Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dijous  17.04.2008  14:39

Cultura engega un Pla de Foment de la Lectura

La finalitat és de recuperar el prestigi de la lectura fent-ne un dels eixos socials del govern

Men?ame
 

El conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Joan Manuel Tresserras, ha presentat el Pla de Foment de la Lectura, amb el designi d'invertir la tendència que la posterga. I és que les enquestes diuen que la lectura perd prestigi i perd lectors. El pla, doncs, vol recuperar el prestigi de la lectura en la societat d'avui. El conseller entén que la lectura és fonamental per a fer-nos competents, individualment i nacionalment. I que el foment de la lectura és un dels eixos socials que ha de prioritzar el govern.

La campanya, que ha pres per model el projecte 'Building a literate nation' de la Gran Bretanya i que ja es va presentar a la Fira del Llibre de Frankfurt, abasta quatre àmbits: del treball en entorns lectors a la construcció d'elements estructurals, passant per una intensa campanya publicitària, sota el lema 'Llegir ens fa + grans'. S'institueix l'Oficina del Pla de Foment de la Lectura, dirigida per Sebastià Alzamora, que coordinarà totes les accions que es duguin a terme. Al Pla, d'entrada programat per al 2008-2011, s'hi destinaran 32 milions d'euros, que podrien ser més, segons l'acceptació que tingui.

Què llegeixes?

Un primer àmbit abordarà programes en entorns lectors, com ara biblioteques, escoles, universitats, món associatiu, sector professional del llibre... Per a aquest àmbit hom proposa 'Què llegeixes?', un gran club de lectura via internet, amb fòrums. Començarà a funcionar el dia de Sant Jordi, i vol repetir l'èxit d'una iniciativa similar de l'any 2005. Aquesta vegada 'Què llegeixes?' no es proposa pas com un gran joc de periodicitat limitada, sinó com una eina permanent d'internet, i s'adreça a tots els públics. En aquest àmbit també es desenvoluparan programes com el Municipi Lector: suport al foment de la lectura a municipis menors de 50.000 habitants, i el Certamen Juvenil de Lectura en Veu Alta, un concurs de lectura en veu alta entre les escoles dels Països Catalans (la idea no és nova: la Fundació Enciclopèdia Catalana ja fa anys que l'aplica).

Per als àmbits de lectura no habitual, el pla preveu accions d'impacte multitudinari. La més cridanera és el programa de subscripcions a diaris i revistes per a joves de divuit anys. També tirarà endavant el programa 'Tasta'm', a base d'editar opuscles amb primers capítols o extractes de cinquanta novetats editorials en català. Es repartiran 150.000 exemplars de cada títol i s'oferirà una novetat per setmana als transports públics de Catalunya i Balears. Passarà a aquest àmbit un programa que ja funciona, 'Lletres al camp!': el 19 d'abril, abans del partit Barça-Espanyol, es repartirà als assistents un opuscle amb textos d'autors catalans. Accions similars es volen reproduir en uns altres espais i esdeveniments esportius.

La Setmana de TV3

Un altre àmbit reforçarà els elements estructurals (creació de recursos i eines de foment de la lectura). Dos programes s'apunten: la preparació de cent formadors de foment de la lectura, i la constitució d'un banc de recursos a internet, amb exemples de bones pràctiques de foment de la lectura.

A banda participar en la campanya publicitària als mitjans de comunicació, 'Llegir ens fa + grans', Televisió de Catalunya també s'hi implicarà amb dues iniciatives: enguany dedicarà la Setmana de TV3 al foment de la lectura i, a més, engegarà 'M'encanta llegir' dins el Club Super 3.

Men?ame