20.12.2009 - 06:00
El president de la Generalitat, José Montilla, va assegurar ahir durant l’acte solemne de celebració del 650 aniversari de la institució que afirmar que Catalunya és una nació és ‘definir una realitat’ i no un ‘desig constitucional’. Montilla, durant la declaració a la qual han assistit representants de totes les forces polítiques, va subratllar que afirmar la nacionalitat de Catalunya és possible per la ‘continuïtat històrica’ de la Generalitat, tot i dictadures i guerres, i per tant no és un deliri sinó la ‘suma de sentiments i fets’.
‘En afirmar que Catalunya és una nació simplement volem expressar lliurement allò que som i allò que volem seguir sent’, va insistir, si bé va afegir que l’esmentada afirmació es pot fer des de la ‘lleialtat’ a la resta de ‘pobles veïns’ amb els quals es comparteix una realitat política d’abast més ampli.
El president número 128 de la història de la Generalitat catalana va afirmar que l’esmentada institució de Govern no és un ‘accident de la història’, sinó més aviat el fruit d’un ‘esperit tossut’ d’anhel per la pau, la justícia i la llibertat, ja que ‘a Catalunya, democràcia equival a autogovern’.
Citant el cantautor català Joan Manel Serrat, el president va recordar que Catalunya és una ‘pàtria disposada a rebel·lar-se quan se la nega’, i va afirmar també que la nacionalitat no es reivindica simplement per un desig de ‘reconeixement institucional’.
Acte solemne
A l’acte també hi van assistir els consellers del Govern i el president Jordi Pujol, mentre que tant Pasqual Maragall com el seu germà, el conseller d’Educació Ernest Maragall, no van poder fer-ho perquè eren en el funeral d’una germana.En declaracions als periodistes, Pujol va reafirmar la idea que Catalunya és una ‘nació’, tot i els diferents moments històrics en els que va ser ‘atacada, suprimida i perseguida’. Alhora, va assenyalar que sempre va mantenir una ‘vocació política’ i això, juntament amb la història contrastada, justifiquen un ‘present ambiciós’ i que no sigui vista ‘com una autonomia més’.
Reunió de govern a Cervera
El Govern de la Generalitat va celebrar ahir el 650 aniversari de la institució. El mateix dia de l’any 1359, la Cort General de Catalunya, reunida a Cervera pel rei Pere el Cerimoniós, va aprovar la constitució de l’anomenada Diputació del General, antecedent històric de l’actual Generalitat de Catalunya.
D’altra banda, el proper dimarts 22 de desembre la reunió setmanal del Consell de Govern es desplaçarà a Cervera, localitat on va néixer, ara fa 650 anys, la Generalitat de Catalunya. La reunió tindrà lloc al Saló de Plens de l’Ajuntament de la localitat. Un cop finalitzada la reunió, el president, el vicepresident i la resta de membres del Govern es desplaçaran, acompanyats de l’alcalde de Cervera, al Museu Comarcal de Cervera, on inauguraran l’exposició commemorativa del 650 aniversari de la Generalitat. En el trajecte a peu pel carrer Major, la delegació institucional es detindrà davant la façana de l’antiga Església de Sant Bernat, l’edifici històric en el qual es va reunir la Cort General de Catalunya l’any 1359. Allà, un cerverí caracteritzat com a Pere el Cerimoniós farà entrega al president de la Generalitat d’una rèplica de l’acta final d’aquella reunió, on es creava la Diputació del General.
Enllaços
Array
Array