Els tres cooperants segrestats es troben bé, segons un comunicat atribuït a al-Qaida

• La Caravana Solidària torna a casa amb ànsia pels companys segrestats

09.12.2009 - 18:16

Els tres cooperants catalans segrestats a Mauritània es troben bé de salut, segons un comunicat atribuït a al-Qaida al Magreb Islàmic, que també diu que els catalans seran tractats ‘segons la llei islàmica’. Avui han arribat a l’aeroport del Prat els integrants de la Caravana Solidària, que tornen a casa després d’haver repartit material sanitari i escolaren alguns països de l’Àfrica occidental. I tornen anguniejats pel comunicat que va difondre ahir la cadena al-Jazira, segons el qual al-Qaida del Magrib Islàmic és el responsable del segrest de tres dels seus companys. Un portaveu d’aquest grup va enviar un document sonor en què no precisava quina era la demanda dels segrestadors. El govern espanyol va donar credibilitat a la reivindicació.

Un portaveu de l’expedició, Josep Ramon Giménez, ha assegurat que és ‘un moment molt dur’ tornar a Barcelona sense els tres cooperants segrestats i ha condemnat l’acció d’Al-Qaeda, que ahir el va reivindicar. A més de manifestar el suport cap als tres segrestats i les seves famílies, Giménez ha assenyalat que el més important és que el govern de l’estat aconsegueixi el seu alliberament. L’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, ha anat a rebre a l’aeroport els integrants de la caravana.

La reivindicació del segrest

‘Dues unitats de valents mujaidins han segrestat quatre europeus en dues operacions diferents’, deia el portaveu del grup en l’enregistrament rebut per al-Jazira. ‘França i Espanya seran informades més endavant de les legítimes reivindicacions dels mujaidins’, afegeix. En efecte, a més del segrest dels tres cooperants catalans, al-Qaida també reivindica el segrest d’un ciutadà francès, fet el 25 de novembre a Mali.

El ministre espanyol d’Afers Estrangers, Miguel Ángel Moratinos, s’ha compromès a treballar ‘per alliberar-los tan aviat com sigui possible’ i ha demanat ‘discreció i tranquil·litat’ perquè encara no hi ha dades sobre l’estat dels cooperants catalans.

Barcelona Acció Solidària va demanar ahir ‘prudència’ i va declarar que esperançava que la situació dels tres cooperants catalans segrestats a Mauritània fa nou dies ‘es resolgués positivament, com més aviat millor’, segons el portaveu de Barcelona Acció Solidària, Xavier Altozano. ‘Donem suport a les famílies en aquest moment, i als companys segrestats’, va acabar dient.

Albert Vilalta, Alícia Gàmez i Roque Pascual van ser segrestats el 29 de novembre de l’últim comboi de la Caravana Solidària 2009, organitzada per l’ONG Barcelona Acció Solidària. Des d’aleshores no se n’ha sabut res més: ni del lloc on paren, ni del mòbil de l’acció, ni dels autors. En un primer moment el ministre de l’Interior espanyol, Alfredo Pérez Rubalcaba, havia indicat que podia ser obra d’aquest grup d’al-Qaida, però després tant l’executiu espanyol com el govern català van demanar prudència a l’hora d’atribuir el segrest i van imposar silenci sobre les operacions que es duien a terme a Mauritània i a Mali per trobar els segrestats.