NÚM. 4 @ JUNY 1996


Jordi Ribas
El consum de la facilitat


El dia M

Fa aproximadament deu anys -un sis de juny?-, potser a les platges de la Barceloneta, desembarcaren les primeres unitats d'ordinadors Macintosh de la multinacional aliada Apple Computer. La invasió, modesta al principi, ha esdevingut amb el temps un dels fenòmens que més ha canviat el curs de la història recent (si més no, n'ha canviat la forma d'entendre la histèria col.lectiva).

En un país que aleshores lluitava per no perdre el tren europeu (que volia demostrar i demostrar-se que la modernitat era patrimoni de tots; on els usuaris informàtics s'hi morien per memoritzar els complicats codis de funcionament dels ordinadors PC), l'entrada miraculosa dels ordinadors Macintosh -Mac per als amics- representa el triomf de la democràcia informàtica. Tothom, sense distinció de sexe, credo o raça, pot convertit-se en un linx de l'ordinador. Es desdivinitza la informàtica per a l'us -i l'abús- d'usuaris profans.

Subtilment, es passa de la felicitat en el consum al consum de la facilitat. Perquè la cultura del Mac és, per damunt de tot, una cultura d'accés fàcil, on aquest concepte -la facilitat- s'eleva a la categoria de mite. Una cultura d'icones i menús senzills, d'opcions diàfanes, sense pèrdues ni dobles significats. De llenguatge obvi, universal. El Mac simbolitza, al.legòricament, el triomf de la novel.la davant els codis més obscurantistes dels antics ordinadors PC (la poesia). La linealitat presideix aquest sistema, aquesta forma d'entendre el viatge informàtic i la vida. Poques vegades una meravella de la tècnica ha estat tan específicament concebuda per a defugir el temut analfabetisme funcional. L'error és un desprestigi que es ridiculitza. Si l'usuari s'equivoca, l'ordinador es pren la llicència de fer-ne un acudit: hi sona, entre vàries opcions "gracioses", el xiscle d'un mico invisible (si Darwin aixequés el cap) o el ressort d'una molla metàl.lica que es dispara.

El laberint denotatiu del Mac, sense incertesa ni herois, desvirtua el caràcter tràgic del laberint tradicional. Només cal llegir La Bíblia del Macintosh (les sagrades escriptures dels macmaniàtics) per copsar que els adeptes naturals de l'invent són persones de cap higiènic, sense complexos de minotaure, optimistes i pedants.


Les secretàries al poder

Aquest mateix optimisme es contagià a molts professionals de la primera època del Mac. Recordo dissenyadors gràfics, amb un equip Apple nou de trinca, fregant-se les mans a l'hora d'avaluar el primer mes informatitzat: una sola persona davant l'ordinador era capaç de fer en un sol dia la mateixa feina que abans en tota una setmana. Lògicament, la productivitat augmentava i es reduïa el nombre necessari de treballadors. Desparegueren mètodes artesanals, processos laboriosos que fins a aleshores eren garantia de professionalitat.

S'implantà una dinàmica grotesca: els estudis de disseny gràfic reemplaçaren els col.laboradors de plantilla per secretàries, moltes secretàries. I el client de visita es preguntava, atònit, com podia funcionar una empresa amb més secretàries que obrers qualificats.

Foren temps magnífics per als venedors de globus. S'instaurà l'anomenada dictadura del disseny. I alguns bars de moda n'esdevingueren els alcàssars simbòlics. Allí, atrinxerats darrera camises de flora difícil, a peu de barra, els professionals s'hi vanagloriaven de les últimes adquisions informàtiques.


El crepuscle dels déus

Però els globus no duren eternament. Desinflat l'olimpisme, la crisi econòmica de principis del noranta posa tothom al seu lloc. Desapareixen les secretàries, i també la majoria dels encàrrecs. Els mateixos gabinets de disseny que abans proclamaven sense pudor la seva potència productiva ara es veuen abocats a la cultura de l'oci, i, en els casos més patètics, a la cultura de la fallida. La migradesa dels encàrrecs es fa més evident a causa de les possibilitats actuals d'accelerar la producció. Sobra temps. L'horari no pot acomplir-se íntegrament. I la cultura de l'oci comença d'una manera més absurda a com era previsible: amb una reducció considerable dels ingressos. La mateixa accessibilitat dels programes de disseny i autoedició que permeté als estudis i a les agències publicitàries gaudir d'uns anys daurats, permet ara a moltes empreses (públiques i privades) assumir internament la majoria de les realitzacions. La paradoxa no perdona: el corb informàtic es menja el pa dels qui en foren els màxims propagandistes.


