La privatització de Túnels de Vallvidrera tira endavant en plena polèmica pel #novullpagar

  • El govern podria vendre l'empresa pública Tabasa a Abertis

VilaWeb
Redacció
15.05.2012 - 22:21

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Una de les mesures que acabarà d’impulsar el govern català per estalviar 1.500 milions d’euros més en la tercera onada de retallades és la privatització de Tabasa, una empresa pública de la Generalitat que gestiona el peatge dels Túnels de Vallvidrera i que es fusionarà amb Túnel del Cadí. L’operació ja fa temps que és en marxa, però aquest dimarts Mas, en l’anunci de les noves retallades, i en plena polèmica per la campanya #novullpagar, ha confirmat.

Ara per ara no se sap l’import pel qual es vendria l’empresa pública, ni la concessionària; però l’única empresa pública de peatges a Catalunya és Abertis, que en té gairebé el monopoli i que, a més, ja ha mostrat interès per optar al concurs de privatització de Tabasa.

Fins fa poc el govern preveia fusionar Tabasa i Túnel del Cadí cap al juny, segons Europa Press. Abertis va vendre al desembre de 2011 el seu 37,5% de Túnel del Cadí a la Generalitat, per 45 milions d’euros, i el govern va tancar un acord al febrer amb CatalunyaCaixa per comprar-ne els títols, que superaven el 5,5%. La fusió serà el pas previ a la privatització, amb la qual la Generalitat podria obtenir entre 400 i 500 milions.

Què és Tabasa?

Tabasa, com a empresa pública, té un model de gestió i un propòsit different del de, per exemple, Abertis. El model de Tabasa es defineix així: ‘El model de gestió parteix de la base que els beneficis econòmics obtinguts per la societat no es repartiran entre els accionistes sinó que es destinaran al finançament de  noves infraestructures per a la mobilitat col·lectiva que permetin la promoció del transport públic i la potenciació d’un ús més racional del vehicle privat’

I uns exemples d’infrastructures de les quals s’encarrega són: la construcció d’un doble carril per al transport públic a la C-58, la construcció i explotació del Túnel de Bracons i algunes obres a FGC, com la nova estació de Volpelleres.

Crítiques dels partits

ICV-EUiA s’ha mostrat crític amb l’operació i ha recordat que mentre el govern culpa Madrid del greuge de les autopistes, tira endavant la privatització de Tabasa.

I el diputat de Solidaritat Alfons López Tena ha reclamat aquest dimarts que la Generalitat acabi ‘el monopoli d’Abertis i la Caixa amb els peatges’. ‘Som clients captius d’un monopoli’, ha defensat el portaveu solidari abans de recordar els ‘enormes beneficis’ de les concessionàries de les autopistes.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any