Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dimecres  15.02.2012  06:49

Autor/s: David Garcia

Segueix la polèmica per la construcció del gasoducte

La paralització del tram francès dóna nous motius a les entitats que s'oposen a la infraestructura

Men?ame
 

L'anunci per part de l'estat francès que suspenia les obres de connexió del gas al sud-est del seu territori ha posat de nou en qüestió les obres de construcció del gasoducte a la nostra comarca. Diverses entitats i formacions polítiques alerten de la destrucció que està causant en espais del rodal una infraestructura que consideren “inútil”

 

Els motius que han portat a la construcció del gasoducte els hem de buscar més enllà de la nostra comarca i situar-los en l'àmbit de la geopolítica internacional. Les diferents crisis polítiques entre Rússia i la Unió Europea al llarg dels primers anys del segle XXI van fer que aquesta ultima institució es plantegés l'increment del subministrament de gas provinent del nord d'Àfrica per si Rússia decidia bloquejar l'enviament de gas. En aquesta operació estratègica l'estat espanyol jugava un paper clau per la seva posició geogràfica entre Europa i Àfrica. És per aquest motiu que a més de la connexió ja existent amb el Marroc via Tarifa, el passat novembre va entrar en funcionament un nou gasoducte que entra per Almeria procedent directament d'Algèria.

En consonància amb aquesta estratègia, l'any 2007 el Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç, va decidir construir una nova connexió de gas amb França travessant Catalunya. Aquesta infraestructura estava inclosa en la Planificació dels Sectors d'Electricitat i Gas 2008-2016 i consistia en una prolongació del gasoducte català actual que arriba fins a Barcelona afegint-hi un nou tram fins a l'Empordà i la frontera francesa.

L'any 2008 el Ministeri va adjudicar la construcció d'aquest nou gasoducte a l'empresa Enegas i va fer públic el seu traçat. La nova infraestructura consistia en una canonada soterrada de 0,9 metres de gruix que transportaria gas a 80 bar de pressió. Tot i estar soterrat, era necessari mantenir en la superfície una via de servitud per al manteniment de 4 metres d'ample en tot el traçat. El nou gasoducte es preveia que entrés en funcionament l'any 2011 i permetria augmentar la interconnexió de gas amb l'estat francès dels 5 als 12,5bcm (milers de milions de metres cúbics). El seu traçat naixia al Baix Llobregat i avançava en paral·lel al tram que ja estava en construcció de l'autovia B-40 Quart Cinturó fins a Terrassa, des d'aquesta ciutat el traçat avançava entre Sabadell i Castellar fins a les Franqueses del Vallès per on seguia en paral·lel a la línia de l'AVE,

 

Primeres al·legacions al traçat 

Quan es va conèixer el traçat de la nova infraestructura, ja hi va haver una primera resposta en diversos municipis del Vallès. Una dotzena d'ajuntaments (entre ells Sabadell) van presentar al·legacions a la seva construcció al·legant que la construcció del gasoducte provocaria la destrucció d'espais d'interès natural i van demanar que es canviés el traçat perquè anés en paral·lel a l'autopista AP-7 minimitzant així el seu impacte. Després de diverses negociacions, la majoria de municipis van acceptar l'actual traçat a canvi de compensacions econòmiques (106.000 euros en el cas de Sabadell) i el compromís de l'empresa Enegas d'efectuar una restauració paisatgística en els espais d'interès natural un cop acabada l'obra. Pel que fa al cas de Sabadell, l'Ajuntament va anunciar el passat octubre que havia arribat a un acord amb totes les parts perquè la construcció del gasoducte “no comporti un gran impacte ambiental”.

