El govern i Foment parlen d’imprudència en la tragèdia de Castelldefels

  • Els dotze morts provaven de travessar la via en comptes d'anar pel pas subterrani · La identificació dels cadàvers pot durar uns quants dies · Restablerta la circulació a la rodalia i a la línia Barcelona-València

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Redacció
24.06.2010 - 15:28

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Totes les versions de les autoritats sobre l’atropellament mortal anit a l’estació de Platja de Castelldefels apunten a la imprudència del grup de trenta passatgers que va travessar la via en comptes d’anar pel pas subterrani per anar a la platja. Hi va haver dotze morts i catorze ferits. El president José Montilla mateix i el ministre de Foment espanyol, José Blanco, han parlat d’imprudència de les víctimes. Amb tot, hi ha començades tres investigacions per aclarir les circumstàncies de l’accident. El govern ha declarat dia de dol oficial.

Un tren de la rodalia procedent de Barcelona es va aturar ahir a l’estació de Platja de Castelldefels, a mitjanit, i en va baixar un grup de passatgers que anaven a celebrar la revetlla a la platja. D’aquests, una trentena va travessar la via en comptes d’anar pel pas subterrani, quan va passar a tota velocitat un Alaris que els va atropellar. 

Dels catorze ferits, n’hi ha quatre que han estat donats d’alta. Dels quatre ferits donats d’alta, dos havien ingressat a l’hospital Clínic de Barcelona, un al de Viladecans i un altre a l’hospital general de l’Hospitalet.

Dels deu ferits que queden hospitalitzats, dos són a l’hospital de Bellvitge, un al Clínic de Barcelona, un al Moisès Broggi de Sant Joan Despí, un a la Vall d’Hebron, un a Mútua de Terrassa, dos a Sant Boi i dos a Sant Joan de Déu. Tres dels ferits es troben en estat crític, un dels quals en estat d’extrema gravetat.

Imprudència

El president de la Generalitat, José Montilla, ha dit que l’accident havia estat causat per una imprudència dels passatgers i ha recordat que l’estació de Castelldefels Platja havia estat reformada recentment i que complia totes les mesures de seguretat. També ha anunciat que el govern declarava aquesta diada de Sant Joan dia de dol oficial.

En un sentit semblant que Montilla s’havia expressat unes quantes hores abans el conseller d’Interior, Joan Saura, que ha anat a la matinada a l’estació de Castelldefels Platja. Saura ha remarcat que els passatgers, malgrat disposar d’un pas subterrani que era obert, van travesar la via per on no ho havien de fer.

Per la seva banda, el batlle de Castelldefels, Joan Sau, ha declarat que el pas subterrani funcionava des que es va tancar una passarel·la que servia per creuar la via per dalt quan es va fer la reforma de l’estació.

I el ministre de Foment, José Blanco, també ha dit que hi hauria una investigació sobre els fets, però ha apuntat que tot fa pensar que hi havia hagut una imprudència, i ha recordat que l’estació de Castelldefels Platja havia estat reformada recentment.

El tren circulava correctament

De fet, el ministeri de Foment ja ha fet públics uns primers detalls de les investigacions que du a terme sobre l’atropellament múltiple. Segons Foment, de les dades de la caixa negra se’n desprèn que el tren Alaris complia tots els requisits de circulació perquè anava a una velocitat (135 km/h) inferior a la permesa (150km/h) i va tocar la botzina en tres ocasions. El conductor anava en perfectes condicions, atès el resultat negatiu del control d’alcoholèmia que li han fet després de l’accident. El ministeri calcula que en el moment de l’accident hi havia aproximadament 800 persones a l’estació, fet que explica l’aglomeració al pas subterrani en una estació on la meïtat de l’any hi para un nombre reduït de trens. De fet, segons el ministeri, a l’estació de Platja de Castelldefels hi ha la jornada de més activitat de l’any durant la revetlla de Sant Joan.

Tot amb tot, per més que les primeres dades que han transcendit sobre l’atropellament mortal e Castelldefels i que les autoritats apunten a una imprudència clara de les víctimes, hi ha tres investigacions obertes per aclarir què va passar la passada mitjanit a l’estació de la Platja de Castelldefels. Adif i Renfe fan dues de les investigacions; l’altra és el procés judicial que ha obert el jutjat de guàrdia de Gavà.

Identificació complicada de les víctimes

El govern ha fixat ara com una de les prioritats ara la identificació dels cadàvers, que han estat traslladats a l’Institut de Medicina Legal, a la Ciutat de la Justícia de l’Hospitalet de Llobregat. Joan Saura ha advertit que la identificació no seria ‘ni fàcil ni ràpida’. S”ha habilitat el Centre Cívic Frederic Mompou de Castelldefels per atendre els familiars de les víctimes. Saura ha afegit que es va poder atendre ràpidament l’accident ja que hi havia un control de Mossos i Policia Local just al costat de l’estació. La consellera de Justicia, Monserrat Tura, ha assegurat que el treball dels forenses ha avançat i en més de la meitat dels casos hi ha ‘elements que ens orienten cap a la seva possible identitat’. Tot i això, ha afegit que les tasques d’identificació poden durar uns quants dies, perquè l’estat dels cossos dificulta la feina i en cap cas serà possible que els familiars, que s’han traslladat a l’Institut, facin un reconeixement visual.

Restablert el servei de tren

Renfe ha restablert la circulació de trens en el tram Castelldefels – Sitges a dos quarts d’una del migdia, de manera que els trens de la línia R2 sud, els de mitjana distància i els de la línia Barcelona-València circulen pel trajecte habitual. Des del moment de l’accident la circulació s’havia interromput entre les estacions de Castelldefels i Sitges. Durant la incidència, Renfe havia establert un servei alternatiu per carretera pels trens de la línia R2 sud amb un dispositiu de 55 autocars.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any