El Mac's Studio

No és perquè sí que el disc dur d'alguna secció de publicacions institucional hagi estat rebatejat amb el nom de Hollywood. La indústria informàtica, durant l'última dècada, ha sabut escriure un guió ple de glamour domèstic, beneficis i necessitats. Les estrelles d'aquest nou firmament no dediquen fotografies, però tenen el do de la multiplicació. Les noves versions d'aparells i programes apareixen en el mercat cada any, cada sis mesos -com en una superproducció de sessió contínua-, molt abans que els soferts usuaris n'hagin assimilat les anteriors. Però ja se sap que la fe mou pantalles. Per a alguns col.lectius, tenir un ordinador Macintosh -igual que conduir el primer cotxe utilitari als anys seixanta- ha esdevingut un signe extern de progrés, una promesa de futur on la tecnologia es col.lecciona en forma de fascicles corporis. La fi del segle és una ganga de sofisticacions abaratides, una oferta d'estocs de culte. Els devots del Mac del gran poder viuen a llargues taules de sant sopar on no hi ha apòstols, però sí obedients perifèrics amb líssings de Judes.


La fatal coincidència

Caldria tot un assaig per reflexionar sobre el perquè de les coincidències temporals, sobre per què els virus informàtics es popularitzen alhora que l'altre gran virus de la nostra època: la sida. Per què a partir d'un determinat moment l'espai íntim s'entén com una successió de filtres, com una compatiblitat sense riscos. Semblaria com si la màquina, en un esforç de mimetisme absolut, visités les malalties i les prevencions de l'home. O que l'home es vestís de màquina despistada que perd informació fins a desaparèixer com a individualitat. En ambdós casos -el de l'home i el de la màquina- l'agent nociu resulta una entitat abstracta, un misteri d'agulles de vudú clavades en un cos: fan mal, però no es veuen. S'identifica el dolor, però no se'n sap el remei. Es sucumbeix entre diagnòstics. Perdudes les esperances, la mort no és res més que el final d'una memòria.


El segon dia M

L'any 1991 a Reus, dins l'encontre Escriptura i combinatòria organitzat pel KRTU, l'escriptor nord-americà Robert Coover va fer una conferència demostrativa (Ficcions d'hipertext) -amb equip Apple inclòs- on a partir d'un programa anomenat Intermedia ens introduïa en la possible literatura del proper mil.lenni (l'hipertext proposa un espai textual en contínua metarmorfosi on el lector -com si s'apropiés dels atributs de l'autor en un joc de rol- pot escollir entre diversos itineraris narratius, entre un conjunt de discursos, entre una xarxa organitzada de registres i gràfics en lloc dels imposats paràgrafs i capítols de la novel.la convencional. L'hipertext altera l'ordre cronològic de la narrativa clàssica i propugna alliberar el lector dels designis estilístics de l'autor).

La conferència va servir, entre d'altres coses, perquè molts dels assistents tinguessin notícia del Mac i de les seves múltiples prestacions. Entre aquells que ja l'empràvem hi hagué diversitat de criteris. Alguns dels escriptors més joves s'entusiasmaren amb les possibilitats que la informàtica obria a la literatura (aquella mateixa nit ja es va parlar d'una hipotètica revista magnètica).

D'altres, si bé reconexíem els indubtables avantatges de l'autoedició i dels programes de tractament de text, no acabàvem de creure en el suport magnètic com el més idoni per a la difusió literària. A més de les limitacions físiques de la lectura en pantalla dels textos -treure'n proves d'impressora o fer-ne qualsevol edició posterior equival a reconèixer la supremacia de la galàxia Gutenberg-, el suport magnètic planteja dos inconvenients (si fa no fa com els que ja tenien els estudiosos del Saber a l'Edat Mitjana): a) Disposar d'un bon monestir compatible (l'ordinador).
b) Pertànyer o voler ingressar a la nova secta literària (els informàtics descalços).


