Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dimecres  25.04.2012  06:00

Autor/s: Montserrat Serra

36L Books atribueix el tancament a la curta oferta de continguts digitals

El conseller delegat, Josep M. Terré ha parlat amb VilaWeb del concurs de creditors d'aquesta distribuídora de continguts digitals i de la seva llibreria d'e-books Leqtor

Men?ame
 

El conseller delegat de la distribuïdora de continguts digitals 36L Books i de la llibreria digital Leqtor, Josep M. Terré, atribueix el concurs de creditors que ha presentat l'empresa a la baixa demanada del mercat, conseqüència de la curta oferta de continguts i de la falta de visibilitat: 'Quan vam néixer el 2009, pensàvem que l'oferta de continguts es desenvoluparia molt més ràpid. En canvi, avui encara és molt petita, sobre els 10.000 o 12.000 títols en català i castellà. Nosaltres no tenim el control sobre els continguts. El mercat es mou molt a poc a poc i en la indústria no hi ha unanimitat en el projecte digital. En els propers anys possiblement aquest mercat continuarà estancat i el retorn de beneficis a llarg termini és fins i tot dubtós. Per tot això, els socis no volen seguir invertint.'

Lluny queda aquell desembre del 2009, quan el llavors conseller delegat Ernest Folch i el president Ferran Soriano presentaven eufòrics aquesta plataforma que imaginaven líder del mercat digital. L'ambició es va desinflar de seguida.

36L Books era una empresa participada per Abacus, Vicens Vives, Cultura 03, i un grup de petits accionistes (Ferran Soriano, Jordi Viñas, Gustau Navarro), que van fer una inversió inicial de 2,7 milions d'euros. El 'powerpoint' de presentació de 36L Books deia: 'Som un distribuïdor digital, que ha nascut amb l'ambició de ser un referent dins del món del llibre electrònic a Catalunya, Espanya i Amèrica Llatina. Presentaven unes previsions més que ambicioses, que avui s'han demostrat del tot errònies: preveien que l'any 2010 (passada la campanya de Nadal 2010-2011) s'haurian venut 100.000 llibres digitals; el 2011, 300.000; i el 2012, 900.000.

Res més lluny de la realitat. Avui el mercat del llibre digital està per sota de l'1% del mercat editorial. Josep M. Terré evita l'autocrítica en la gestió i considera que van errar en la previsió sobretot per la maca d'oferta. Però això és passar tota la responsabilitat del fracàs a les editorials. Segons Terré, 'Leqtor tenia una bona posició en el mercat, un 19% de 'share' i érem els tercers en vendes després de la Casa del Llibre i de la FNAC. Però el mercat és molt petit, està entre les 140.000 i les 150.000 unitats venudes. I nosaltres no tenim el control dels continguts.'

Una lectora de VilaWeb denuncia el tancament de Leqtor sense previ avís

Va ser a mitjans de la setmana passada que la llibreria digital Leqtor va deixar de funcionar. Una usuària va posar-se en contacte amb VilaWeb per denunciar que d'un dia per l'altre la web havia desaparegut, sense donar raó de res ni tan sols als clients i usuaris del servei. La lectora encara no s'havia descarregat tots els llibres electrònics que havia adquirit, perquè Leqtor permetia fer-ho quan volgués. Va enviar un mail de reclamació sense resposta durant quatre dies. Finalment, dilluns 23 d'abril, li van enviar un mail amb un comunicat molt curt de l'empresa 36L Books, propietària del portal, anunciant la presentació d'un concurs de creditors.

El comunicat deia: 'Davant lʹactual context de crisi econòmica en el qual ens trobem, juntament amb la falta de demanda per part dels usuaris de llibres en format digital, 36L BOOKS, S.L. comunica a
tots els clients, usuaris, proveïdors, editorials i altres agents del sector la presentació de
concurs de creditors als Jutjats Mercantils de Barcelona.' I en un segon paràgraf instava els clients i usuaris afectats que contactessis per mail, 'per tal d’atendre les incidències que siguin comunicades'.

Sobre els usuaris afectats, Josep M. Terré ha manifestat a VilaWeb que atendran les incidències cas per cas 'per donar la millor solució possible.'

Tocats per Libranda i Amazon

36L Books no va ser la primera en posicionar-se en l'àmbit de les plataformes digitals que oferien continguts en català. Abans havia nascut Edi.cat. Però mentre Edi.cat aconseguia el favor de les editorials petites, 36L Books va aconseguir un acord d'exclusivitat per un temps determinat amb el Grup 62, el grup editorial més important que té el mercat editorial en català, amb segells com Columna, Proa, Empúries, Edicions 62, Destino… D'aquesta manera, Leqtor va començar a oferir llibres en versió digital d'actualitat molt atractius: el primer volum de la trilogia de Stieg Larsson, les memòries de Jordi Pujol, 'L'últim patriarca' de Najat el Hachmi o bé 'L'última carta de Companys' de Toni Soler. També oferien els títols de la Magrana i d'altres segells.

Tenien una oferta de títols molt atractiva, però tenien l'inconvenient que 36L Books només venia un model de lector, que es diu Leqtor, barat però molt poc pràctic en la descàrrega. En aquest sentit, i en els darrers anys, el Kindel d'Amazon ha anat prenent molta força i, sobretot, el món dels suports digitals va començar a canviar amb l'aparició de l'iPad d'Apple als Estats Units l'abril del 2010.

Efectivament, el sector no acabava d'arrencar i l'empresa va quedar molt perjudicada amb l'aparició de Libranda, una plataforma digital de serveis logístics, tècnics, comercials i administratius participats pels grans grups editorials espanyols (Planeta, Random House Mondadori, Santillana…). Era el juny del 2010 i Leqtor perdia l'exclusivitat dels continguts del Grup 62, que passaven a ser socis de Libranda, una exigència de Planeta (soci del Grup 62).

El febrer del 2011 Ernest Folch abandonava Cultura 03 i també deixava de ser el conseller delegat de 36L Books. Temps després ho faria Ferran Soriano. Només un any han tardat els accionista que continuaven a 36L Books en tancar aquesta aventura empresarial.

Men?ame