Els governs català i espanyol acorden un augment de 800 milions d’euros per a infrastructures

  • Però, segons Castells, la negociació del finançament continua encallada · Per Saura, l'acord amb el govern espanyol és molt bo, però no diu qui pagarà la nova estació de la Sagrera

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Redacció
25.02.2009 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Els governs espanyol i català van acordar ahir, en la comissió estat-Generalitat, un augment de 800 milions d’euros més que no els previstos enguany per a infrastructures de Catalunya. La inversió total de l’estat espanyol serà, doncs, de 4.806 milions. Tot i amb això, segons el conseller Castells, la negociació del nou model de finançament continua encallada i, digui què digui el govern espanyol encara resten ‘més que serrells’ per acordar.Segons que van explicar el conseller Joan Saura i la ministressa espanyola, Elena Salgado, dels 800 milions pactats, 140 són per a compensar una part del dèficit del 2007, estimat en 500 milions.

‘No solament donem resposta al 2009, sinó que comencem a recuperar un dèficit important que teníem’, va dir el conseller Saura, que es va declarar molt satisfet de l’acord. Sobre la liquidació del 2008, el conseller va explicar que encara resta pendent.

Per Saura, ‘és un acord sense precedents’ (àudio) i compleix ‘sobradament’ la disposició addicional tercera de l’estatut, sobre les inversions en infrastructures del govern espanyol a Catalunya, que han de ser equivalents al PIB català. Tot i amb això, no va aclarir si aquests diners servirien per a finançar la nova estació del TGV de la Sagrera de Barcelona. De fet, la majoria d’aquests 800 milions d’euros aniran a parar a la xarxa de Rodalia de Renfe per renovar-ne catenàries i estacions (vegeu-ne la llista completa, pdf). Tan sols 158 no tenen assignació directa. I Saura no va descartar que aquests diners servissin per a pagar ‘una part de l’estació de Sagrera’, però no ho va assegurar.

Aquests últims dies el cost de l’estació de la Sagrera ha estat motiu de controvèrsia, arran de les declaracions del conseller Joaquim Nadal, segons les quals la Generalitat podria avançar-ne els diners i recuperar-los amb la plusvàlua dels terrenys adjacents de l’obra. Però que, de fet, el govern català no avançaria l’aportació i que, el cost, l’havia d’assumir l’executiu espanyol (àudio).

El finançament, sense acord

Mentre es reunia la comissió bilateral estat-Generalitat a Barcelona, el conseller d’Economia Antoni Castells va dir des de Madrid que la negociació del nou model de finançament es trobava lluny d’un acord; que per tancar el nou finançament mancaven ‘més que serrells’, tant quant al model com a la quantia (àudio). El conseller va comentar que sabia la xifra definitiva proposada pel govern espanyol, però que no era satisfactòria.

Castells també va criticar amb duresa la vice-presidenta del govern espanyol, Maria Teresa Fernández de la Vega, pels globus sonda que continua enviant als mitjans de comunicació: ‘Fa tres mesos que estem amb conferències de premsa en què un dia es diu una cosa i un altre, una altra.’

Enllaços
Disposició addicional tercera de l’estatut, sobre les inversions en infrastructures del govern espanyol a Catalunya.
Llistat (pdf) d’inversions de l’estat espanyol pel 2009 acordat en la comissió bilateral.
Avui: L’Estat destinarà 800 milions més en infraestructures a Catalunya.
El Punt: L’Estat invertirà 800 milions addicionals en infraestructures i superarà els 4.800.
El Periódico:Inversió rècord de 4.800 milions gràcies a l’Estatut.
La Vanguardia: El Estado invertirá 4.800 millones pero Sagrera sigue en el aire.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any