Amorós: ‘El corredor central pel Pirineu no es justifica econòmicament’

  • Entrevista amb el secretari general de FERRMED, l'endemà de l'anunci del govern espanyol de recuperar el corredor central pel Pirineu

VilaWeb
Redacció
16.02.2012 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

La ministra de Foment espanyola, Ana Pastor, va presentar ahir una proposta de Xarxa Transeuropea de Transports que recupera el corredor a través del Pirineu, contra la Comissió Europea que va descartar la connexió amb França per aquesta via. En parlem amb Joan Amorós, secretari general de FERRMED, que aplega desenes d’empreses i institucions de tota la Unió Europea en favor del corredor.

La proposta també inclou els corredors Atlàntic i Mediterrani, però Pastor va dir que darien la mateixa prioritat al corredor central que als altres dos, sense rebaixar-ne els recursos. L’octubre de l’any passat la Comissió Europea (CE) va adoptar el corredor mediterrani com a eix prioritari de la Xarxa de Transports Transeuropea, en un projecte que també abasta els corredors atlàntic i central –aquest d’Algesires a Saragossa passant per Madrid.

 

–El govern espanyol diu que vol fer tots els corredors ferroviaris sense prioritzar-ne cap.
–Ja sabem quins són sempre els seus criteris. Però hem de tenir prou força perquè, les inversions, les facin prioritàriament al corredor mediterrani. I és això  que intentem. Preparem un dossier per a la ministra Ana Pastor. L’anirem a veure un bon gruix d’empresaris per veure si la convencem.

–Són necessaris tots els corredors?
–El corredor atlàntic és indiscutible. El corredor central, d’Andalusia a Madrid, també. El corredor que va de Lisboa, passa per Madrid i Saragossa i arriba a Catalunya per Tarragona i Barcelona, també és molt important. Permet que els portuguesos puguin anar al sud de França i a l’est d’Europa pel camí més curt i ràpid. Tots aquests corredors són indiscutibles.

–I el pas del corredor central per Canfranc?
–El corredor central pel Pirineu no es justifica econòmicament de cap manera. Abans de decidir si ha de sortir de Saragossa, potser ens hauríem de demanar si no hauria de sortir de Lleida. És una opció que ja s’havia planificat fa temps i que tenim mig morta perquè els catalans no l’hem sabuda defensar.

–Des de Lleida?
–Si ells proposen aquesta opció per Canfranc, hem de contraposar l’eix occidental de Catalunya. És un eix fonamental que surt de l’Aldea i Tortosa, va cap a Lleida i, aprofitant la línia de la Pobla, cap amunt. Podem passar el Pirineu amb un túnel de catorze quilòmetres i mig, mentre que per Aragó en cal un de més de seixanta. És això que nosaltres hauríem de defensar. Tota la resta, ja ens hi podem posar com vulguem, són corredors coherents i responen a unes necessitats reals.

–Però fer-los tots no ho endarrerirà tot?
–La qüestió per què cal batallar és per la prioritat de les inversions al corredor mediterrani, que és el que té més potencialitat econòmica, sense cap mena de dubte. I és això que volem fer veure a la ministra Pastor. Ha de veure que és la inversió que tindrà un retorn més immediat, no solament al territori per on passa el corredor, sinó per a tot el rerepaís.

–La ministra diu que no pot dir als ciutadans que els d’una altra comunitat són millors…
–Evidentment, això és típic d’aquesta gent. Sempre surten amb això del cafè per a tothom. Això ja ho sabem i no ens ha de sorprendre. A mi, tot això em preocupa relativament. Allò que ara em preocupa de debò és mirar d’influir per aconseguir que inverteixin prioritàriament al corredor mediterrani, encara que sigui sense fer soroll. La cosa important és que es faci. El dossier que presentarem a la ministra és molt ben fet, tècnicament. Li exposem què s’ha de fer a termini curt, mitjà i llarg i li demostrem que el retorn de la inversió serà gros. Res de política, simples dades i consideracions científiques.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any