Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dijous  15.11.2007  06:00

CiU acusa el govern català de tapar les incidències del túnel de Bellvitge

Les corts valencianes demanen la dimissió de la ministra de Foment

Men?ame
 

El president de CiU, Artur Mas, va acusar ahir el govern català de saber des del 15 d'octubre que hi havia incidències al túnel del Gornal de FGC, cinc dies abans de les esllavissades, i de no haver actuat fins aleshores. Per demostrar-ho CiU ha difós aquest comunicat (pdf) intern de FGC. La resposta del president José Montilla és que FGC ja havia establert les mesures de seguretat pertinents i que el servei es va interrompre per raons de seguretat en el moment adequat.

L’acusació de CiU, proferida al ple del Parlament, era una rèplica a les explicacions que donava Montilla del desgavell ferroviari que afecta Catalunya. A més, tant els partits de l'oposició (CiU, PP i Ciutadans), com dos dels socis de govern, ERC i ICV, que van declarar-se descontents de com el Ministeri de Foment gestionava el caos ferroviari, van propugnar la dimissió de Magdalena Álvarez. El PSC, en canvi, no va criticar la ministra, ans va culpar els governs anteriors de la situació actual. A sobre, el president Montilla va sortir a la defensa de Zapatero i de Víctor Morlán.

Responsabilitat compartida

'No accepto que s'atribueixi la responsabilitat dels mals actuals als governs d'Espanya i de Catalunya d’aquests darrers dos anys o tres '. Aquesta va ser la justificació del president de la Generalitat, José Montilla, que va evitar de criticar, i fins i tot d’esmentar-la, la ministra de Foment. En canvi, va recordar que tots els partits havien abonat el traçat actual del TGV en el moment de ser aprovat i que, per tant, la responsabilitat i els mèrits s’havien de compartir.

Per Montilla, la 'sensació de crisi d'infrastructures' és deguda a la llarga desatenció inversora de l'estat i a les hipoteques dels governs anteriors del PP i de CiU, una desatenció que l'actual executiu espanyol feia un gran esforç inversor compensar. En fi, després de dir que el president Zapatero ja havia assumit errors i responsabilitats, va elogiar el secretari d'estat d'infrastructures, Víctor Morlán.

En acabat, va assegurar que el seu govern havia assumit i assumiria la responsabilitat que li pertocava, que les prioritats actuals eren de garantir la seguretat i de restablir el servei de rodalia, i que no acceptaria presses per fer arribar el TGV.

Sobre el malestar i la desafecció dels catalans que ell mateix havia confessat a Madrid la setmana abans, va precisar que no s'havia de confondre la desafecció amb el pessimisme. Això no obstant, va demanar disculpes als ciutadans per les molèsties causades.

Finalment, va declarar que el seu govern treballaria per ser l'administració 'central' de les infrastructures i per tenir més implicació en les obres de l'estat.

Gens de confiança

El president de CiU, Artur Mas, va ser el primer a contestar el discurs de Montilla. I va començar acusant el govern d'haver reduït a zero el crèdit de confiança dels ciutadans en l'obra pública i considerant irresponsable que encara no hagués dimitit ningú. Per això va suggerir als diputats del PSC que votessin en favor de la reprovació de la ministra de Foment. Igualment va fer el representant del PP, Daniel Sirera, que va criticar el PSC i el PSOE de valent. En resposta, Montilla va adduir que, a ell, no li pertocava de demanar la dimissió d'un membre d'un altre executiu, fos del color polític que fos. Miquel Iceta, del PSC, que li va fer costat, va limitar-se a criticar el govern anterior de CiU i va negar-se a demanar la dimissió de la ministra.

Els representants d'ERC i Iniciativa, Joan Ridao i Salvador Milà, van ser especialment durs envers el govern espanyol, sobretot envers el Ministeri de Foment. Van demanar més inversions a rodalia i als trens regionals, l'assumpció de responsabilitats polítiques, i el restabliment, com més aviat millor, del servei de rodalia.

Reprovació d'Álvarez

En aquest ple del Parlament, que segurament s'allargarà fins demà, CiU, ERC, ICV, PP i grup Mixt presentaran una resolució demanant la dimissió de la ministra de Foment espanyola. Ja fa setmanes que tots els grups, tret del PSC, demanen la renúncia o el cessament de la ministra pel desgavell de la xarxa de rodalia de Renfe, motivat per les obres del TGV a l'entrada de Barcelona. Doncs ara tots faran pinya perquè el Parlament secundi la demanda, i això palesarà la divisió del govern, perquè el PSC s'oposarà a la reprovació.

El govern diu i rediu que no li pertoca de demanar la dimissió d'un membre d'un altre executiu, i el president Montilla ha intentat aquests últims dies de convèncer els consellers d'Esquerra i d'Iniciativa amb acta de diputat perquè s'abstinguin en la votació i preservin la unitat de l'executiu. Però republicans i ecosocialistes han optat per marcar perfil propi, i tant Josep-Lluís Carod-Rovira com Joan Puigcercós i Joan Saura votaran en favor de la reprovació d'Álvarez.

Les corts valencianes també li demanen que dimiteixi

Qui ja ha aprovat una proposició no de llei exigint la dimissió de la ministra de Foment són les corts valencianes, amb els vots del PP i l’oposició del PSPV i de Compromís. Els populars addueixen que la ministra ha gestionat malament els trams del TGV a més zones de l'estat, i que no pot ser que posi en perill ara l'arribada del TGV al País Valencià. El grup popular també requereix al govern espanyol que marqui una data concreta de l'arribada del TGV al País Valencià, amb totes les garanties de seguretat.

Bitllets gratuïts

Quant a la ministra de Foment, va dir ahir que les línies de rodalia afectades per les obres del TGV serien gratuïtes fins que no entrés en funcionament el TGV.

Així mateix, el govern espanyol va informar dimarts, sobre el restabliment d'aquestes línies, que la C-2 sud entraria en funcionament, per una sola via, si els informes d'inundabilitat, fets aquestes últimes hores, eren favorables.

Men?ame