Blanco diu que demanarà ‘formalment’ que el corredor mediterrani sigui prioritari a Europa

  • Malgrat això, es resisteix a prioritzar-lo amb claredat per sobre de la línia Saragossa-Tolosa · França refusa aquesta opció i aposta pel corredor mediterrani

VilaWeb
VilaWeb
Redacció
09.06.2010 - 16:25

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El ministre espanyol de Foment, José Blanco, ha fet un pas endavant per al corredor mediterrani però no ha abandonat l’ambigüitat que en aquesta qüestió ha fet servir aquests últims mesos. Avui s’ha compromès en la cloenda de la cimera de ministres de Transport europeus feta a Saragossa a demanar ‘formalment’ que el corredor mediterrani s’inclogui en el document de les Xarxes Transeuropees de Transport, el llistat en el qual la Unió Europea recull els eixos prioritaris i que s’aprovarà el 2011. De moment, en l’esborrany del document hi figuren altres línies, però no el corredor mediterrani.

Blanco ha subratllat (àudio) que l’eix ferroviari és ‘una porta important d’entrada a Europa’, ja que ‘no només és important per a l’estat espanyol i l’eix mediterrani, sinó també per a la connexió amb el nord d’Àfrica i els països emergents de l’Àsia’. Aquests són només alguns dels arguments que han utilitzat els agents socials, tant patronals com sindicats, i experts econòmics durant molts anys però de manera especialment reforçada aquests darrers mesos per a pressionar el govern espanyol i per a justificar l’evidència de la necessitat del corredor mediterrani per sobre de qualsevol altra línia ferroviària (vegeu aquest reportatge amb les opinions dels principals actors econòmics del país).

El ministre espanyol, però, ha reiterat que l’eix mediterrani és ‘compatible’ amb una altra línia ferroviària que uneixi Madrid amb Saragossa i Tolosa, creuant els Pirineus centrals. Ha dit, a més, que les dificultats de finançament no obligarien a triar entre ambdós projectes.

França aposta pel corredor mediterrani

Unes paraules sorprenents, les del ministre Blanco, tenint en compte, sobretot, que el secretari de Transport de l’estat francès ja ha refusat aquesta opció perquè implica la construcció d’un gran túnel, molt costós, per travessar el Pirineu. A més, aquesta opció deixa de banda el gran potencial econòmic dels ports de l’arc mediterrani, que actuarien de nodes logístics per a l’entrada a Europa de les mercaderies procedents d’Àsia.

L’última paraula la té l’estat espanyol

La pressió dels agents socials i econòmics del país se centra en l’estat espanyol, car, com ha explicat avui el comissari europeu de Transports, Siim Kallas, ‘l’última paraula la té el propi estat espanyol; el finançament va cap als projectes prioritaris, però les prioritats les decideixen sobretot els estats membres’ (àudio). En la trobada d’ahir i d’avui s’han definit els criteris i la metodologia que s’aplicarà per definir les prioritats europees en infrastructures. Sobre això, tant el comissari Kallas com el ministre Blanco han coincidit que el corredor mediterrani ‘encaixa’ amb els criteris que s’han marcat.

FERRMED, satisfet però a l’expectativa

El secretari general de FERRMED, el lobby que lluita en pro del corredor mediterrani, Joan Amorós, ha dit que confia que l’estat espanyol faci una aposta clara per aquest eix ferroviari perquè ‘si s’ho miren des d’un punt de vista econòmic i no polític, no hi ha dubte’ (àudio). Amb tot, veient l’ambigüitat del ministre Blanco, ha dit que ‘s’equivocaran si volen continuar amb un criteri insostenible com el que s’ha fet amb la xarxa radial d’alta velocitat. Amorós, que ha dit que ara cal restar a l’expectativa, l’eix mediterrani ‘és un corredor que permetria convertir la costa del Mediterrani en una gran plataforma logística similar a la de Rotterdam i Anvers’.

 

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any