Europa press

Anne-Sophie Mutter afirma que en Mozart s'unix intel·ligència i emoció i subratlla la seua faceta dramàtica
17:4811.04.2002
La violinista oferix al Palau de la Música de
València la integral dels concerts del compositor austríac
VALENCIA, 11 (EUROPA PRESS)
La violinista alemanya Anne-Sophie Mutter va manifestar hui a
València, on oferix al Palau de la Música dos audicions amb la
integral dels concerts per a violí de Wolfgang Amadeus Mozart, que en
la música d'este compositor "s'unix tant la intel·ligència com
l'emoció". Va apuntar que darrere de l'aparença "alegre" de les obres
de l'autor austríac "hi ha un Mozart molt més profund que trau totes
les emocions" i, en este sentit, va afirmar que, en la seua opinió,
Mozart és "el millor dramaturg juntament amb Shakespeare".
La violinista va oferir ahir al Palau de la Música de València un
concert dins del Cicle Mozart que va donar inici a la seua gira
espanyola junt a la Camerata Acadèmica de Salzburg, que el durà demà
a Múrcia i este cap de setmana a Madrid. Abans, la violinista
alemanya actuarà també hui a l'auditori valencià, on intepretará els
concerts número 3 i 4 i conclourà amb la Simfonia concertant per a
violí, viola i orquestra en mi bemoll major, Kv 364 amb la presència
de Iuri Bashmet com a solista de viola.
Anne-Sophie Mutter va afirmar, en una compareixença de premsa, que
si es coneix bé la personalitat de Mozart, es descobrix que és un
"home que viu el drama; és un home de drama" i, en la seua opinió,
"el millor dramaturg juntament amb Shakespeare". "Esta part dramàtica
no només està present en les òperes, sinó també es veu en els
concerts, des dels primers, fins als últims, en els quals
s'accentua", va dir.
Va considerar que s'"interpreta malament Mozart" com un compositor
de música alegre, ja que darrere d'esta concepció "hi ha un Mozart
molt més profund que trau totes les emocions i fa que l'edifici sonor
siga el que és".
La intèrpret, que va començar la seua carrera musical als 13 anys
de la mà d'Herbert von Karajan, va destacar que el "més sorprenent"
de Mozart és "vore les poques notes que utilitza" i va subratllar que
són composicions "molt intel·ligents que al mateix temps toquen el
més profund de l'ànima".
MOLTS SONS I NOTES
En este sentit, va afirmar que, en alguns casos, en la música
contemporània "hi ha moltíssims sons i moltes notes però al final no
se sap el que hi ha al fons, igual que ocorre amb la pintura
contemporània", en algunes de les manifestacions de les quals es
pregunta "si realment l'autor pot dibuixar com Miquel Angel".
Així, va subratllar que en esta senzillesa de la música de Mozart
radica la seua dificultat d'interpetación tant per al solista com per
a l'orquestra "perquè cada nota és com una nota en miniatura que s'ha
de cuidar molt".
La violinista, que realitza la seua quarta visita a l'auditori
valencià, va apuntar que en estos moments, imbuïda en la
interpretació de la integral dels concerts per a violí del compositor
austríac, "visc molt intensament amb Mozart" i va revelar que té
previst, entre els seus pròxims projectes, interpretar la integral de
les sonates i els trios de piano.
Sobre la relació amb la Camerata Salzburg va assenyalar que és una
formació xicoteta sense director, fet que facilita que hi haja major
enteniment i ella exercix de violí capdavanter com en l'època de
Mozart. Així mateix, va indicar que tocar Beethoven "no té res a vore
amb tocar Mozart, ja que els dos són molt diferents". El paper del
violí va canviar molt entre una època i una altra. Si bé, va indicar
que la seua actitud és "ficar-se en la pell del repertori que està
tocant".
MUSICA AMB ARRELS
Va assenyalar que la música que li interessa "és eixa que té les
seues arrels molt marcades en el passat" i en la qual hi ha molta
emoció. "No estic interessada en la música amb molts efectes i sons
sinó en la que té arrels", va recalcar. Així, es va referir a
l'última estrena realitzada a Boston d'un concert per a violí d'André
Previn, que és un dels compositors contemporanis amb els quals se
sent més a gust, juntament amb Wolfgang Rihm, Krzysztof Penderecki i
Witold Lutoslawski, va citar.
Segons va dir, sent que ha d'ampliar el seu repertori "més cap al
futur que cap al passat". Va afirmar que la música clàssica "no ha
canviat tant, el que canvia és la visió que d'ella es té perquè la
música roman". Va apuntar que la televisió ha modificat actituds, si
bé va manifestar que, en la seua opinió, la música "és com un esperit
que sobreviu i que està per damunt".
La violinista, que presidix una fundació que col·labora en la
formació de jòvens músics, va avançar que entre els seus projectes
més imminents figura l'estrena d'una obra d'André Previn el pròxim 28
d'abril. Així mateix, va revelar que André Dutilleux acaba de
finalitzar la peça que va començar a compondre quan ella tenia 16
anys.
D'altra banda, el subdirector de música i intendent de l'Orquestra
de València, Ramón Almazán, va indicar que està previst que el pròxim
20 de febrer Anne-Sophie Mutter, juntament amb Lyn Harrell i André
Previn, repetisquen al Palau de la Música en exclusiva per a Espanya
el concert que recentment van realitzar a Lucerna (Suïssa).
Resum
-
Última Hora
-
Espanya
-
Món
-
Economia
-
Cultura
-
Societat











