Tres investigacions obertes per a aclarir la tragèdia de Castelldefels

  • La Generalitat compta tretze morts, no dotze, mentre continua la identificació dels cadàvers · Hi ha deu ferits ingressats, tres d'aquests en estat crític

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Redacció
25.06.2010 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Malgrat les primeres informacions sobre el greu accident de Castelldefels, que les autoritats atribueixen a una imprudència clara de les víctimes, s’han obert tres investigacions per a aclarir què va passar la nit de Sant Joan a l’estació de la Platja de Castelldefels. En plena commoció per la tragèdia, els esforços s’adrecen ara a identificar els tretze cadàvers, una feina que demanarà uns quants dies.

Totes les versions de les autoritats sobre l’accident mortal d’anit passada a l’estació de la Platja de Castelldefels l’atribueixen a la imprudència d’un grup de trenta passatgers que va travessar la via per comptes d’anar pel pas subterrani. Els morts són tretze, no dotze, segons l’últim recompte fet per la Generalitat, i els ferits, catorze.

Imprudència

Pel president de la Generalitat, José Montilla, l’accident va ser degut a una imprudència dels passatgers. De passada, va recordar que l’estació de Castelldefels Platja s’havia reformada feia poc i que complia totes les mesures de seguretat. En un sentit semblant s’havia expressat, poques hores abans, el conseller d’Interior, Joan Saura, dient que els passatgers van travessar la via per on no ho havien de fer.

El batlle de Castelldefels, Joan Sau, va declarar que el pas subterrani funcionava des que es va tancar la passarel·la que travessava la via per dalt.

I el ministre de Foment espanyol, José Blanco, va manifestar que es faria una investigació dels fets, si bé tot feia pensar que hi havia hagut una imprudència i que l’estació de Castelldefels Platja s’havia reformada no feia gaire.

El tren circulava correctament

De fet, el Ministeri de Foment ja ha fet públics uns primers detalls de la investigació sobre el cas. Per exemple, de la caixa negra es desprèn que el tren Alaris complia tots els requisits de circulació: anava a una velocitat (135 km/h) inferior a la permesa (150km/h) i havia tocat la botzina tres vegades. El conductor anava en perfectes condicions, i la prova d’alcoholèmia feta després de l’accident va ser negativa. El ministeri calcula que en el moment de l’accident hi havia unes vuit-centes persones a l’estació, i que el pas subterrani devia anar ple. Cal tenir en compte que, en aquesta estació, hi para un nombre reduït de trens, la meitat de l’any; més exactament, quan més moviment hi ha ha és per la revetlla de Sant Joan.

Tot amb tot, hi ha tres investigacions obertes: Adif i Renfe en fan dues, i la tercera correspon al procés judicial obert pel jutjat de guàrdia de Gavà.

La seqüència dels fets

Un tren de rodalia procedent de Barcelona es va aturar en aquesta estació la nit de Sant Joan, a quarts de dotze, i en va baixar un grup de passatgers que anaven a celebrar la revetlla a la platja. D’aquests, una trentena van travessar la via per comptes d’anar pel pas subterrani, quan va passar a tota velocitat un Alaris que els va agafar

Dels catorze ferits, quatre ja han rebut l’alta. Dels deu ferits que romanen  hospitalitzats, n’hi ha dos a l’hospital de Bellvitge, un al Clínic de Barcelona, un al Moisès Broggi de Sant Joan Despí, un a la Vall d’Hebron, un a  la Mútua de Terrassa, dos a Sant Boi i dos a Sant Joan de Déu. Tres es troben en estat crític, un d’extrema gravetat.

Identificació complicada de les víctimes

Una de les prioritats del govern és ara d’identificar els cadàvers, traslladats a l’Institut de Medicina Legal, a la Ciutat de la Justícia de l’Hospitalet de Llobregat. Joan Saura ha dit, tanmateix, que la identificació no seria ‘ni fàcil ni ràpida’. Ara, la consellera de Justícia, Monserrat Tura, ha assegurat que la labor dels forenses avançava i que en més de la meitat dels casos hi havia ‘elements que orienten sobre la possible identitat’. Tot i amb això, ha advertit que la identificació podia durar uns quants dies, perquè l’estat dels cadàvers dificulta la feina i perquè és impossible que els familiars, traslladats a l’Institut, els puguin reconèixer visualment.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any