Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Europa press

Logo ep

    La Filmoteca de Catalunya rescata quatre pel·lícules de Méliès que es donaven per perdudes

    16:5527.09.2007



    BARCELONA, 27 de setembre (EUROPA PRESS)

    La Filmoteca de Catalunya ha recuperat i restaurat quatre pel·lícules del pioner del cinema Georges Méliès, que els investigadors del món de la cinematografia donaven per desaparegudes i que es van trobar durant la catalogació i restauració dels fons de la filmoteca.

    Els quatre films breus trobats són 'Evocation spirite' (1899), 'La pyramide de Triboulet' (1899), 'L'artiste et le mannequin' (1900) i 'Éruption volcanique à la Martinique' (1902), amb una durada total d'uns cinc minuts i que portaven "un segle sense ser projectades", segons ha recordat el director de la Filmoteca, Roc Villas.

    Villas ha remarcat la dimensió internacional de la troballa ja que Georges Méliès va cremar tots els seus negatius originals, corresponents a uns 500 títols, dels quals només uns 200 s'han pogut recuperar.

    La Filmoteca planteja la hipòtesi que aquestes còpies fossin adquirides a principis del segle XX per Baltasar Abadal, representant de la firma de Méliès a Barcelona, ja que encaixen amb les característiques d'aquella època: curta durada, sense rètols i responen al concepte d'espectacle de barraca.

    Les quatre pel·lícules pertanyen al primer i menys conegut període de Méliès, cosa que afavoreix l'estudi de la seva evolució i del cinema en general en els primers anys de gestació del llenguatge cinematogràfic. Villas ha remarcat, a més, que són "còpies de l'època".

    A 'Evocation spirite', Méliès exerceix de prestidigitador i realitza diversos passis de màgia; a 'La pyramide de Triboulet', el cineasta encarna un mag que fa sortir d'un bagul màgic nou homes; a 'L'artiste et le mannequin', el director és objecte d'una broma preparada pel seu majordom i la servent, i a 'Eruption volcanique à la Martinique', recrea l'erupció del volcà.

    Marie-Hélène Lehérissey, besnéta de Méliès, ha ressaltat que la troballa d'aquestes quatre pel·lícules del seu avantpassat és "increïble" i ha ressaltat, sobretot, dos dels títols: 'Evocation spirite', en què es pot veure "perfectament" el seu besavi, i 'Éruption volcanique à la Martinique', que va pensar que "mai es podria recuperar".

    Lehérissey s'ha mostrat "impactada" per la troballa i ha destacat la recreació de la irrupció volcànica, en què Méliès també va cuidar la destrucció del poble i el moviment del mar. La besnéta del cineasta ha assegurat que el seu avantpassat intentava reproduir "fidelment" la realitat.

    La besnéta de Méliès, que ha dit que té "dubtes positius" que es trobaran més pel·lícules als arxius de la Filmoteca, ha afirmat que les pel·lícules "en una caixa, no serveixen de res; cal exhibir-les".

    Aquest aspecte ha estat comentat per Villas, que ha dit que les quatre pel·lícules de Méliès es projectaran a la sessió inaugural del Festival de Cinema de Sitges i s'ha mostrat "obert" a la cessió i firma de convenis perquè siguin projectades a tots el món.

    Villas ha explicat que les quatre pel·lícules passen a formar part del patrimoni fílmic de Catalunya. En aquest sentit, ha explicat que encara falten unes 200 pel·lícules primitives per identificar, de les més de 400 que tenen catalogades d'aquest període.

    La cap de l'Arxiu de la Filmoteca, Mariona Bruzzo, ha explicat que ara, amb la tecnologia digital, és més fàcil recuperar el patrimoni fílmic, ja que fa unes dècades les restauracions podien acabar amb els colors. En aquest sentit, Roc Villas ha dit que, tal com es van trobar, aquestes quatre pel·lícules no es podien projectar amb els estàndards actuals.

    Resum

    • Última Hora

      • Espanya

        • Món

          • Economia

            • Cultura

              • Societat

                Cercador

                Últimes notícies