Lletres de pedra i lletres digitals
Fa milers d'anys calien unes quantes hores per cisellar la pedra i escriure una paraula en una làpida. Quant de temps va trigar l'artesà a escriure una frase del text de la columna Trajana? Segur que més del que ens cal avui per compondre un llibre de vuit-centes pàgines. Pero aquell artesà estava en possessió d'una ars, d'una habilitat extraordinària. No tenia pressa, no hi havia gaire més gent que pogués donar forma a les paraules i fer-les de domini públic.
Els tipus mòbils i els primers tipògrafs
I és que els tipus mòbils són al colonialisme el que la bomba atòmica va ser a l'imperialisme del segle XX. A Amèrica, van arribar-hi primer els conqueridors, després l'Església i gairebé alhora els impressors -a Mèxic, la primera impremta és de 1539-. La cultura i la religió occidental es van escampar i van quedar legitimades sobre les cultures locals gràcies al poder de la reproducció múltiple. Els fabricants d'aquests artefactes eren molt pocs. Un cercle de mags que sabia fabricar els tipus mòbils, que posseïa els secrets de l'art de la tipografia, el llegat dels primers grans impressors europeus: de Jenson, de Caxton, de Manutius, de Griffo o de Garamond.
L'autoedició i el futur
Ara som a 1995 i la misteriosa ciència dels Sanserif és una activitat que milions de persones amb un ordinador personal practiquen cada dia. És fàcil descobrir dos oficinistes o dos estudiants discutint sobre la tipografia, el cos o l'interlineat d'un document que han elaborat amb l'ordinador. La tecnologia dels tipus mòbils s'ha convertit en la tecnologia de l'autoedició. L'aparició del primer Apple Macintosh el 1984 i el llenguatge PostScript d'Adobe el 1983, van revolucionar les possibilitats de comunicar-se utilitzant la tipografia. Les impressores làser fan de qualsevol individu un editor en potència. Però fem servir aquest potencial? El fet de poder utilitzar una Times Roman o una Òptima en un document no sembla que ens converteixi en una societat més inquieta i comunicativa. L'ordinador és sovint un simple electrodomèstic laboral i són pocs els que l'utilitzen com una eina creativa. La pantalla televisiva ens resulta més atractiva que la de l'ordinador. I és que el món és icònic, una gran videoesfera com diu Debray. La imatge no és vista, sinó percebuda, perquè és virtual i electrònica, no té consistència, no és física, no té textura, però els consumidors s'alimenten de productes audiovisuals. Des de "culebrons" fins a videojocs, passant pels CD-Rom pornogràfics interactius. En aquests mitjans audiovisuals la tipografia també hi és present, cada dia amb més força, però es tracta d'un dicurs formalista, expressionista en el millor dels casos. La nova tipografia digital que veiem a les pantalles és una tipografia que reivindica la seva il.legibilitat, que és essencialment antimoderna perquè abandona el rigor del mètode i l'arquitectura tipogràfica i vol ser sobretot "visual". Aparentment, la videoesfera ha assimilat els signes de la grafoesfera. Sembla la fi del món de la paraula impresa, però la lletra encara té un gran poder demiúrgic... en nous suports. El text escrit s'està convertint en un producte de consum minoritari. El paper cedeix terreny davant les noves xarxes electròniques.
ÀLVARO, Francesc-Marc: "De l'Internet a l'horror", Avui, Barcelona, 5 de maig de 1995.
DAHL, Svend: Historia del libro. Alianza, Madrid, 1982.
DEBRAY, Régis: Vida y muerte de la imagen. Paidós, Barcelona, 1994.
LONGINOTTI, Enrique: De eRatas y tipógrafos. TipoGráfica, Buenos Aires, 1992-1993-1994.
MARTÍNEZ DE SOUSA, José: Pequeña historia del libro. Labor, Barcelona, 1992.