Europa press

Logo ep

    Les joies de Dalí, Braque, Picasso i Rodin brillen inèdites al Mnac

    14:1626.10.2010



    BARCELONA, 26 (EUROPA PRESS)

    El Museu Nacional d'Art de Catalunya (Mnac) de Barcelona acollirà a partir d'aquest dimecres una exposició que, per les seves característiques, és única en el món: 'Joies d'artista. Del modernisme a l'avantguarda' mostrarà per primera vegada més de 300 joies d'artistes com Salvador Dalí, Georges Braque, Pablo Ruiz Picasso i Auguste Rodin en relació amb la resta de les seves obres.

    Ideada per la comissària Mariàngels Fondevila fa tres anys, la mostra no se centra en "el luxe ni en l'ostentació", com ha explicat aquest dimarts, sinó en una visió diferent, la que aporten les joies quan dialoguen amb pintures i escultures dels seus creadors mateixos.

    El primer àmbit està dedicat als autèntics joiers, que amb el seu ofici van aconseguir enlluernar a Europa a final del segle XIX. Les grans exposicions, com la Universal de París el 1900, van servir d'aparador perfecte per a la "tècnica del xoc", on es presentaven peces úniques, "subversives", com les de René Lalique i Lluís Masriera, que va tenir un paper clau en la difusió de l''art nouveau' a Barcelona.

    Tot i això, el cor de l'exposició està reservat a les joies concebudes per artistes no joiers, com Hector Guimard, Pablo Gargallo, Julio González, Joaquim Gomis, Josep Llimona, Alexannder Calder, Picasso i Braque, entre molts d'altres. Les joies s'exhibeixen en vitrines enfrontades als seus quadres, fotografies o escultures, que les reflecteixen i permeten un "efecte de fusió de les arts", ha comentat la comissària.

    Les estrelles d'aquest apartat --i de tota l'exposició-- són dues peces de Dalí: el famós 'Ull del temps', una joia en forma de rellotge esmaltat, platí, brillants i robins; i els 'Llavis de robí', fets amb robís encastats en or i perles. Dalí els va crear el 1949 i des que els va comprar la Fundació Gala-Salvador Dalí de Figueres mai abans havien sortit del museu.

    L'ostentació barroca de Dalí contrasta amb les joies fetes amb materials pobres, com les restes de metalls procedents de cotxes que utilitzava l'escultor Josep de Creeft i els filferros que Juli González recargolava per regalar les seves creacions a Sebastià Gasch, Josep Lluís Sert i Joan Prats.

    La majoria de les joies amaguen interessants històries. Estan les que Manolo Hugué usava per lligar el seu fulard, les que acostumava a lluir la ballarina Carmen Tórtola Valencia i les que Dalí va regalar a Andy Warhol.

    L'exposició, que es recrea en un ambient de penombra acompanyat amb música cabaretera i aforismes a les parets, obre la seva última sala amb una frase premonitòria del fotògraf Edward Steichen: "Feu de 'Vogue' un Louvre". I és que la mostra s'acomiada explorant la relació entre joies, art i moda.

    Aquí s'exhibeixen una selecció de vestits, cedits fonamentalment pel Museu del Vestit de Madrid, i fotografies dels anys 30 de Vogue i Harper's Bazaar, on treballaven els millors: Man Ray, George Hoyningen-Huené, Horst P. Horst i Steichen mateix mostren en aquest espai les joies "com naturaleses mortes o viscudes en un cos".

    L'exposició ha comptat amb col·laboradors de luxe: des del Musée d'Orsai de París, el Victoria and Albert Museum de Londres, el Met i el Museum of Modern Art (Moma) de Nova York fins als nacionals Institut Valencià d'Art Modern (Ivam) i el Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofia (MNCARS).

    Tots ells, a més de nombrosos col·leccionistes privats, han cedit peces per a una mostra única, ja que no viatjarà a cap altra ciutat. El preu --"és molt car"--, ha comentat la comissària, és un dels motius: "Ho sabem però no ho podem dir. És confidencial". Les millors joies d'artista brillaran a Barcelona fins al 13 de febrer del 2011.

    Resum

    • Última Hora

      • Espanya

        • Món

          • Economia

            • Cultura

              • Societat

                Cercador

                Últimes notícies