Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Divendres  13.03.2009  06:00

Els Mossos prevenen sobre les revisions de gas irregulars

Només s'han de revisar les instal·lacions fixes i només les gomes tenen caducitat

Men?ame
 

El cos de Mossos d'Esquadra ha fet pública una nota en què dóna alguns consells a la ciutadania per evitar estafes en les revisions de les instal·lacions de gas butà i propà. Els Mossos recorden que la revisió obligatòria és cada cinc anys i que només la pot fer un instal·lador autoritzat que tingui el carnet acreditatiu autoritzat per la Direcció General d’Energia i Mines (DGEM). També recorda que només s'han de revisar les instal·lacions fixes i que només les gomes tenen caducitat.

Revisions de gas propà i butà

Des del Cos de Mossos d’Esquadra creiem necessari informar sobre quatre consells bàsics sobre possible irregularitats en les revisions relacionades amb el gas tant si es tracta de gas natural com de gasos liquats del petroli, propà i butà. En èpoques com les actuals en què el fred ens entra a casa és habitual i normal que es realitzin revisions de les instal·lacions a les quals ens referim. És cert que en ocasions aquestes revisions es fan d’una forma irregular.

Hem de tenir present que les revisions realitzades a instal·lacions de gas propà i butà es paguen in situ a diferència del gas ciutat, que normalment tenen els pagaments domiciliats. Cal saber que en ocasions aquestes revisions es realitzen amb certa picaresca per personal no autoritzat, generant factures que superen els valors normals.

Així doncs cal tenir en compte els següents punts:

La revisió periòdica obligatòria és cada 5 anys per a gas butà i 5 anys per gas natural. Per tant, sempre ens haurem d’assegurar que hagi passat el temps necessari per fer la nova revisió. És a dir, amb el certificat en mà, haurem de comprovar que no hagi caducat aquest període i si no és així no hem de fer la revisió.

Un cop passada la revisió la persona que la fa, ha d’emetre un certificat anomenat Certificat de Revisió Periòdica. La persona que el fa ha d’estar acreditada com a instal·ladora de gas. En aquest certificat ha de constar les condicions en què es troba la instal·lació i, si s’escau, la correcció dels defectes. El lliurament del Certificat obligatori va implícit en el cost de la revisió. Aquest és el document que ens servirà per comprovar quan s’ha de tornar a realitzar la revisió i que abans esmentàvem.

Tal com dèiem abans, la revisió només la pot fer un instal·lador autoritzat o empresa instal·ladora autoritzada.

Sempre hauríem de demanar el carnet acreditatiu autoritzat per la Direcció General d’Energia i Mines (DGEM). Per tant, la persona ha d’acreditar la seva condició d’Instal·lador. En aquest carnet constarà el DNI, el nom de l’empresa on treballa i el seu registre.

S’ha de desconfiar de la persona que es presenta a casa nostra per realitzar la revisió i no s’acredita com a instal·lador mitjançant el corresponent carnet. En cas de dubte es pot fer la consulta telefonant a la Direcció General d’Energia i Mines (DGEM) 93-4849400 i no al telèfon que en moltes ocasions ells mateixos proporcionen.

Si no estem segurs de la persona que té intencions d’entrar a casa, no s’acredita o senzillament comprovem que no cal passar la revisió perquè no ha vençut el període corresponent no hem de permetre l’entrada a casa nostre.

És molt important que abans de permetre la reparació o la intervenció del instal·lador ens informem del cost de la seva feina. Si ens sembla correcte decidirem si volem els seus serveis o els d’un altra empresa ja que som lliures d’escollir tant l’empresa com l’instal·lador.

El més segur per evitar possibles problemes és encarregar la revisió a un instal·lador de confiança sempre que aquest disposi del carnet de gas al que ens referim.

Només és necessari passar la revisió, en gas butà, les instal·lacions fixes, és a dir: fogons, escalfadors, etc.

No són revisables els aparells movibles com una estufa o una cuina, és a dir que es puguin moure de la paret. En aquest cas, és l’usuari el que pot canviar la goma quan estigui caducada o be el regulador si s’espatlla. Així ho permet la normativa vigent.

Cal tenir en compte també que només les gomes tenen caducitat que consta inscrita a la mateixa goma, no així el regulador ni altres peces com les abraçadores, per tant no caldrà canviar-les a menys que estiguin espatllades.

Hem de saber que aquests presumptes instal·ladors autoritzats s’adrecen al domicili de la víctima amb l’excusa de fer una revisió rutinària. A la vegada que cobren al titular per fer una inspecció per la qual no estan autoritzats, sempre troben defectes que fan que la instal·lació no compleixi la normativa. Tenen certa habilitat comunicativa i habilitat social per convèncer a la persona a que accedeixi a fer la reparació.

Demani sempre la factura, no signi cap document ni pagui cap import si té dubte sobre el servei.

Moltes vegades actuen o escullen a persones grans que viuen soles per realitzar aquest tipus d’engany, aprofitant així la seva vulnerabilitat. Les factures que emeten van molt per sobre de les tarifes més o menys establertes. Per això insistim en que abans demanem el cost de la revisió i si no estem conformes el rebutgem i ens assessorem posteriorment amb un instal·lador acreditat i de confiança.

Si seguim aquests consells serà una mica més difícil que ens enganyin, però si tot i així ens trobem amb algun problema insisteixen de forma persistent, fins i tot ens amenacen o coaccionen poden trucar al 112 o 088 i demanar que s’adreci una patrulla de policia per fer les comprovacions oportunes.

En cas de ser víctima d’aquests fets cal denunciar-ho per tal que les autoritats pertinents en tinguin coneixement i es puguin dur a terme les accions corresponents per iniciar si cal el corresponent expedient sancionador a l’instal·lador i la empresa en qüestió.

Men?ame