Europa press

Logo ep

    Un expert demana que la societat assumisca la seua responsabilitat educadora i no use els professors com a "emissaris"

    17:3216.09.2004


    VALENCIA, 16 (EUROPA PRESS)

    El coordinador de la secció "La formació del professorat per a una educació intercultural" del XIII Congrés Nacional i II Iberoamericà de Pedagogia que se celebra des del 13 de setembre fins a hui a València, José Manuel Esteve Zarazaga, va lamentar hui que la societat "ha intentant convertir en matèria d''educació nombrosos problemes socials", per la qual cosa va assegurar que "ha d''assumir la seua responsabilitat educadora" i "no utilitzar els professors com a emissaris" dels problemes socials perquè este col·lectiu professional està "al límit".

    Esteve va assegurar hui en una roda de premsa en la qual va abordar la formació del professorat en l''educació intercultural, que amb freqüència els problemes socials es traslladen a les aules, on s''exigix als educadors "massa formació" i en este sentit va assenyalar que per a afrontar el problema de la interculturalitat social, lingüística i cultural, els professors han d''"incidir" en les actituds i els valors dels alumnes.

    Sobre això va assegurar que han de fomentar en els escolars una actitud "pluralista que elimine els prejuís i el menyspreu cap a les diferències" i va incidir en la necessitat que els educadors fomenten els valors "més importants" d''una societat democràtica, com la igualtat, la justícia, la tolerància, l''acceptació als altres que, segons va dir, "han de convertir en norma d''actuació a les aules".

    Per part seua, el president del XIII Congrés Nacional de Pedagogia que s''ha celebrat a València esta setmana, Ramón Pérez Juste, va apostar perquè els professors ensenyen als alumnes a ser persones, tot i això va dir que "transformar el sistema d''educació serà molt complicat". Sobre això, va assegurar que "el sistema educatiu forma en excés en la vida acadèmica i tot i això té un dèficit notable en la vida humana".

    En esta línia, Esteve va assegurar que una de les conclusions del congrés és la necessitat d''una "flexibilitat" i una "readaptació" constant dels sistemes de formació del professorat perquè, segons va dir, "no sabem qual serà l''escenari dins d''uns anys però per descomptat serà diferent". A més, va assegurar que els educadors han de formar-se per al present i per al futur i va dir que el sistema educatiu de fa 15 anys "simplement no existix".

    Va indicar també que "potser el professor pot reaccionar amb enyorança davant este canvi", però va assenyalar que "cal enfrontar-se al futur ja que el canvi no ha fet més que començar". Així, el també catedràtic de la Universitat de Màlaga va avançar que "encara ens trobarem dins de les aules canvis molts més profunds" que els actuals.

    José Manuel Esteve va explicar que la falta de preparació del professorat sorgix de l''"acceleració" del canvi social produït com a conseqüències de realitats com la immigració, la violència en les aules, la diversitat social i cultural, els canvis en els mètodes pedagògics i la introducció de les noves tecnologies.

    IMMIGRACIO

    En esta línia, va recordar que en els col·legis d''Espanya l''any passat acadèmic hi havien 400.000 estudiants immigrants, el doble que durant el curs 2000-2001, i 10 vegades més que al 1993, i va afegir que el 82,3 per cent dels immigrants que arriben a Espanya posseïx alguna classe d''estudis. Va explicar que actualment el 16,8 per cent dels immigrants que arriba al país posseïx estudis universitaris "molt per damunt" de l''11 per cent dels espanyols que té este nivell acadèmic.

    Esteve va sostindre que el 23,2 per cent dels immigrants que ve a Espanya té estudis primaris, front al 30 per cent dels espanyols que posseïx este nivell educatiu, i va assenyalar que el 42,3 per cent dels immigrants ha realitzat estudis secundaris front al 41,9 per cent dels espanyols.

    L''estratègia que cal assumir amb els xiquets immigrants que arriben a Espanya és, segons Esteve, d''"immersió", és a dir, cal que l''alumne estiga amb els seus companys des del principi i va assegurar que la llengua no és un problema d''integració, ja que "els nivells d''integració en comunitats autònomes amb diferents llengües és idèntic al de la resta d''autonomies".

    Finalment, José Manuel Esteve va assenyalar que el problema de la immigració és una "realitat imparable" que continuarà els anys pròxims i va sostindre que es tracta d''una tendència econòmica mundial per la qual cosa "no posaran porta ni solució els diferents partits polítics".

    Resum

    • Última Hora

      • Espanya

        • Món

          • Economia

            • Cultura

              • Societat

                Cercador

                Últimes notícies