Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dimarts  30.09.2008  20:00

Aprendre idiomes podcast a podcast

Men?ame
 

De les jornades PodCamp 2008 que es van fer el cap de setmana passat al Masnou, en van sortir més coses que les lliçons magistrals dels podcasters professionals Don McAllister i Dan Allen sobre els millors trucs per fer bones emissions en línia, la taula rodona amb polítics del país addictes als blocs o les presentacions d'heterogènies iniciatives lligades amb les tecnologies 2.0. Del contacte de la parella organitzadora amb un dels ponents, l'escocès Mark Pentleton, també en va sorgir un fruit inesperat, que ha afegit un altre granet de sorra a la notable presència del català a la xarxa. I és que fa tan sols cinc setmanes, mentre Ana Fernández i Chris Pinchen enllestien el programa de les jornades, se'ls va acudir que el català no podia mancar a la llista d'idiomes ja presents al portal de minicursos One Minute Languages de Pentleton.

El temps de fer un cafè

Mark Pentleton fa temps que es dedica a l'ensenyament de l'espanyol i del francès a Escòcia, i aquests últims anys ha dirigit una campanya per a estimular l'aprenentatge d'idiomes entre alumnes d'una quarantena d'instituts de l'àrea d'Ayrshire (sud-oest del país). Una de les eines que més motiven els estudiants anglòfons a aprendre una llengua, ha observat Pentleton, són les noves tecnologies, i més concretament els podcasts, definits per ell mateix com uns 'documents d'àudio o vídeo descarregables i distribuïts per internet'. A partir d'aquesta constatació, fa dos anys va començar a experimentar-hi amb un programa setmanal d'ensenyament d'espanyol per a adults, Coffee Break Spanish, 'd'un quart d'hora, el temps que sol durar la pausa de fer el cafè'. Començava, així, un gradual procés de reciclatge de professor tradicional a professor digital, que va completar-se el mes de juny amb l'abandonament de la direcció del projecte escolar a Ayrshire i la dedicació en cos i ànima als podcasts. Sota el paraigua d'una empresa pròpia, Radio Lingua Network, Pentleton i dues persones més es dediquen a produir els capítols setmanals de Coffee Break Spanish, que s'ha convertit en un referent, gràcies a unes xifres de descàrregues poc comunes: vint-i-quatre milions en dos anys. En l'èxit, hi té a veure l'originalitat del producte, ben definida pel lema 'El curs de llengua que s'adapta al teu estil de vida'. Però també la gratuïtat: totes les lliçons en àudio es poden descarregar de la web o d'iTunes de franc. És amb les versions 'premium' (de pagament), que ofereixen materials escrits en format .pdf, que es financen les activitats de Radio Lingua.

Tastets lingüístics

Amb Coffee Break Spanish perfectament situat (150.000 usuaris se'n descarreguen setmanalment les lliçons) i un Coffee Break French seguint els mateixos passos, la jove empresa de Pentleton va ampliar fa un any l'oferta amb una nova línia de programes, més senzilla, destinada a un públic una mica diferent: així com els cursos d'espanyol i francès s'adrecen a gent interessada a aprofundir-ne el coneixement, amb One Minute Languages se cercava al principi d'interessar els escocesos en les llengües que els envolten. Per això van començar per dos idiomes portats per migracions relativament recents en aquell país: el polonès i el rus. Tots dos cursos consten de deu lliçons d'un parell de minuts, a tot estirar, que permeten d'aprendre trenta-cinc frases usuals amb poc esforç. Sense perdre l'objectiu inicial d'oferir als anglòfons la possibilitat de tastar i demostrar interès per les llengües dels veïns o companys de feina, les lliçons també s'han revelat molt útils per a viatgers empedreïts de cap de setmana.

Seguint la mateixa estructura, el ventall lingüístic de la sèrie One Minute Languages s'ha ampliat a bon ritme. De primer van ser l'alemany, l'irlandès, el luxemburguès i el noruec, i el 26 de setembre passat, coincidint amb el dia europeu de les llengües, van pujar al carro el danès, el francès, el japonès, el mandarí, el romanès i el català... que Pentleton ja ha començat a practicar.

Flexibilitat

Amb la sèrie One Minute Languages, Mark Pentleton i companyia segueixen el mateix model de negoci de Coffee Break: les lliçons bàsiques en àudio són gratuïtes i les que s'ofereixen amb materials escrits de suport són de pagament. El format semblant de tots els cursos obre, alhora, noves possibilitats de futur. Gràcies a la versatilitat del sistema, explica el professor escocès, és per exemple molt fàcil d'adaptar l'actual estructura de One Minute, en què la llengua de base és l'anglès, a noves parelles lingüístiques. No fa gaire Radio Lingua Network va començar a emetre un 'minut' de xinès i espanyol, sense haver de passar per l'anglès. 'I es podria fer això mateix, sense gens d'esforç, en el cas del xinès i el català'. L'objectiu dels cursos, siguin com siguin, no canvia gaire: 'Introduir els fonaments de l'idioma als estudiants i animar-los a practicar allò que han après quan fan vacances, quan estan amb els amics o companys de feina.'

Men?ame