, de la companyia Teatro de Cerca

L’obra trenca tot convencionalisme i convida els espectadors a participar en una festa de despedida d’un tal David. Els espectadors entraran dins la dramatúrgia, convertint-se en amics i familiars del David, bebent sangria i menjant patates fregides. Una producció que va sortir del laboratori de la Fira de Tàrrega.

‘In the backyard’, de Jaume Miró, de la companyia Noctàmbuls Teatre

L’obra és una peça de teatre d’autor contemporari que escruta la cruesa dels desnonaments, un tema que quan Jaume Miró la va escriure, fa un parell d’anys, encara no havia agafat el dramatisme i la desesperació dels moments actuals. Tot i així, segons Miró, l’obra és un crit cap a l’amistat i cap a prendre les oportunitats que dóna la crisi.

‘Lucrècia’, de Joan Ramis i Ramis, de la companyia La Trup.

El director de la proposta, Sergi Marí, ha fet un preàmbul per entendre el risc que suposa el projecte que té entre mans. Explica: ‘El 1714 Menorca va ser l’únic territori que va quedar fora del domini borbònic i del Tratat de Nova Planta. Els britànics van plantar la bandera i van exercir la sobirania d’aquest territori durant un segle.  Aquest periode va ser peculiar per a Menorca, on hi va sorgir una burgesia primerenca que va potenciar una cultura i una literatura en català, des de la normalitat i la resistència també. És en aquest context del segle XVIII que apareix Joan Ramis i Ramis, un autor que vol fer teatre clàssic en la seva llengua. Nosaltres amb la companyia La Trup també volem fer teatre clàssic, i volem demostar que el teatre clàssic no comença amb Guimerà.’

Harket [Protocol], de Juan Pablo Mendiola, per la companyia Panic Map

Dansa, teatre, humor, música, disseny i video-mapping interactuen en la posada en escena d’aquesta obra. S’explica la història de la Cristina Harket, una jove que s’ha presentat voluntària per un projecte d’investigació que l’ha de tenir tancada en un búnquer trenta dies. Però alguna cosa ha passat a fora i quan l’obra comença la Cristina ja fa dos anys que es troba en el búnquer, i viu com una supervivent, amb l’única ajuda d’un sistema d’intel·ligència artificial. És la història de la força d’una dona per sobreviure. És el primer espectacle d’aquesta companyia de nova creació.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any