Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Europa press

Logo ep

    Esparreguera i Olesa tindran telefèric després de 75 anys del primer projecte

    14:4016.05.2001

    BARCELONA, 16 (EUROPA PRESS)

    Esparreguera i Olesa de Montserrat, a la comarca barcelonina del
    Baix Llobregat, estaran comunicades mitjançant telefèric 75 anys
    després del primer Avantprojecte de Transbordador aeri per unir
    aquestes poblacions.

    El director general de Ports i Transports de la Conselleria de
    Política Territorial i Obres Públiques, Enric Ticó, ha presentat avui
    l'estudi sobre la construcció de l'aeri com a alternativa a un servei
    públic regular de transport per carretera que uniria les dos
    poblacions per la C-55, l'antiga C-1414.

    El telefèric està contemplat en el Pla Director d'Infraestructures
    2001-2010 (PDI) aprovat dilluns passat per l'Autoritat del Transport
    Metropolità (ATM) i suposarà una inversió de 425 milions de pessetes
    (2,55 milions d'euros).

    RECORREGUT DE CINC MINUTS

    El nou transport tindrà una longitud de 1.100 metres, dos cabines
    de 16 persones cada una, oferirà 50 viatges d'anada i els mateixos de
    tornada cada dia i en uns cinc minuts connectarà el Passeig del
    Castell d'Esparreguera amb l'estació dels Ferrocarrils de la
    Generalitat (FCG) d'Olesa de Montserrat.

    La Generalitat decideix aquesta actuació després d'elaborar un
    estudi comparatiu entre la conveniència d'instal·lar el telefèric o
    el servei per carretera. L'informe destaca com raons per primar el
    telefèric l'estalvi en temps de viatge, la baixa accidentalitat, la
    no congestió del trànsit, el bon comportament mediambiental i
    energètic i la seva adaptabilitat a fluctuacions temporals de la
    demanda.

    El 1924 Ferran Presculí i Santiago Ribó van presentar la proposta
    a l'Ajuntament d'Olesa de Montserrat, segons consta en els arxius
    municipals. L'avantprojecte va ser publicat en el Butlletí Oficial de
    la Província de Barcelona el mateix any i va ser aprovat pel
    Consistori a l'any següent però diversos problemes financers i
    administratius van fer que aquesta iniciativa no prosperés.

    L'Ajuntament d'Esparreguera i la Generalitat van tornar a
    plantejar l'obra el 1999 i els FGC van elaborar un informe sobre la
    demanda potencial d'aquest servei que treia com a conclusió que la
    connexió "no semblava justificable".

    Ticó ha afirmat avui que, després de l'estudi de construcció
    elaborat per la Conselleria i l'Ajuntament d'Esparreguera, el
    telefèric serà una realitat "en poc temps" perquè "és una obra que
    requereix pocs anys d'execució". Ara falta per redactar el projecte
    de construcció i tramitar-lo a informació pública.

    "LLEUGER" DÈFICIT

    Segons l'estudi, l'explotació del telefèric tindria un "lleuger"
    dèficit d'1,8 milions de pessetes (0,01 milions d'euros) anuals "si
    no s'adopten mesures que permetin aflorar economies d'escala".

    En aquest sentit, assenyala que "un escenari favorable seria que
    FGC es fes càrrec de la conducció remota de l'aeri amb personal ja
    assignat a l'estació d'Olesa de Montserrat, si això fos viable".

    "En aquest cas, el cost d'explotació afegit per a l'empresa seria
    molt inferior als 26,1 milions de pessetes (0,16 milions de euros)
    anuals i la diferència entre ingressos i despeses anuals tindria una
    despesa positiu", afegeix el text.

    263.000 VIATGES ANUALS

    Segons les mateixes dades, la demanda anual de transport per al
    telefèric seria de 263.000 viatges anuals. Una altra de les
    alternatives estudiades, la de l'aeri entre els Instituts
    d'Esparreguera i l'estació d'Olesa, tindria un volum de 258.000
    viatges, i el microbus comptaria amb 177.000 viatges si el servei fos
    cada 30 minuts i amb 259.000 viatges si el temps d'espera fos de 15
    minuts.

    Els dos municipis es troben a la zona 3B del Sistema Tarifari
    Integrat de la Regió Metropolitana de Barcelona (RMB), pel qual
    regiran les mateixes tarifes i seran vàlides les targetes T-10,
    T-50/30, T-Mes i T-Dia. El bitllet senzill tindrà un cost de 160
    pessetes (0,96 euros).



    Resum

    • Última Hora

      • Espanya

        • Món

          • Economia

            • Cultura

              • Societat

                Cercador

                Últimes notícies