Empresaris i institucions catalanes compren Spanair

  • Ho han acordat aquesta tarda i fent ús de la nova societat Iniciatives Empresarials Aeronàutiques

VilaWeb
LA NOVA SOCIETAT INICIATIVES EMPRESARIALS AERONÀUTIQUES

La nova societat Iniciatives Empresarials Aeronàutiques (IEASA), fundada recentment per a agrupar inversors i institucions catalanes amb el propòsit clar de comprar Spanair, és formada per: Turisme de Barcelona, Catalana d'Iniciatives, Fira de Barcelona, Volcat 2009 i un grup d'empresaris hotelers i del sector turístic català.

Redacció
30.01.2009 - 20:19

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Un grup d’empresaris i institucions catalanes han acordat avui la compra del 80,1% de Spanair, fins ara en mans de Scandinavian Airlines (SAS), que conservarà un 19,9% de l’aerolínea. La compra s’ha fet a partir d’Iniciatives Empresarials Aeronàutiques (IEASA), societat recentment fundada per a agrupar els inversors catalans, i encapçalada per Turisme de Barcelona, Catalana d’Iniciatives, Fira de Barcelona i altres empresaris.L’operació suposa una ampliació de capital per un import de 100 milions d’euros. En les properes setmanes es determinarà la composició accionarial definitiva, segons han explicat fonts de la companyia.

D’aquesta manera, l’operació s’ha tancat abans de demà dissabte, quan finalitzava del termini imposat per arribar a un acord. El conseller delegat d’Star Alliance, a la qual pertany Spanair, Jaan Albrecht, ha explicat que l’aliança treballarà ‘en la millora contínua del ‘hub” de Barcelona i aprofitarà al màxim la nova terminal del Prat. ‘Veiem Spanair com una aerolínia que treballarà de forma competitiva per a Espanya i, particularment, per a Barcelona’, dit.

Segons fonts de la companyia, la gestió operativa de la nova Spanair continuarà a càrrec del soci industrial (el grup SAS) mitjançant un pla de negoci acordat amb l’accionista majoritari, que nomenarà el consell d’administració, un president i un primer executiu de la companyia.

Per als propers dos anys, fins al 2011, la nova direcció d’Spanair s’ha proposat establir Barcelona com a plataforma de creixement futur, aprofitant el potencial de la nova T-Sud. Tot i això, les mateixes fonts han dit que l’operació no variarà els plans de l’expedient de regulació d’ocupació que s’està aplicant a 775 treballadors de la companyia ni tampoc a la reducció de les bases operatives de la companyia.

Una operació esperada

L’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, ja ha deixat entreveure aquest matí la imminència de l’acord entre les parts catalana i escandinava per la compra del paquet d’accions majoritari d’Spanair. Hereu ha recordat que és molt important tenir capacitat de decisió en una companyia aèria poc abans de la inauguració de la nova terminal del Prat. D’aquesta manera, ha dit, és més fàcil d’aconseguir vols intercontinentals, ja que Spanair forma part d’una aliança internacional molt important com és Star Alliance.

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va dir que el govern volia que aquesta operació fos conduïda per inversors privats ‘amb participació d’algun organisme de caràcter públic o semipúblic com Turisme de Catalunya i Catalana d’Iniciatives’.

Deu milions de passatgers i 48 avions

La facturació de Spanair ha superat, l’any 2008, els mil milions d’euros, amb més de deu milions de passatgers transportats, 48 aeronaus i 2.665 empleats a temps complet. En l’actualitat, els vols regulars representen el 76% dels ingressos totals, els xàrter el 16% i el transport de càrrega el 8% restant.

La companyia SAS va adquirir a Teinver l’any 2003 part del capital fins al 74%. Quatre anys més tard, el 2007, aquesta participació es va incrementar fins al 100%.

Enllaços
Notícies anteriors a VilaWeb: Turisme de Barcelona diu que encara queden ‘serrells’ per tancar la compra de Spanair (27/01/2009).

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any