Espanya es troba sola reivindicant el corredor central a la UE

  • La UE aprova la inclusió definitiva del corredor mediterrani a la xarxa bàsica de transports

VilaWeb
VilaWeb
Redacció
22.03.2012 - 14:10

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Tots els ministres de Transport de la Unió Europea, tret de l’espanyola, Ana Pastor, han tancat un acord polític sobre els projectes prioritaris de la Xarxa Transeuropea de Transports, que tindran més finançament comunitari en canvi de tenir les obres acabades abans del 2030. La llista inclou per primer cop el corredor mediterrani. Dins la península Ibèrica, el mapa també inclou el corredor atlàntic, però no pas el corredor ‘central’ que volia el govern espanyol i que hauria de travessar el Pirineu pel mig.

La ministressa de Foment espanyola, Ana Pastor, demanava també aquest corredor ‘central’, però el comissari Siim Kallas ja va avisar-la que no es canviaria el mapa que ja es va negociar amb el govern espanyol quan es definia la xarxa bàsica. Per això, Pastor ha estat l’única ministra dels estats membre de la UE a oposar-se a aquest acord. ‘Espanya seguirà treballant incansablement al llarg de tot aquest procés legislatiu perquè la importància de la travessia central quedi reflexada en el text final’, ha declarat Pastor.

Pastor encara confia que s’acabi incloent el projecte en la tramitació al parlament europeu.

La Comissió Europea vol que totes les infrastructures incloses en aquesta xarxa funcionin abans del 2030. Per això hi destinarà 32.000 milions d’euros del pressupost comunitari, durant el període comprès entre el 2014 i el 2020. Amb aquests diners compta pagar entre el 20% i el 40% dels projectes, especialment els trams transfronterers.

Brussel·les ha explicat que finançava l’estudi preliminar del túnel del corredor central perquè és un projecte a tenir en compte a la llarga, però com que el pas pel Pirineu costaria vint anys de fer, no satisfaria la condició imposada a tots els projectes de la xarxa. A més a més, la Comissió creu imprescindible que el govern espanyol completi abans la xarxa bàsica amb els corredors atlàntic i mediterrani.

El traçat del corredor mediterrani

El corredor mediterrani es va establir oficialment com una prioritat de la Comissió Europea per al 2030, segons el projecte (pdf) que la Comissió va presentar l’octubre del 2011. Brussel·les subvencionarà l’eix ferroviari de mercaderies que connecta el centre d’Europa amb Barcelona, Tarragona, València, Cartagena i Almeria. Des d’Almeria, el traçat continuarà per l’interior fins a Granada i Algesires. L’eurocomissari de Transports, Siim Kallas, va descartar la travessia central dels Pirineus, però preveu de connectar Saragossa i Madrid amb Algesires i amb els corredors mediterrani i atlàntic.

Més informació: Per quina raó el corredor mediterrani és essencial per a Europa (VilaWeb TV).

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any