Com es poden recórrer les multes pel #novullpagar?

  • L'advocat Lluís Gibert explica quins passos cal seguir, quines al·legacions i on es poden presentar

VilaWeb
Redacció
11.05.2012 - 19:57

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El Servei Català de Trànsit (SCT) tramita els expedients per denúncies de les concessionàries d’autopista als conductors que s’han negat a pagar peatges. El primer tràmit és l’enviament d’un requeriment al propietari del vehicle per comprovar si era qui el conduïa i que no va pagar el peatge.

Quan es tingui identificat el conductor -i si no se’ls diu res, es presumeix que el titular del vehicle era qui conduïa- començarà el procediment sancionador, notificant a la persona afectada que hi ha una denúncia i que comença la instrucció d’aquest procediment.

Cal respondre el requeriment d’identificació

Quan es rep aquesta notificació, es disposa de vint dies per respondre el requeriment, i cal fer-ho per no acabar rebent la multa. Catalunyadiuprou.cat ofereix aquest escrit per respondre el requeriment d’identificació de trànsi, que s’ha d’adjuntar a la identificació del conductor omplint el requeriment i enviar-ho tot junt. Se n’han de fer dues còpies: l’original, que és per al Servei Català de Trànsit, i la còpia per al conductor. Es pot presentar directament a una oficina del SCT, o bé, a qualsevol oficina de registre de la Generalitat de Catalunya.

Catalunyadiuprou.cat afegeix: ‘També teniu l’opció d’enviar-lo per correu certificat, però heu de tenir en compte d’anar a Correus amb el sobre obert amb l’original dintre per enviar i la vostra còpia. Allí us segellaran els dos escrits i ja podreu tancar el sobre i entregar-lo per enviar.’

Cal recordar que aquests passos s’han de fer per cadascun dels requeriments que s’hagin rebut, que es correspondran, en principi, amb cadascuna de les vegades que no s’ha pagat el peatge.

Quan es rep la multa

Un cop feta la identificació del conductor, el Servei Català de Trànsit li envia la multa, que pot ser de fins a màxim 100 euros. I ja ho ha començat a fer en alguns casos. Un cop rebuda la multa, es disposa de vint dies més per poder pagar la meitat de l’import de la multa, o bé presentar una al·legació a la sanció. L’equip d’assessorament jurídic de Novullpagar.cat, encapçalats per l’advocat Lluís Gibert, recomana d’al·legar. La web Catalunyadiuprou.cat posa a disposició un correu electrònic d’assessorament en aquest sentit: juridica@catalunyadiuprou.cat

El Servei Català de Trànsit mateix emetrà resolució declarant la multa ferma o decidint que el procediment s’arxiva.

‘Si la decisió és la de mantenir la sanció, siguin 50, 60, 70 euros, o els que siguin, fins a un màxim de 100, hi haurà un termini d’un mes per presentar un recurs de reposició a l’administració mateixa. Aquest recurs és potestatiu, és a dir, es pot interposar o es pot anar directament al jutjat‘, explica a VilaWeb Lluís Gibert, autor d’un informe jurídic que desmenteix els arguments del govern per justificar les multes als insubmisos als peatges.

‘També cal mirar quines són les al·legacions que presenten per justificar la sanció, i quines circumstàncies hi pot haver, perquè podria haver-hi errors en l’anotació del número d’alguna matrícula’, precisa Gibert.

El fonament jurídic en què es basa la tramitació de l’expedient, segons el departament d’Interior, és la vulneració de l’article 153 del reglament de circulació (pdf). No es tracta, doncs, d’una multa per una vulneració d’un contracte entre una empresa i un particular; en aquest cas, serien les concessionàries d’autopista que començarien, si ho consideressin oportú, els tràmits per demanar el cobrament del servei. L’article diu, referent als senyals de restricció de pas: ‘Prohibició de passar sense aturar-se. Indica el lloc on és obligatòria la detenció per la proximitat, segons la inscripció que contingui, d’un lloc de duana, de policia, de peatge o algun altre, i en què hi pugui haver instal·lats mitjans mecànics de detenció. En tot cas, el conductor no podrà reprendre la marxa fins a haver complert la prescripció que el senyal estableix’.

Quina al·legació s’hi pot fer? Gibert ho resumeix així: En la interpretació estricta de la norma jurídica, es diu als conductors que no han volgut pagar que han vulnerat un senyal. ‘Però aquest article ens diu què cal fer davant un senyal de detenció. L’al·legació és dir que ja s’ha acomplert el que diu el senyal, perquè el conductor s’ha aturat quan hi ha arribat. I després diu que es pot reprendre la marxa quan s’hagi complert l’objectiu de l’aturada. El reglament arriba fins aquí. Quin és l’objectiu de l’aturada? No ho diu enlloc; no diu que s’hagi de fer el pagament en aquell moment i que s’hagi de complir un contracte. Per tant, segons el principi de tipicitat, una prohibició ha d’estar específicament regulada; i com que no ho diu específicament, que l’aturada és per pagar, no incompleixes el reglament de circulació.

Bases jurídiques per denunciar les concessionàries

D’una altra banda, en aquest article, el mateix Lluís Gibert explica que hi ha fonament jurídic perquè els conductors que han estat retinguts en peatges denunciïn les concessionàries per la via penal, per coaccions o detenció il·legal. I també considera que se les podria denunciar per infracció del reglament de circulació. ‘Tu tens l’obligació de circular; si ells t’ho impedeixen, obstrueixen aquesta obligació’. Seria una vulneració de l’article 9 de la llei de trànsit (pdf), que diu: ‘Els usuaris de la via estan obligats a comportar-se de manera que no entorpeixin indegudament la circulació, ni causin perill, perjudicis o molèsties innecessàries a les persones, o que malmetin els béns.’

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any