Blanco demanarà que el corredor mediterrani sigui prioritari a Europa

  • Malgrat això, es resisteix a prioritzar-lo clarament a la línia Saragossa-Tolosa · França s’oposa a aquesta opció i propugna el corredor mediterrani

VilaWeb
VilaWeb
Redacció
10.06.2010 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El ministre espanyol de Foment, José Blanco, féu ahir, per primera vegada, un pas en favor del corredor mediterrani, tot i que en alguns punts va mantenir l’ambigüitat d’aquests últims mesos. Ahir es va comprometre, en la cloenda de la cimera de ministres de Transport europeus feta a Saragossa, a demanar formalment que el corredor mediterrani s’inclogués en el document de les Xarxes Transeuropees de Transport que ha d’aprovar-se el 2011. De moment, a l’esborrany del document no hi figura el corredor mediterrani.

Blanco va subratllar que l’eix ferroviari era ‘una porta important d’entrada a Europa; l’eix mediterrani no sols és important per a l’estat espanyol, sinó també per a la connexió amb el nord d’Àfrica i amb els països emergents de l’Àsia’. Aquests són alguns dels arguments que han esgrimit els agents socials, patronals i sindicals, i experts econòmics, durant molts anys, però sobretot aquests darrers mesos, per pressionar el govern espanyol i per insistir en la necessitat del corredor mediterrani, especialment ara que el negoci immobiliari s’ha estancat i cal recuperar l’economia a través de la indústria i de les exportacions (reportatge amb les opinions dels principals actors econòmics del país).

El ministre espanyol, amb tot, reiterà que l’eix mediterrani era compatible amb una altra línia ferroviària que uniria Madrid amb Saragossa i Tolosa i que les dificultats de finançament no obligarien a triar entre aquests dos projectes.

França pel corredor mediterrani

Tot i el pas endavant de Blanco, que per aquest motiu topà ahir amb el govern socialista de l’Aragó, les seves paraules sobre la compatibilitat de les dues línies són sorprenents, sobretot tenint en compte que el secretari de Transport francès ja ha repudiat aquesta opció perquè implica la construcció d’un gran túnel, molt costós, sota el Pirineu. A més, l’opció aragonesa pot menystenir el gran potencial econòmic dels ports de l’arc mediterrani, que actuarien de nodes logístics en l’entrada a Europa de les mercaderies procedents d’Àsia.

L’última paraula, la té l’estat espanyol

La pressió dels agents socials i econòmics del país, que amb la crisi actual han fet sentir més que mai la veu, s’aplica al govern espanyol, perquè, com va explicar el comissari europeu de Transports, l’estonià Siim Kallas, que també aplaudí les virtuts de l’arc mediterrani, ‘l’última paraula, la té l’estat espanyol; el finançament és per als projectes prioritaris, però, les prioritats, les decideixen sobretot els estats membres’ (àudio). En la reunió d’ahir es van definir els criteris i la metodologia amb què es concretaran les prioritats europees en infrastructures. Sobre això, tant el comissari Kallas com el ministre Blanco van coincidir a dir que el corredor mediterrani encaixava amb els criteris marcats.

FERRMED, satisfet però a l’expectativa

El secretari general de FERRMED, el lobby que lluita en pro del corredor mediterrani, Joan Amorós, va dir que confiava que l’estat espanyol fes una aposta clara per l’eix ferroviari del mediterrani perquè, ‘si s’ho miren des d’un punt de vista econòmic i no polític, no hi ha dubte’ (àudio). Amb tot, veient el to encara ambigu del ministre Blanco, va puntualitzar: ‘S’equivoca, si vol mantenir el criteri insostenible de la xarxa radial de gran velocitat.’ Per Amorós, que va dir que ara calia restar a l’expectativa, l’eix mediterrani ‘és un corredor que podria convertir la costa de la Mediterrània en una gran plataforma logística similar a la de Rotterdam i Anvers’.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any