El #novullpagar es fa gran

  • Resposta multitudinària a la convocatòria d'ahir en una quinzena de peatges · Abertis diu que 2.500 vehicles no havien pagat ahir a migdia

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Redacció
02.05.2012 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

La campanya de protesta als peatges #novullpagar havia anat agafant més i més força aquests últims dies i ahir, amb la convocatòria multitudinària en una quinzena de peatges del país, va adquirir una dimensió encara més gran.

Poc abans de migdia milers de cotxes ja passaven sense pagar en alguns peatges, sobretot del Principat, però també del País Valencià. Abertis va parlar de 2.500 conductors que no havien pagat entre les sis del matí i les dues del migdia.

Hi hagué peatges, especialment als que es feien cues importants, en què els treballadors de les empreses concessionàries optaren per no apuntar matrícules i deixar passar els conductors que protestaven. La norma, tanmateix, era d’anotar les dades de cada cotxe. Abertis, propietària de la majoria de les autopistes, ha fet saber que faria servir aquestes dades per proposar multes contra els conductors.

Gran incidència a Vilassar

Un dels peatges més contestat fou el de l’autopista C-32, a Vilassar, on el Servei Català de Trànsit informà que hi havia  cues de més d’un quilòmetre. De fet, aquest és el peatge més antic del país i fa ja més de quaranta anys que els usuaris el paguen. En aquest indret, el diputat de Solidaritat Catalana per la Independència (SI), Uriel Bertran, va repartir material de campanya i es declarà molt satisfet de la resposta dels catalans al primer #novullpagar popular. Bertran ha exigit a Abertis el desmantellament dels peatges, amortitzats per les concessionàries ‘desenes de vegades’; al govern de CiU, que ‘no cometi cap il·legalitat ni delicte de prevaricació i que anunciï que no farà cas de les amenaces d’Abertis de fer imposar multes il·legals’, i al poble de Catalunya, ‘que continuï la campanya des d’ara mateix fins a la fi dels peatges’.

Barreres aixecades a Girona i a Mollet

El peatge de Girona sud va optar per aixecar les barreres en vista de la multitudinària presència de cotxes que participaven en la mobilització del #novullpagar. En molts pocs minuts, després de les dotze, les caravanes de cotxes, alguns dels quals amb estelades i pancartes reivindicatives, van col·lapsar l’accés a l’autopista, moment en el qual la concessionària va decidir de tirar les barreres amunt. Al peatge de Mollet també es van haver d’obrir les barreres una estona, per l’allau de vehicles (vídeo).

Policia espanyola al peatge de Martorell

El peatge de la AP-7 a Martorell va ser un dels més col·lapsats a migdia, amb cues de més d’un quilòmetre. El peatge era vigilat per la policia espanyola fortament armada, fet que va sorprendre molts dels participants en la convocatòria.

La guàrdia civil deté conductors a Ulldecona

Uns quants conductors que seguien la campanya al peatge d’Ulldecona, a l’autopista AP-7, foren retinguts per la guàrdia civil. Joan Pla va denunciar que els cobradors no volien posar el semàfor en verd i que els agents de la guàrdia civil, que apuntaven la matrícula del cotxes que feien cua al peatge, els feien passar en vermell, de primer, i els retenien, després.

El regidor d’ERC d’Alcanar (Montsià), Manel Martí, va denunciar un altre incident amb la guàrdia civil al mateix peatge d’Alcanar-Ulldecona-Vinaròs. Segons que va explicar a VilaWeb, el seu vehicle fou retingut gairebé una hora i tots els ocupants foren identificats pels agents, que els van dir que rebrien una denúncia de la delegació de govern. Segons Martí, van ser moments de tensió: ‘Ens han dit que els parléssem en espanyol i que, si fèiem cap foto o enregistrament, ens requisarien les càmeres’. Els agents també van multar per fer sonar el clàxon i per sortir del vehicle sense armilla reflectora.

SI, ERC i la CUP protesten

Entre els conductors hi havia càrrecs i representants tant de Solidaritat com d’Esquerra i de les CUP, com Uriel Bertan, Alfons López Tena (SI) i Anna Simó (ERC).

Prova de força

La campanya #novullpagar d’insubmissió als peatges s’havia imposat una autèntica prova de foc, la d’una acció multitudinària a migdia als peatges d’Algemesí (AP-7), Amposta-Deltebre (AP-7), Castelló (AP-7), Figueres sud (AP-7), Girona sud (AP-7), Manresa (C-16), Martorell (AP-7), Mollet (C-33), Reus (AP-7), Sagunt-València (AP-7), Terrassa-les Fonts (C-16), Túnels del Garraf (C-32), Ulldecona-Vinaròs (AP-7) i Vilassar (C-32). Espontàniament també es feren accions a peatges que no eren a la llista.

En una guia d’actuació els promotors proposaven als participants que, en arribant al peatge a migdia, passessin per la cabina de pagament manual i diguessin que no volien pagar.

Tot amb tot, alguns conductors van avisar al matí que hi havia cabines de pagament manual tancades en alguns peatges, però que es podia deixar de pagar als peatges automàtics prement el botó d’assistència. Vegeu uns vídeos sobre la manera de fer un #novullpagar en un peatge automàtic.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any