Les retallades de Foment afecten sobretot el Principat i el País Valencià

  • Suspès el TGV entre València i Castelló · Les inversions al Principat, les més afectades de l'estat · S'endarrereix l'accés al Prat amb ferrocarril

VilaWeb
Redacció
22.07.2010 - 16:21

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El Ministeri de Foment espanyol suspendrà o endarrerirà fins a quatre anys l’execució de dos-cents vint contractes de carreteres i ferrocarrils, el 20% del total de les 1.166 actuacions de més d’un milió d’euros que té actualment en marxa. En concret, preveu rescindir trenta-dos contractes i reprogramar-ne gairebé dos-cents. Ho ha anunciat el ministre José Blanco, que ha atribuït la reprogramació d’obres a la retallada d’inversió de 6.400 milions que experimentarà Foment d’aquí al final de l’any i el 2011, arran de les mesures contra el dèficit aprovades pel govern espanyol. Al país, les obres cancel·lades seran vuit, algunes de les quals cabdals, com el TGV entre València i Castelló. A les Illes, de moment, no hi ha cap obra afectada.

El TGV entre València i Castelló, suspès

Al País Valencià, de vuitanta-vuit grans obres previstes, se’n suspendran tres: el tram de la Font de la Figuera a la A33 i dos trams de la connexió del TGV entre València i Castelló, el d’accés al port de Sagunt i el d’Almassora-Castelló. Blanco ha dit que aquestes obreS seran recontractades, però no n’ha especificat cap termini, per la qual cosa resten suspeses sense cap previsió.

Compromís, indignat

El portaveu de Compromís a les corts, Enric Morera (Bloc), s’ha mostrat indignat per la suspensió de dos trams del TGV. ‘Zapatero ha confirmat la voluntat d’incomunicar les valencianes i els valencians i per això no tindrem TGV de València a Castelló, ni s’acabarà l’autovia de la Font de la Figuera ni els accessos als ports de Sagunt i Castelló’, ha dit. Per Morera, Blanco no ha fet sinó fer créixer ‘la marginació en matèria d’infraestructures que patim els valencians, de nord a sud, d’est a oest.’ Morera ha instat el secretari general del PSPV, Jorge Alarte, a  pronunciar-se sobre aquestes mesures.

L’arribada del ferrocarril al Prat, endarrerit

A més de les obres suspeses, Blanco ha detallat algunes obres que s’endarriran entre un i quatre anys, moltes de les quals al Principat. No ha especificat, de moment, si hi haurà retards a les Illes, on no s’ha suspès cap obra, o al País Valencià. En total, vint-i-tres obres previstes al Principat per valor de 980 milions d’euros, s’endarreriran entre un i quatre anys, entre les quals l’accés del ferrocarril a l’aeroport del Prat. Blanco ha indicat que la xifra d’obres reprogramades és provisional, perquè Foment encara negocia amb les empreses la i n’hi pot haver que prefereixin rescindir el contracte abans que no pas ajornar-ne l’inici o la finalització.

Al Principat, cinc carreteres suspeses

Al Principat, els contractes rescindits en aplicació del pla d’ajust pressupostari són el tram Medinyà-Orriols de la A-2; el tram Lleida-Rosselló de la A-14; l’enllaç entre l’autovia del Baix Llobregat i l’autopista AP-7 a Castellbisbal; el tram Rosselló-Almenar de la A-14, i el tram de la variant Valls-Montblanc de la A-27. A la supressió d’aquests contractes, s’hi afegeix la reprogramació de molts altres que experimentaran un endarreriment d’entre un any i quatre.

Blanco ha assegurat que els criteris per suspendre o reestructurar les obres són que hagin experimentat modificacions que n’han elevat el cost, que no es justifiquin per la seva rendibilitat social, que es puguin licitar a través de la col·laboració pública i privada, o les paral·leles a vies d’alta capacitat que ja estiguin en servei.

El ministre també ha explicat que no es planteja rescatar cap peatge, i que a més no té previst crear noves autovies a les zones on ja hi ha carreteres de peatge que no estiguin saturades.

Tot plegat, segons Blanco, ha de permetre garantir un escenari de ‘sostenibilitat a llarg termini en la construcció, explotació i conservació de les infrastructures i en la previsió dels serveis de transport. ‘A cap ministre de Foment li és fàcil dir que es rescindiran alguns contractes i que s’endarreriran obres’, ha dit, ‘però estem decidits a acordar un marc que garanteixi l’estabilitat en el finançament de les infrastructures’.

El govern català mostra comprensió per la retallada

El secretari per a la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, ha mostrat ‘comprensió per la retallada dels pressupostos per part de Foment i altres ministeris’, que servirà per ‘millorar la imatge internacional de l’economia espanyola’. Nadal ha lamentat que hi hagi ‘cinc obres de la xarxa viària amb el contracte rescindit, especialment tres que no sabem què passarà en el futur’, que són l’enllaç de l’AP7 i l’A2 a Castellbisbal, i els trams de l’A27 entre Montblanc i Valls, i l’A2 entre Medinyà i Orriols. Així mateix, Nadal ha celebrat que ‘des del punt de vista de Catalunya, continuem essent la comunitat de l’estat que rep més inversió’ en infraestructures, ‘també en matèria ferroviària’.

El PSC veu ‘raonable’ i ‘assumible’ la supressió d’obres

El coordinador dels diputats i senadors del PSC a Madrid, Francesc Vallès, ha dit que la supressió de contractes d’obres al Principat anunciada pel ministre de Foment, José Blanco, és ‘raonable’ i ‘assumible’, i ha recordat que la tisorada no afecta les grans infrastructures com la Sagrera ni el TGV. ‘La retallada no ha estat tan gran com ens esperàvem’, ha dit, i ‘al cap i a la fi’ el principat ‘ha de contribuir a la solidaritat’. Segons Vallès, els clarobscurs que hi ha en la supressió de tres de les cinc obres es resoldran en les negociacions que hi haurà entre els governs català i espanyol.

ERC afirma que es ‘perpetua el greuge històric’ de Catalunya

ERC assegura que el ministeri de Foment està ‘discriminant Catalunya i perpetuant el greuge històric’ que significa ser la comunitat autònoma que més quilòmetres de peatge té a l’estat i que porta més anys pagant-los. La Federació d’ERC al Camp de Tarragona i Ebre denuncia que l’estat margina la demarcació en infraestructures i ‘la condemna a seguir pagant peatge amb l’excusa del pla anti-crisi’.

Polítics i empresaris gironins carreguen contra Foment

Batlles i empresaris gironins han carregat contra el Ministeri de Foment per deixar empantanegada la futura autovia A-2 entre Medinyà (Gironès) i Orriols (Alt Empordà). Les obres de desdoblament ja havien començat, i la rescissió del contracte a la constructora deixa aquest tram de tres quilòmetres amb estructures de formigó a mig fer i grans quantitats de terra moguda. ‘Això suposa allargar encara més l’agonia’, ‘la decisió s’ha pres de manera unilateral’ o ‘Girona torna a sortir perjudicada, això no ens ho mereixem’ són algunes de les crítiques que han etzibat a Foment els representants del territori. L’obra suposava una inversió de 19,4 milions d’euros.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any