Notícies

Dimarts  08.06.2010  06:00

Els ministres de transport de la UE examinen l'eix mediterrani

Patronals i sindicats de tot el país reclamen amb més força que mai al govern espanyol que prioritzi aquest eix

Men?ame
 

Els ministres europeus de transport, reunits avui i demà a Saragossa, examinaran les prioritats infrastructurals europees. Segons les patronals, els sindicats i els experts econòmics, aquesta reunió és el primer gran assalt en la lluita per la construcció d'un eix ferroviari mediterrani. El consideren fonamental per a l'economia, com van explicar fa un mes en un gran acte a València (reportatge i lectura del manifest).

Un eix fonamental per a Europa

Si bé la reivindicació de l'eix mediterrani és molt antiga, la pressió empresarial és ara més forta que mai, reforçada per un context de crisi que fa aflorar les mancances logístiques i de competitivitat i també pel gran canvi productiu esdevingut aquests darrers anys: el continent asiàtic ha passat a ser el principal productor del món i les rutes comercials han canviat.

Durant la major part del segle XX la principal ruta comercial d'Europa era l'Atlàntic, amb els ports neerlandesos i anglesos com a grans nodes logístics. Però l'auge productiu del continent asiàtic aquests darrers anys ha fet de la Mediterrània la gran mar del comerç. Actualment els vaixells de càrrega que entren pel canal de Suez naveguen fins als ports anglesos, neerlandesos i del nord de França, des d'on se'n distribueix tota la càrrega. Un corredor mediterrani adaptat a aquest comerç permetria de descarregar la mercaderia als ports mediterranis i transportar-la a Europa, de manera que el transport seria, en conjunt, més econòmic i consumiria menys energia.

El corredor mediterrani també abaratiria molt els costos de les empreses que tenen fàbriques al País Valencià, a les Illes i al Principat. De fet, les companyies automobilístiques Ford, Nissan i Seat, totes amb fàbriques importants al territori, van reclamar a l'acte 'Pel reconeixement europeu de l'Arc Mediterrani' de València l'eix ferroviari i fins i tot van condicionar la viabilitat i continuïtat al territori a la construcció d'aquest eix.

Aquest eix faria més competitives les empreses del país perquè abaratiria el transport i les exportacions. I, com indiquen tots els agents econòmics, potenciar l'exportació és una de les accions fonamentals per a sortir de la crisi, car la devaluació de la moneda, la mesura tradicionalment utilitzada per a potenciar l'exportació, ja no és possible, dins la zona euro.

El govern espanyol és l'interlocutor

El empresaris adverteixen que l'interlocutor amb la Unió Europea i amb els seus ministres és encara el govern espanyol. I és per això que reclamen a l'executiu de Zapatero, en aquesta reunió i en les que vindran, un gest de responsabilitat després d'anys d'una política en infrastructures que consideren molt equivocada. L'estat espanyol és, de fet, l'estat europeu amb més quilòmetres de línies de tren de gran velocitat d'Europa, però, en canvi, no s'ha construït la línia que des de sempre, i ara amb la crisi encara més, s'ha demostrat més imprescindible: l'eix ferroviari mediterrani.

A la cimera de Saragossa sembla que es fixaran els criteris metodòlogics d'anàlisi de les necessitats europees en transports de mercaderies. A final de juny es farà una nova reunió, la segona i molt important, en què es començaran a analitzar les prioritats europees. Segons tots els agents econòmics del nostre país hi ha en joc el nostre futur econòmic i el d'Europa.

Men?ame