Chery, perseguida per grans fabricants asiàtics per pirateria

  • Daewoo i Nissan han denunciat per copiar models de cotxes i dissenys de logos la companyia xinesa que el govern de Montilla vol portar a Catalunya

VilaWeb
Redacció
03.09.2010 - 11:19

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El fabricant d’automòbils xinès Chery, a qui el president de la Generalitat, José Montilla, ha provat de convèncer per instal·lar una planta a Catalunya, ha estat perseguit pels grans fabricants asiàtics del sector, que l’han acusat de pirateria. De fet, de resultes d’un conflicte amb la coreana Daewoo, propietat ara de la multinacional General Motors, Chery és perseguida judicialment per a impedir-li vendre cotxes a Europa o als Estats Units.

Daewoo va acusar el 2005 l’empresa xinesa de copiar il·legalment el disseny i els components dels cotxes que ven: els models més famosos de Chery, com el QQ, són calcats a alguns de Daewoo, com el Matiz i l’Spark. Ambdues empreses van negociar però no van arribar a cap acord i finalment Chery va decidir de continuar fabricant els models de Daewoo, piratejant-ne els components i canviant-li el nom. Fins i tot Daewoo va acusar Chery de fer servir un Matiz camuflat per passar les proves davant les autoritats xineses perquè els autoritzessin a comecialitzar el model.

Amb tot, les denúncies de Daewoo contra Chery, que és propietat del govern, als tribunals xinesos no van prosperar. Quan General Motors va adquirir l’empresa coreana va pactar amb el govern xinès que no insistiria en les denúncies sempre i quan Chery no vengués cotxes a Europa ni als Estats Units.

Ara Chery fabrica i ven cotxes a Iran, Rússia, Ucraïna, Egipte i Indonèsia. A Europa, només les ven de manera significativa a Sèrbia. La primera planta del fabricant xinès a Occident es va instal·lar a l’Uruguai, on la planta d’Oferol és a punt de tancar per anar, probablement, al Brasil.

Mentrestant, General Motors no perd de vista la companyia xinesa, sobretot arran de la detenció enguany als Estats Units d’un enginyer xinès que treballava a la multinacional nord-americana per haver omplert un disc dur amb milers de documents sobre els cotxes elèctrics en els quals treballa GM i que suposadament havien de servir per a Chery.

Però aquest no és l’únic conflicte de Chery amb un gegant de l’automòbil. Nissan li ha reclamat repetidament que deixi d’utilitzar el logo actual, perquè el considera una còpia del logo d’Infiniti, que és una de les marques de la companyia japonesa, utilitzada per als cotxes de gamma alta que ven fora del Japó. Nissan, que té una fàbrica a  considera que amb la còpia del logo Chery busca la confusió al mercat.

VilaWeb s’ha posat en contacte amb el departament de Presidència i amb el d’Innovació, Universitats i Empresa, per demanar-los si el govern no tenia constància d’aquesta informació sobre Chery i, en tot cas, què n’opinava. L’executiu, però, no s’ha volgut pronunciar.

Mas demana informació sobre l’acord

El president de CiU, Artur Mas, ha demanat avui mateix al president de la Generalitat que l’informi de l’acord amb Chery, perquè si hi ha un canvi de govern, haurà d’estudiar si dóna continuïtat a l’acord. Mas ha dit que si l’operació s’havia plantejat bé, no hi haurà ‘cap inconvenient en poder donar-li continuïtat’, però caldrà analitzar-ho, perquè avui dia ‘s’ha de vigilar molt’ a l’hora de comprometre una quantitat important de recursos públics. De tota manera, ha indicat que té la impressió que les expectatives de l’acord eren unes ‘i les realitats unes altres’.

Enllaços
Array

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any