L’1 de maig, jornada d’insubmissió multitudinària als peatges

  • Una campanya proposa als conductors de presentar-se als peatges a migdia per dir #novullpagar · Un centenar de casos el dia, segons Abertis

VilaWeb
VilaWeb
Redacció
27.04.2012 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

La campanya d’insubmissió als peatges #novullpagar ja té una data per fer la primera acció en massa i simultània: el dimarts 1 de maig. Es proposa als conductors que es presentin als peatges a migdia i segueixin el protocol marcat per no pagar. Els promotors de l’acció fan llista de tots els peatges de Catalunya i el País Valencià que es proposen.

Heus ací els peatges on es pot fer insubmissió dimarts a les dotze del migdia:

– Algemesí (sortida)
– Amposta- Deltebre (sortida)
– Castelló (sortida)
– Figueres Sud (sortida)
– Girona Sud (sortida)
– Martorell, autopista AP-7 (sentit Barcelona)
– Mollet, autopista C-33 (tots dos sentits)
– Manresa, autopista C-16 (tots dos sentits)
– Reus (sortida)
– Sagunt-València (sortida)
– Terrassa-les Fonts (tots dos sentits)
– Túnels del Garraf (tots dos sentits)
– Ulldecona-Vinaròs (sortida)
– Vilassar, autopista C-32 (tots dos sentits)

Un centenar de casos el dia, segons Abertis

La força de la campanya #novullpagar ha obligat Abertis a explicar-se. El director general de la companyia, Josep Lluís Giménez, ha reconegut que la xarxa d’autopistes de l’estat era ‘inharmònica i desequilibrada’, i que això causava un greuge comparatiu amb Catalunya. I ha instat el govern espanyol i la Generalitat a posar-hi remei, perquè, diu, són els responsables de la situació.

‘La xarxa d’autopistes és desequilibrada territorialment i hi ha un greuge comparatiu entre ciutadans i aquesta situació ha conduït a una deficiència de distribució de trànsit que ha fet que concessionàries més recents, particularment les radials de Madrid, tinguin dificultats perquè tenim autovies de dos a cinc carrils que arriben a la M-30 i són exemptes de pagament’, ha explicat Giménez.

També ha dit que entenia els conductors que es negaven a pagar els peatges, però que, com a concessionària, Abertis tenia un contracte que li atorgava el dret de cobrar. ‘No entrarem en conflicte amb els ciutadans i únicament reclamarem els nostres drets, perquè, si hi ha un contracte de concessió, l’administració que l’atorga ha de preveure mecanismes perquè quan hi hagi situacions d’aquesta mena, es pugui cobrar.’

Segons Giménez, qui ha de pagar els plats trencats no és la concessionària, sinó l’estat i la Generalitat, a qui Abertis ha traslladat la preocupació pel creixent nombre de conductors que es neguen a pagar. ‘El volum de casos no és escandalós, però comencen a tenir prou dimensió perquè l’administració hi intervingui.’

El cas és que el nombre d’insubmisos dels peatges no para de créixer. Giménez ha reconegut que aquesta setmana hi havia hagut cada dia un centenar de conductors que s’havien negat a pagar el peatge i que el nombre de casos d’insubmissió més gran s’havia registrat al peatge de Mollet del Vallès i al de Vilassar de Mar.

Esquerra s’hi suma

La secretària general d’ERC, Marta Rovira, ha dit que el seu partit ha decidit sumar-se a la iniciativa ciutadana de no pagar peatges amb una campanya pròpia en què s’afegeix la paraula Espanya, per a criticar l’espoli fiscal de Catalunya. La campanya porta per títol ‘#novullpagaraEspanya‘ i pretén posar-se ‘al costat de la gent’ arran d’una situació econòmica que, segons el seu parer, s’agreuja amb les reformes que el govern espanyol impulsa amb majoria absoluta. ‘Els peatges són un símbol de la injustícia que experimentem’, per Rovira.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any