Germà Bel qüestiona les inversions promeses pel govern espanyol al corredor mediterrani

  • Les promeses de Blanco li semblen una 'aixecada de camisa' · Creu que Europa hauria de sancionar els estats que no executin les obres subvencionades

VilaWeb
Redacció
27.10.2011 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Si la Unió Europea obligués a tornar la subvenció als estats que no executen un projecte, com és el cas del Corredor Mediterrani, ‘a Espanya no hi hauria el mapa de prioritats que tenim, perquè ens quedaríem sense subvenció’. Ho deia ahir el catedràtic d’Economia Aplicada de la UB, Germà Bel, en una conferència al cicle Tribuna Ateneu.

En aquesta conferència va qüestionar els 49.000 milions d’euros i escaig que el Ministeri de Foment ha promès d’invertir en la xarxa ferroviària i viària estatal. ‘És una quantitat que no es va gastar en l’AVE durant la dècada meravellosa’, va dir Bel. I va afegir-hi: ‘És una aixecada de camisa’.

‘La Unió Europea ha perdut l’oportunitat de regular els transports des de Brussel·les’ donant llibertat d’inversió als estats i no posant sancions als que no compleixin, va explicar; i va donar per fet que el govern espanyol no compliria ni els terminis ni les inversions a les quals s’ha compromès: ‘Hi haurà un conflicte de prioritats perquè en època de recessió no hi haurà tots aquests diners’.

Sobre quin corredor ha de ser prioritari, fou clar: ‘La crisi fa veure les coses de cara i pel corredor mediterrani hi haurà mercaderies; així de senzill, no cal argumentar res més’. A Europa, ha explicat, ho veuen clar des de fa anys ‘i no entenen per què hi ha aquest debat a l’estat espanyol’. La raó és la lògica dels costos: pel corredor central no hi ha mercaderies i l’oferta, per molta que n’hi hagi i que es construeixi, no crea demanda.

Molt crític de la política d’infrastructures dels darrers governs espanyols, va deixar clar que calia insistir ‘cada dia al govern espanyol’ perquè no al·legui manca de diners per a fer el corredor mediterrani i, en definitiva ‘no ens aixequi la camisa’. I va recordar que s’acaba de licitar una línia de TGV per a passatgers entre València i Castelló i unes altres a Galícia i Extremadura. ‘Ja veurem què passarà; de moment solament hi ha hagut un canvi conceptual, important, perquè els ports de la mediterrània ja són al mapa de transports europeu; però és un canvi conceptual i prou’.

Bel dissecciona la confusa privatització dels aeroports

En resposta a una pregunta sobre la privatització dels aeroports, Germà Bel va ironitzar i va teixir una forta crítica a l’estratègica privatitzadora del govern espanyol. ‘És una tragicomèdia moral’, va dir, insistint que el govern havia enganyat la societat dient que li donaria un paper determinant. El corol·lari, va dir, ‘la feina mal feta no té futur’.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any