 

Comencen les obres, comencen les protestes

Les obres en el termes municipals de Sabadell i Castellar van començar el novembre de l'any passat, poques setmanes després diverses entitats de Sabadell i Castellar del Vallès van iniciar una campanya que encara dura per denunciar els efectes que les obres de construcció del gasoducte estaven tenint en els espais d'interès natural del rodal. Entre les entitats s'hi poden trobar les associacions de veïns de Can Oriach, la Plana del Pintor, Torreguitart, Creu Alta i Sant Feliu entre altres, les formacions polítiques municipals que també donen suport a la campanya són l'Entesa per Sabadell, ERC, ICV, la CUP, l'Altraveu de Castellar, Reagrupament i Solidaritat per la Independència de Castellar. Pel que fa a les entitats ciutadanes podem mencionar l'ADENC, la Unió Excursionista de Sabadell i el Club Atlètic de Castellar. Aquesta campanya va dur a terme diversos actes per a què la ciutadania coneixés els efectes de les obres en espais d'interès natural especialment afectats. El desembre es va dur a terme una caminada pel bosc de Can Deu, davant les imatges que van aparèixer en diferents mitjans de comunicació i xarxes socials, l'espai de Natura de UNIM, entitat bancaria propietària del bosc de Can Deu, va reconèixer que l'impacte visual de les obres al bosc era “molt fort” però va demanar a la població “paciència”. El gener es va dur a terme una nova caminada molt concorreguda pel Torrent de Colobrers, també afectat per la construcció de la infraestructura. Allà diversos representants de l'ADENC i la UES van assegurar que a causa de la magnitud de l'esvoranc, el dany causat era ja “irreparable” i malgrat que es duguessin a terme restauracions ambientals la ferida seria “permanent”.

 

França suspèn la seva part del traçat del gasoducte

La polèmica es va revifar quan el passat 20 de gener el director d'Energia del Ministeri d'Indústria i Energia de l'estat francès, Pierre Abadie, va declarar que la construcció del tram del gasoducte provinent de Catalunya que havia de travessar el Llenguadoc quedava suspès per l'elevat cost del projecte. Abadie va declarar també que per tal d'augmentar el subministrament de gas a França, el seu Ministeri apostava per reforçar la connexió ja existent amb l'estat espanyol a Navarra. 

Tan bon punt com es va conèixer la notícia, Entesa per Sabadell va sol·licitar a l'alcalde de Sabadell que demanés al govern espanyol la paralització de les obres ja que la suspensió del tram francès convertia el gasoducte Martorell-Figueres en una obra “inútil i innecessària” segons la formació municipal. Segons l'Entesa la resposta de l'ajuntament va ser que no tenia coneixement de la decisió de l'estat francès.

Segons Isidre Soler coordinador d'Entesa per Sabadell es molt “irresponsable seguir amb les obres de construcció del gasoducte tenint en compte la destrucció que estan causant i que no existeix a dia d'avui cap mena de certesa que el tram del Vallès tindrà continuïtat”. Soler va desmentir que el gasoducte pugui servir per abastir la província de Girona. “Girona no té problemes d'abastiment de gas que necessitin de la construcció d'una obra d'aquesta envergadura”. La formació municipal també ha enviat escrits al govern català i al govern espanyol demanant la paralització de les obres ja que “és inútil construir el tram català del projecte Midcat si aquest no té continuïtat amb l'estat francès”. Per la seva banda la formació municipal d'ICV també va anunciar que els seus representants al Parlament català farien una pregunta en el pròxim Ple sobre la necessitat de continuar amb les obres del gasoducte.

La campanya contra el gasoducte segueix endavant ja no per denunciar els efectes que produeix la construcció de la infraestructura, l'objectiu ara és aturar les obres ja que al seu parer el gasoducte “ja no té sentit”. El passat diumenge al matí es va dur a terme a la Plaça Dr. Robert un acte informatiu sobre la destrucció que esta causant el gasoducte al rodal en el que diversos membres de les organitzacions que impulsen la campanya contra el gasoducte van repartir 2000 octavetes a la gent que en aquell moment passava pel carrer. Les entitats convocants van anunciar que seguirien amb les mobilitzacions fins aconseguir que les administracions aturin les obres.

 

 

 

Men?ame