Europa press

Copa del Rei.- El fiscal demana arxivar la querella per la xiulada perquè encara no ha passat
16:5924.05.2012
Rebutja la querella de Denaes i una altra denúncia de DyJ perquè evitar símbols proetarres al Calderón és missió de la policia
MADRID, 24 (EUROPA PRESS)
El fiscal de l'Audiència Nacional Jesús Santos ha sol·licitat arxivar la querella presentada per la Fundació per a la Defensa de la Nació Espanyola (Denaes) contra els promotors de la xiulada al Príncep Felip i a l'himne d'Espanya que ha estat convocada durant la final de la Copa del Rei, que disputaran aquest divendres el Barcelona i l'Athletic de Bilbao, perquè considera que "el dret penal no pot posar-se en marxa davant de possibles comportaments futurs".
En un escrit tramès al jutge Eloy Velasco, el representant del Ministeri Públic atribueix a Denaes "una difusa i confusa redacció de fets" i sosté que la querella ha de ser desestimada perquè el dret penal respon al principi d'"intervenció mínima" i només ha de posar-se en funcionament "davant de fets que puguin tenir rellevància jurídic-penal".
De la mateixa manera, assenyala que "els possibles riscos d'alteració de l'ordre públic o d'altres incidents" que poguessin produir-se durant la final de Copa podrien ser perseguits, en tot cas, en "l'esfera del dret administratiu preventiu i sancionador", és a dir, mitjançant l'aplicació de la Llei contra la Violència, el Racisme i la Xenofòbia a l'Esport.
"La celebració d'aquest esdeveniment esportiu té la seva pròpia disciplina jurídica i els seus propis òrgans sancionadors i de prevenció", recorda el fiscal abans de concretar que, si es produïssin incidents durant el partit, aquests podrien ser sancionats pel Comitè Disciplinari de la Reial Federació Espanyola de Futbol (RFEF), la Comissió Antiviolència de l'Esport, el Consell Superior d'Esports (CSD) i la Delegació del Govern.
NO ÉS COMPETÈNCIA DE L'AUDIÈNCIA
La querella estava dirigida contra el president de l'associació independentista Catalunya Acció, Santiago Espot, i els responsables de les Plataformes Pro seleccions Catalanes i Basques, Sergi Blázquez, Francesc Serra, Pepe Turrillas i Martxel Toledo. Les tres associacions han promogut la xiulada amb l'objectiu de reivindicar les seves seleccions nacionals i la independència de Catalunya i País Basc.
La convocatòria, segons Denaes, podria ser constitutiva dels delictes d'ultratges a Espanya; provocació a la discriminació, l'odi i la violència contra grups o associacions pel seu origen nacional; reunió i manifestació il·lícites; sedició i associació il·lícita.
Tot i això, el fiscal manté que "en la seva majoria" els delictes atribuïts als convocants de la xiulada per la fundació Deanes "no són competència de l'Audiència Nacional" i en l'única infracció que podria ser-ho, referint-se als ultratges a Espanya, "no existeix cap base" per portar a terme la seva imputació.
De la mateixa manera, l'escrit del Ministeri Públic afegeix que la querella "peca del poder especial" establert per la Llei d'Enjudiciament Criminal (LECR) perquè aquesta pogui ser admesa a tràmit i donar lloc a l'obertura d'una investigació per la via penal.
EXHIBICIÓ DE SÍMBOLS
La Fiscalia també demana l'arxiu d'una altra denúncia presentada per Dignitat i Justícia (DyJ) per evitar l'exhibició a l'estadi Vicente Calderón de símbols que enalteixin l'activitat de la banda terrorista ETA argumentant que aquests fets ja van passar a la final de Copa que aquests dos equips van disputar a València el 2009.
La fiscal Blanca Rodríguez assenyala en el seu escrit que la missió d'evitar la comissió de delictes durant el partit correspon als Cossos i Forces de Seguretat de l'Estat, que han de "mantenir l'ordre públic i social" i, en el cas que es produeixin, "restablir l'ordre, detenint els responsables i protegint les víctimes".
Segons Rodríguez, la denúncia no té la "més mínima fonamentació per instruir un procediment penal i practicar les diligències interessades a la mateixa". "No es pot incoar un procés penal i posar en funcionament l'Administració de Justícia d'acord amb fets passats que, d'altra banda, han estat declarats no constitutius de delicte", assenyala abans d'afegir que aquesta "no és la missió ni finalitat del Dret Penal i el seu procediment", en què l'actuació comença "quan s'ha produït una transgressió que inicialment pugui ser considerada com a il·lícit penal".[FIN]
Resum
-
Última Hora
-
Espanya
-
Món
-
Economia
-
Cultura
-
Societat











