NÚM. 3 @ FEBRER 1994


Albert Roig

Cultivar el propi jardí


"L'escriure, l'objectivar-se, l'organitzar, el donar coherència a la vida és (per dir-ho en termes de periodista) un valor negatiu, és a dir, és un antivalor, és la cosa que, idealment, un no hauria de fer." Gabriel Ferrater a la conferència "J.V. Foix i el seu temps" (datada entre el 1966 i el 1967: Barcelona: Quaderns Crema, 1987) resumeix així les paraules introductòries de "KRTU", allà on Foix es demana per què escriu. Ferrater hi veu una lluent romanalla dadà, i divertida, és clar. Ja és això. Passats els anys (a "La Publicitat", 15-III-1935), J.V. Foix encara es pregunta: "¿La pròpia literatura seria per ventura la transcripció literària, "plàstica", d'un estat de depressió moral i física, davant la realitat, característica dels egotistes?" Segons Foix, doncs, ningú no hauria de parlar sempre seguit de si mateix, tampoc no n'hauria de signar i fer públiques les transcripcions. És així com Foix transforma el messianisme en egotisme, els redemptors i profetes de l'art i la moral en una colla de pelacanyes i especuladors del Real. És una especulació que es basa en els verbs jerarquitzar i exportar, els veritables sinònims del verb valorar. D'altra banda, el seu substantiu s'oposarà a tot allò que significa moviment, sigue continu i recurrent o imprevisible: un valor és un pern fix i el seu sinònim, la identitat. Els historiadors de la literatura i els crítics d'art, els governs i els marxants d'arreu del món ho saben prou bé. Però el valor, com entre els nostres ha demostrat Antoni Tàpies, és de l'art (de l'avantguarda engatjada i universal i universalista i "concreta") i no pas de l'escriptura (i molt menys, és clar, de l'escriptura en català, de la intraduïbilitat i la mística del vers focià). Tàpies n'ha parlat a "Per un art modern i progressista" (Barcelona: Empúries, 1985) on, com el mateix títol ensenya, el pintor critica els "poders retrògrads i els seus "duaners"", els "interessos reaccionaris" (són els valors "caducats") i fa una defensa d'un "art i tot un sentit artístic de la realitat que ens permeti, com hem dit tantes vegades, d'anar construint un món sempre millor, més just i més bell" (són els valors "autèntics"). Enguany Tàpies ha reprès el seu discurs amb un títol més significatiu encara: "Valor de l'art" (Barcelona: Empúries, 1993). Hi llegim: "El principal valor que té l'art per a la societat, com el d'altres mitjans cognitius, ve precisament, com hem dit, del poder que tenen els seus símbols per il·luminar la consciència, però sempre en vistes de millorar la nostra condició humana i fins per posar en ordre l'escala de tots els valors que regnen en una societat concreta." És evident, doncs, que per a aquest català universal la T enderiada a afirmar la seua pròpia personalitat no és cap signe ­o signatura­ egotista, ans una creu redemptora, autèntica. En favor de Tàpies diré que l'home és transparent i, potser (tot i que sempre agrana cap a casa: el mercat de l'art), sincer. I és cert que estima el poeta del Sarrià Vell però també, penso, que això fa que s'adone de les pròpies contradiccions, almenys així ho palesa el seu fàcil i feliç ancoratge a les rades dels seixanta. És per això que, ja a les acaballes del segle, el pintor prova d'encabir l'obra del poeta ("per més solitària i elitista que de vegades sembli a alguns") en el seu programa: "S'ha d'afegir que cultivar el propi jardí, com deia J.V. Foix, no és una activitat incompatible amb la lluita per fer canviar l'entorn social." Tàpies va ple de bona voluntat, però és inevitable que alguns pocs (escriptors i tan magres de butxaca com som) sentim adesiara una enveja insana envers seu: ell és un gran pintor i se sent i es vol útil i és progressista i avantguardista, l'últim dels últims. Ni podem ser un dels seus "Amics", ja que això com bé sabeu val els seus diners, que callo. El seu mirar cellut i greu, una encaixada de mans del senyor Tàpies a les preinauguracions de la seua Fundació: tot té el seu preu, i això que el pintor (s'ho diu ell mateix) no es considera cap dels nostres "artistes més domesticats i pesseters". Perquè el valor del seu art és ben altre: un cor d'infant mort de gana, amb mal de cor.



[ 1991 | LA BIBLIOTECA ]