Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dimecres  05.11.2008  20:00

El president d'internet

Men?ame
 

Hi ha molts factors que ajuden a explicar la victòria de Barack Obama a les eleccions presidencials dels EUA. L'encert de les bases del Partit Demòcrata de triar-lo candidat, el cansament de vuit anys d'administració Bush i el suport que ha rebut de les minories són alguns dels factors esgrimits, però també n'hi ha un de molt important: internet. Amb l'ús intensiu de la xarxa, el senador demòcrata ha captat més fons que cap altre candidat i, alhora, ha obtingut una potent plataforma de difusió de missatges i creació de xarxa social al voltant seu. En això, les ments pensants de la seva campanya han tingut molts referents, des de la plataforma MoveOn de mobilització de l'opinió pública en contra de la guerra a l'Irac fins a l'experiència del seu company de partit Howard Dean, que en les primàries demòcrates de 2004 (que va perdre contra John Kerry) va finançar bona part de la campanya amb donacions recollides a internet.

Milions de donacions i de simpatitzants

En el cas d'Obama, la recaptació de fons ha estat de rècord (640 milions de dòlars, la majoria de petits donants), fins al punt que s'ha convertit en el primer gran candidat a la presidència que ha renunciat a les ajudes econòmiques governamentals, instaurades els anys 1960. Però el ja quaranta-quatrè president electe nord-americà també ha sabut treure tot el suc a les xarxes socials, a diferència dels seus rivals de primàries i de presidencials (Hillary Clinton havia afirmat que mai no escriuria un bloc i John McCain sol dir que no utilitza ordinadors). Si els donants d'Obama s'han comptat per milions (més de tres, la majoria via internet), també els simpatitzants que s'han mobilitzat a la xarxa han arribat a xifres milionàries. En plataformes socials com Facebook i Twitter, el candidat demòcrata ha estat l'estrella indiscutible, i d'aquestes plataformes ha captat molts voluntaris cap a la seva causa. De fet, en molts casos internet ha substituït les tradicionals seus de campanya a les principals localitats del país i ha representat, fins i tot, una bona manera de respondre a les acusacions que ha rebut del camp republicà, amb webs com Fight The Smears. Omnipresent a internet, no és estrany doncs que els 'spammers' hagin triat ben sovint, aquests últims mesos, el nom d'Obama per encapçalar els seus missatges electrònics no desitjats.

President tecnològic

L'ús intensiu de la tecnologia no sols ha estat una eina de campanya per a Obama, sinó que forma part d'un dels puntals del seu programa de govern, amb permís de la greu crisi financera. En l'agenda d'Obama hi ha la voluntat de revolucionar tecnològicament la manera d'administrar el govern i de potenciar la relació amb els administrats. A més de defensar una Casa Blanca 2.0, Obama ha promès tot un seguit de mesures (el govern obert i la participació ciutadana, l'augment dels recursos en recerca, l'educació tecnològica, l'extensió de la banda ampla universal...) que li han valgut el suport de Vinton Cerf, considerat un dels pares d'internet.

Men?ame