Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dimarts  19.05.2009  20:00

Variacions sobre la Muixeranga

Internet és plena de versions interessants d'aquest simbòlic tema musical valencià

Men?ame
 

Aquest cap de setmana s'ha fet a l'Olleria (Vall d'Albaida) el V Aplec de Muixarangues, organitzat per la Federació de Muixarangues del País Valencià i amb l'actuació de set colles. La muixeranga (moixiganga, ball de valencians) és un conjunt de danses i castells humans que es practiquen des del segle XVIII a Algemesí, i posteriorment s'ha implantat en alguns altres municipis del País Valencià. A diferència dels castellers, dels quals en són el precedent, en la muixeranga l'alçada de les torres no és crucial, i es valoren més els quadres plàstics i la intenció representativa i simbòlica. L'aixecament de les torres és acompanyada per una estremidora peça musical, considerada un himne pels nacionalistes valencians i acollida amb solemnitat arreu del país. Tot i que la interpretació més habitual és amb dolçaina i tabal (com aquesta de la Xafigà o aquesta a quatre veus), se'n troben moltes versions, més allunyades o menys de l'original. N'hi ha de tocades amb harmònica de blues, guitarra, piano, sac de gemecs, violí, banda de música i vents. També en trobem en versió de cambra, amb swing i fusionades (versió d'Emili Somenyo i de Dolçtab Jazz Project). I a l'aplicació Spotify (ací s'explica com us hi podeu registrar) n'hi ha dues versions excepcionals: d'Al Tall, amb lletra, i del jazzman Ximo Tébar.

Buscant més, a internet també n'hi ha d'interpretades per grups com la Companyia Elèctrica Dharma, Obrint Pas, la Gossa Sorda i els Bandolers, entre altres. De fet és possible que la Muixeranga sigui la peça de música popular més versionada del país.

Al portal de cançons GoEar n'hi ha una dotzena, i al directori d'enllaços Comparteix se'n poden descarregar una vintena.

És clar, també n'hi ha versió per a mòbil.