Capdavanters en l’ús de xarxes socials

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Marcos Álvarez, Marina Breda
12.06.2012 - 13:03

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Segurament, tots coneixem, som usuaris o com a mínim hem sentit a parlar d’alguna xarxa social. Però tot i poder ser usuaris de Facebook, Twitter o LinkedIN, el concepte xarxa social és quelcom encara difícil de definir. Resumint-ho en una frase, una xarxa social és una lloc a Internet que permet compartir fotografies, vídeos, música o altres tipus d’informació amb un grup d’amics, família o fins i tot amb un grup més ampli de persones –en funció del grau de privacitat i configuració de cada usuari-. En definitiva, un espai on tothom pot crear-se un perfil amb la informació amb què es donarà a conèixer a la comunitat.

D’altra banda, les xarxes socials també han esdevingut una eina de democratització de la informació, doncs han transformat les persones de només receptores, a productores de continguts, és a dir, en elements actius dins del procés comunicatiu.

Ús de les xarxes socials

La societat busca l’oci a Internet, un espai multimèdia que ofereix televisió, ràdio, jocs, vídeos i xarxes socials. Com a conseqüència, ascendeix la dependència de les persones: el 44% dels usuaris confessa sentir-se perdut sense Internet. Tot i això, utilitzar una xarxa social no es redueix únicament a l’entreteniment.. Als EUA, per exemple, el 41% dels usuaris de les xarxes socials les utilitzen per buscar feina, segons Schools.

Què ha canviat?

L’Estat espanyol és el país líder de la Unió Europea en l’ús de xarxes socials, segons conclou un estudi realitzat per Ipsos amb ciutadans de vint-i-quatre països del món. Les xarxes socials i els blogs ocupen el 70% de les visites a Internet, només per darrere de les consultes al correu electrònic (amb un 89%). Al Principat, per exemple, els internautes són 7 de cada 10 catalans, és a dir, un 69,4% de la població total, i l’ús de les xarxes encara augmenta cada any. Aquest percentatge se situa en un 41,6% a Catalunya, segons el darrer informe del Baròmetre de la comunicació i la cultura. A més, les noves generacions, nadius digitals, són les que en fan un ús majoritari: el 94% dels usuaris registrats en xarxes socials tenen menys de 24 anys.

Tot i això, aquesta major connectivitat no és fruit de l’atzar. Al darrere s’hi amaguen una sèrie de factors lligats a l’evolució de la tecnologia, tal i com indica l’informe de Telefónica sobre la societat de la informació.

En primer lloc, ha evolucionat –i segueix en procés de fer-ho- l’univers dels dispositius portàtils i portables i, amb això augmenta la possibilitat de la comunicació entre persones. Al darrer any, per exemple, han augmentat un 90% les vendes telèfons intel·ligents o ‘smartphones’. En segon lloc, l’aparició del 3g, el 4g o la connexió per satèl·lit i l’extensió de la banda ampla. Això permet que flueixin a més velocitat les dades a Internet, i per tant la qualitat dels vídeos – el 40% del tràfic a Internet és vídeo, mentre que a l’Internet mòbil ascendeix fins el 51%- i que els usuaris trobin en les xarxes socials el lloc perfecte des d’on compartir aquests continguts audiovisuals amb la resta de la comunitat.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any