La Bisbal començarà en breu la construcció de bandes reductores de velocitat

  • Com a mínim un dels passos reductors actuals incompliria la normativa

VilaWeb
Redacció
09.02.2009 - 21:05

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Fer bandes de formigó i d’obra per reduir la velocitat. Aquesta és la mesura que l’Ajuntament de la Bisbal durà a terme als carrers del Convent, avinguda Sant Francesc, Sant Josep, Josep M. Folch i Torres, Paral·lel, d’en Vinyoles, Jaume II i al polígon industrial de la població. Aquestes bandes seran semblants a la de l’inici del carrer del Paral·lel, la qual, segons el regidor de via pública, Xevi Dilmé, compleix amb la normativa que les regula quant a les mides i el pendent, tot i que està pintada del revés. D’acord amb la normativa, no compliria amb una longitud de 4 metres. Així mateix, els passos elevats actuals superen per molt poc els 10 centímetres d’alçada. És cert, però, que quan es van construir, no hi havia normativa aplicable.L’edil apuntava que tots aquests nous passos seran dels anomenats “d’esquena d’ase” i començaran en breu “tan punt arribin els cartells anunciadors”. A més, afegia que a la llar infantil -al carrer Josep M. Folch i Torres-, acabat de pintar i a punt des d’avui, s’hi ha fet un pas elevat amb llambordes. A més, explicava que tant el pas “d’esquena d’ase” del Paral·lel -que no compliria en amplada- com aquest pas elevat -que sí que compleix de forma precisa- tenen informe favorable.

La fi d’un regne de taifes

El Ministeri de Foment va acabar l’octubre passat amb l’anarquia de les bandes reductores, que es feien sense una norma clara que en regulés les mides. Tot i afectar originalment les carreteres estatals, segons la reforma del Reglament general de circulació de l’any 2003, article 5.2: “els ressalts en els passos de vianants i bandes transversals” seran legals sempre que “compleixin la regulació bàsica establerta a l’efecte pel Ministeri de Foment”. Així doncs, s’entén que la norma regeixi per a tota mena de vies, si bé en aquells moments no hi havia una norma d’aplicació i, en conseqüència, podem parlar d’una situació d’al·legalitat.

Fins ara, un sinistre o qualsevol desperfecte provocat per un d’aquests elements requeria la tramitació d’una demanda de responsabilitat patrimonial. Ara es podria denunciar el titular de la via, en aquest cas, els ajuntaments, si aquestes bandes no complissin la nova reglamentació ministerial.

D’acord amb la normativa, els nous passos elevats han de fer 11 centímetres d’alçada màxima amb unes rampes d’entre 1 i 2,5 metres segons la velocitat, i una amplada mínima de 2,5 metres en casos excepcionals i màxima de 4 metres. Per la seva banda, els passos dits “d’esquena d’ase”, com el que hi ha al carrer del Paral·lel, haurien de tenir una amplada de 4,2 metres i una alçada màxima de 7 centímetres.

Evitar la sinistralitat

Per altra banda, per evitar la sinistralitat, el consistori ha demanat l’ajut del Servei Català de Trànsit per redactar el Pla local de seguretat viària 2008-2010, que comptarà amb la col·laboració del cap de la policia local i d’un arquitecte o aparellador municipal.

Temes relacionats

  • Boletín Oficial del Estado (BOE), 29.10.08 (PDF, 536 Kb.)

  • Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament general de circulació (PDF, 1 Mb.)
  • Recomanem

    La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

    Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

    Fer-me'n subscriptor
    des de 75€ l'any