La contradicció

Passa a les millors famílies: els discos magnètics -com a vehiculadors de lectura en pantalla- tenen cos contemporani i ànima medieval. En l'aspecte positiu, participen de les característiques del llibre de butxaca (una de les millors troballes de l'edició en paper): petits, transportables, perfectes per aglutinar en poc espai milers de pàgines. En l'aspecte negatiu, medievalitzen l'acte de llegir: no és viable la lectura fora d'un lloc específic i tancat; fora d'una biblioteca restringida (la taula informatitzada), sotmesa a rigorosos condicionaments tècnics. Per un cantó, el transport i l'emmagatzematge de l'obra literària s'alleugereixen i es condensen. Per l'altre, es ressuscita l'estaticisme medieval dels volums llibrescos (el pesant ordinador, metàfora de lectura reclosa i especialitzada). El fet esdevé suggestiu. I contradictori. Veurem com els genis de la informàtica solucionen aquesta pèrdua d'autonomia, com recuperen -si és que es pot recuperar- la versatilitat de llegir a qualsevol lloc i moment.


L'hipertext o el text a l'híper

Tornem a Reus. Als especialistes en dur la contrària, la conferència de Coover sobre l'hipertext tampoc no ens va seduir (almenys no del tot). ¿Caldrà d'ara en endavant fer de la literatura un vídeojoc de consolació, un self-service, un bricolatge, un faci-ho vostè mateix on el lector-usuari empunya el text (com qui empunya una safata de menjar ràpid o un tornavís de diumenge) amb el privilegi impersonal de manipular-lo dins d'una combinatòria controlada? ¿La subjectivitat de l'autor és un problema, un codi incompatible contra el qui cal activar un antivirus instantani? ¿Fer profanes les coses significa profanar-les? Potser sí. Potser tot consisteixi en això: en impersonalitzar-nos, en no promoure costos mentals, en intercanviar els papers com a antídot contra l'avorriment. El lector pot prendre decisions literàries -esdevenir escriptor- amb la mateixa alegria amb què molts escriptors hem deixat d'ésser bons lectors. A la novel.la Els testaments traïts de Milan Kundera s'afirma: "D'ençà de James Joyce, nosaltres ja sabem que l'aventura més gran de la nostra vida és l'absència d'aventures." ¿Intuïm, d'ençà de Reus, que la literatura més gran del futur immediat serà, precisament, l'absència de veritables literatures?


Allò que no diu la bola de vidre

Proliferaran -encara més- les editorials de butxaca pobre. Dos o tres col.legues, armats amb una impressora làser i un petit ordinador, demostraran que som sis milions de literatures. Iniciatives com la del Cafè Central seran un exemple a resseguir. L'autoedició farà estralls davant la sorpresa de les editorials de tota la vida, incapaces d'absorbir tanta oferta d'extraradi. A la fi el KRTU tindrà feina segura: organitzar anualment l'encontre Literatures submergides, la presidència d'honor del qual recaurà en el poeta Casassas per haver estat el primer rei de la submersió que ha rebut un premi de la crítica (el poeta potser digui que a ell el que l'interessen són els berenars i no els encontres).


Lesions a curt termini

El futur es presenta incert com tots els futurs. Avancem cap a una societat de forta unificació tècnica, on la idea de progrés anirà indissolublement lligada a la intel.ligència artificial. Les previsions de futur s'enterboleixen quan la història s'accelera i es deshumanitza. Quan esclata el maquinisme irracional que tots portem a dins i la persona esdevé només una pròtesi de la màquina, un apèndix viu -i secundari- de l'enginyeria morta. El futur es fa feixuc quan la informatització -o qualsevol altre procés tecnològic- es plantegen com a benefici a la força; com a carril d'itinerari únic, sense sortides ni àrees de repòs. No es tracta d'ésser ocell de mal averany. Es tracta que la intel.ligència artificial no anul.li la intel.ligència.

M'agradaria, no puc evitar-ho, que el millor escriptor de les generacions futures fos un visionari, un boig que no tingués ordinador ni màquina d'escriure. Que en el seu deliri creatiu escripturés els textos a les rajoles de casa seva. Imagino l'editor de nous talents, amb martell i escarpra, arrencant aquesta literatura del terra i enduent-se-la a l'editorial. Vull imaginar la diferència -la incompatibilitat- en el món que s'anuncia. Un món de direcció obligada, denotatiu i amb pocs matisos, on sempre podrem consolar-nos dient que les rajoles textuals del boig tenen el mateix format que els nostres benvolguts disquets informàtics.



[ 1991 | LA BIBLIOTECA ]