Blanco confirma que el govern espanyol tindrà la majoria en la gestió del Prat

  • Diu que Generalitat, ajuntament i Cambra de Comerç tindran dret de veto en 'acords estratègics', tot i que no els concreta · Els partits catalans refusen la proposta i Antich es reuneix d'urgència amb el conseller de Mobilitat i el president de la cambra per comerç per analitzar-la

VilaWeb
Redacció
12.01.2010 - 11:07

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El ministre de Foment, José Blanco, ha confirmat avui que l’aeroport del Prat serà gestionat per una societat en què el govern espanyol tindrà un pes majoritari i en què també hi seran representats l’Ajuntament de Barcelona i la Cambra de Comerç. Blanco ha dit que la part catalana a l’aeroport tindria dret de veto en algunes decisions ‘estratègiques’, tot i que no ha concretat quines, i també que seria ‘imprescindible’ per aconseguir una majoria. Segons Blanco, les decisions importants, relatives a taxes i a rutes, s’hauran de prendre amb una majoria qualificada.

Blanco ha presentat avui al matí al congrés espanyol la proposta de nou model de gestió aeroportuària a l’estat espanyol. Ha confirmat que se segregaria AENA en dues companyies per separar la navegació aèria de la gestió de la infraestructura. Per això es crearà una societat estatal, AENA Aeropuertos SA, que gestionarà tots els aeroports i en què es permetrà l’entrada de fins a un 30% de capital privat. Ara, ha dit que els aeroports de més ‘complexitat’, sense especificar quins, serien gestionats per una societat filial, també de titularitat estatal, on hi hauria la representació dels governs autonòmics, ajuntaments i cambres de comerç. Blanco ha dit que el govern espanyol hi tindria una representació majoritària, i més tard ha concretat: ‘Si parlem d’un consell d’administració de tretze persones, l’estat tindria set membres i la majoria qualificada’, formada per la part catalana, ‘s’establiria en dos terços i en nou membres’, segons Blanco, que ha tornat a refusar la ‘gestió autonòmica’ del model de gestió de l’aeroport del Prat.

Antich convoca una reunió d’urgència

El president del govern balear, Francesc Antich, ha convocat de manera urgent el conseller de Mobilitat, Gabriel Vicens, i el president de la Cambra de Comerç, Joan Gual, a una reunió aquest migdia per analitzar la proposta del nou model gestió. Blanco no ha concretat quins són els aeroports considerats especials, que de retruc serien gestionats per societats filials d’AENA, així que no se sap si afectarà l’aeroport de Son Sant Joan. 

Els partits catalans refusen la proposta

Els grups catalans al congrés espanyol (CiU, Esquerra i ICV) han refusat avui per ‘centralista’ el model de gestió aeroportuària presentat pel ministre de Foment. El diputat de CiU, Pere Macias, ha reclamat un model de gestió individualitzada i de proximitat basat en la tendència europea i ha criticat que l’estat només reconegui el paper de Catalunya en les qüestions ‘menors’. Ja ahir, el secretari adjunt de CDC, Felip Puig deia: ‘Algú està prenent el pèl als ciutadans de Catalunya’, alhora que recordava que el parlament havia aprovat una posició majoritària i determinant de la part catalana en el nou ens de gestió de l’aeroport del Prat.

El portaveu d’Esquerra, Joan Ridao, ha considerat que el model de Blanco ‘perpetua un model radial, centralista, unipolar, més imperial que no pas funcional’. És per això que ahir  va instar el govern català i els agents econòmics a refusar el model de gestió aeroportuària perquè no garanteix una majoria determinant de la part catalana de, com a mínim, el 51% en l’òrgan de gestió ni tampoc la capacitat de veto de les decisions estratègiques. I el portaveu d’ICV, Joan Herrera, ha dit que el model de l’estat condemna el Prat a un paper ‘marginal’ respecte de Barajas.

Per la seva banda, la president del grup dels Socialistes-Ciutadans pel Canvi, Manuela de Madre, ha afirmat que tenia el compromís ‘del ministre i del president Zapatero que la Generalitat i les institucions catalanes tindran un paper determinant’ en la gestió del Prat. Segons de Madre, això vol dir que no es podria aprovar res sense que el govern català hi estigués d’acord ni que anés en detriment dels interessos catalans. 

El govern valencià reclama el mateix tracte per a Manises i l’Altet

Les veus d’alerta també provenen de la Generalitat valenciana, que vol ‘el mateix tracte que rep Catalunya’ en cas que el govern català hagués tancat ‘algun acord especial’. Així, reclamarà a Foment la gestió dels aeroports de Manises i l’Altet, segons que va dir ahir el conseller d’Infrastructures, Mario Flores, després de reunir-se amb el president francisco Camps, el vice-president Vicent Rambla i la consellera de Turisme, Belén Juste.

Per al conseller Flores, si el govern espanyol posa com a condició per a la co-gestió la rendibilitat dels aeroports, el País Valencià estaria en inferioritat de condicions perquè les inversions han estat inferiors. En aquest sentit, es mostra convençut que els aeroports valencians ‘poden ser rendibles’ i per això ha demanat ‘una inversió similar’.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any