En la fotografia roman encara el fort desig de Selene, la lluna, pel bell pastor Endimió. Qualsevol imatge és Endimió que jeu eternament dins l'obscura gruta, els ulls badats cap a la nit, cap a la llum de la plata reduïda, la "luna cornata" o "luna cornea" dels antics alquimistes.
NOTES
(1) D'acord amb Émile Benveniste ("Problèmes de linguistique générale"), la tercera persona del singular ("ell") és el pronom de la no-persona, atès que fretura d'unicitat. És en aquest sentit que parlem del dorment, com a l'absent ("al-ya'ibu" en àrab), la no-persona, no ja des del punt de vista lingüístic de Benveniste, sinó des del punt de vista de la ipseïtat (l'estat d'esser un mateix). Ara bé, el dorment, tot i esser "ell" en un sentit lingüístic estricte, no pot participar activament de l'ell (el "hu" hebreu), car és adormit i no en vigília (que és com l'home ha de copsar el "logos": en "la plenitud de la vigilia (que) se da en el hombre cuando comparece: ante los demás, ante sí mismo", en mots de Zambrano a "Los sueños y el tiempo"). Tanmateix, el dorment encara pot participar de la il.leïtat des de la seva consubstancial passivitat. La revelació de la il.leïtat s'esdevindrà en l'aigua dels somnis només quan el dorment sigui conscient de la llum que hi llumeja. És així que tot retorna al foc en passant per l'humit. En el dorment s'acompleix, doncs, la total dualitat de l'home, únic esser conscient de la llum i la tenebra que ensems el configuren.
Val a dir, altrament, que el nostre discurs sempre s'haurà d'inscriure en "la complexité tortueuse d'une pensée qui n'arrive jamais à se défaire de sa violence", criticada per René Girard (a "Le Logos d'Héraclite et le Logos de Jean", dins "Des choses cachées depuis la fondation du monde", p. 384 i 385).
(2) Ipseïtat que és il.leïtat, ço és, estat d'esser jo essent ell: "aní aní hu" ("jo sóc ell", o "jo jo ell", traducció literal del "Deuteronomi" 32:39). O altrament, en mots de Celan per Blanchot, tot convertint la il.leïtat en alteritat, "je suis toi, quand moi suis moi". O novament, en mots d'Abd-el-Karîm al-Jîli per Burckhardt, tot unint alteritat i il.leïtat, "Mon ami, ton moi est mon soi". Que és quan la llum isolada de l'home esdevé llum de tothom i l'essència.
Sense disgregar-se, però a ran de la disgregació, el dorment és mancat de l'estat d'esser "ell", immers en el nombre, perdut en la universa... No debades March, mortificat pel pensament, demana caure en la fosca del son: "Plagués a Déu que mon pensar fos mort/ e que passàs ma vida en dorment".
Car en dormir, en cas que aparegui un neguit, aquest neguit mai no pot palesar de dreturer el neguit d'un existir.