03.05.2012 - 06:00
Després de l’èxit de la campanya de protesta als peatges #novullpagar, les plataformes, entitats i partits que hi donen suport han convocat una segona acció d’insubmissió multitudinària per al 20 de maig, a les dotze del migdia, en una quinzena de peatges del país: Vilassar (C-32), Martorell (AP-7), Mollet (C-33), Manresa (C-16), Girona Sud, Figueres Sud, Túnels del Garraf, Amposta-Deltebre, Ulldecona-Vinaròs, Terrassa-Les Fonts, Reus, Túnels de Vallvidrera, Algemesí, Sagunt-València, Castelló i Sóller.
Amb convocatòria o sense, molts conductors continuen rebel·lant-se contra els peatges i ho comuniquen a Twitter o a Youtube. Ahir dos conductors foren retinguts més de tres quarts al peatge del túnel de Sóller (Mallorca). La guàrdia civil els va anunciar una denúncia, però finalment van passar sense pagar.
Un altre cas va ser el de la conductora que que no va voler pagar el peatge de Martorell i es va estar una hora i mitja aturada fins que no li van assegurar que no denunciarien el propietari del vehicle que conduïa. ‘Els he trencat el protocol’, va dir a VilaWeb Reyes Hernàndez, que va esperar-se que arribessin els mossos i que va presentar una reclamació a Abertis. Finalment, l’empresa li va garantir de paraula que la denúncia no aniria al titular del vehicle.
Jordi Pujol troba normal la campanya
L’ex-president Jordi Pujol va dir ahir al vespre a Lleida que la campanya d’insubmissió dels peatges li semblava normal, en la mesura que manifesta una situació injusta, segons que informa Catalunya Informació: ‘Catalunya no pot pagar també per unes inversions que s’han fet a Madrid… S’ha de complir la llei –va dir–, però l’opinió pública, la concessionària, el govern de Madrid o el de Catalunya, han d’assumir que això és una manera de manifestar-se contra una situació tremendament injusta i per posar de manifest el malestar per un maltractament financer sistemàtic.’
Èxit de la convocatòria de dimarts
La campanya de protesta als peatges #novullpagar havia anat agafant més i més força aquests últims dies i dimarts, amb la convocatòria multitudinària en una quinzena de peatges del país, va adquirir una dimensió encara més gran.
Poc abans de migdia milers de cotxes ja passaven sense pagar per alguns peatges, sobretot del Principat, però també del País Valencià. Abertis va parlar de 2.500 conductors que no havien pagat entre les sis del matí i les dues del migdia.
Hi hagué peatges, especialment on es feien cues importants, en què els treballadors de les empreses concessionàries optaren per no apuntar matrícules i deixar passar els conductors que protestaven. La norma, tanmateix, era d’anotar les dades de cada cotxe. De fet, Abertis, propietària de la majoria de les autopistes, ha comunicat que faria servir aquestes dades per proposar multes contra els conductors.
Gran incidència a Vilassar
Un dels peatges més contestats fou el de l’autopista C-32, a Vilassar, on el Servei Català de Trànsit informà que hi havia cues de més d’un quilòmetre. De fet, aquest és el peatge més antic del país i ja fa més de quaranta anys que els usuaris el paguen. En aquest indret, el diputat de Solidaritat Catalana per la Independència (SI), Uriel Bertran, va repartir material de campanya i es declarà molt satisfet de la resposta dels catalans al primer #novullpagar popular. Bertran ha exigit a Abertis el desmantellament dels peatges, amortitzats per les concessionàries ‘desenes de vegades’; al govern de CiU, que ‘no cometi cap il·legalitat ni delicte de prevaricació i que anunciï que no farà cas de les amenaces d’Abertis de fer imposar multes il·legals’, i al poble de Catalunya, ‘que continuï la campanya des d’ara mateix fins a la fi dels peatges’.
Barreres aixecades a Girona i a Mollet
El peatge de Girona sud va optar per aixecar les barreres, vista de la multitudinària presència de cotxes que participaven en la mobilització #novullpagar. En molts pocs minuts, després de les dotze, les caravanes de cotxes, alguns amb estelades i pancartes reivindicatives, van col·lapsar l’accés a l’autopista, moment en el qual la concessionària va tirar les barreres amunt. Al peatge de Mollet també van haver d’obrir les barreres una estona, per l’allau de vehicles (vídeo).
Policia espanyola al peatge de Martorell
El peatge de la AP-7 de Martorell va ser un dels més col·lapsats a migdia, amb cues de més d’un quilòmetre. El peatge era vigilat per la policia espanyola fortament armada, fet que va sorprendre molts dels participants en la convocatòria.
La guàrdia civil deté conductors a Ulldecona
Uns quants conductors que seguien la campanya al peatge d’Ulldecona, a l’autopista AP-7, foren retinguts per la guàrdia civil. Joan Pla va denunciar que els cobradors no volien posar el semàfor en verd i que els agents de la guàrdia civil, que apuntaven la matrícula del cotxes que feien cua al peatge, els feien passar en vermell, de primer, i els retenien, després.
El regidor d’ERC d’Alcanar (Montsià), Manel Martí, va denunciar un altre incident amb la guàrdia civil al mateix peatge d’Alcanar-Ulldecona-Vinaròs. Segons que va explicar a VilaWeb, el seu vehicle fou retingut gairebé una hora i tots els ocupants foren identificats pels agents, que els van dir que rebrien una denúncia de la delegació de govern. Segons Martí, van ser moments de tensió: ‘Ens han dit que els parléssem en espanyol i que, si fèiem cap foto o enregistrament, ens requisarien les càmeres’. Els agents també van multar per fer sonar el clàxon i per sortir del vehicle sense armilla reflectora.
SI, ERC i la CUP protesten
Entre els conductors hi havia càrrecs i representants tant de Solidaritat com d’Esquerra i de les CUP, com Uriel Bertan, Alfons López Tena (SI) i Anna Simó (ERC).
En una guia d’actuació els promotors explicaven als participants que, en arribant al peatge a migdia, passessin per la cabina de pagament manual i diguessin que no volien pagar. Vegeu alguns vídeos sobre la manera de fer un #novullpagar en un peatge automàtic.